جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

واکنش شورای‌نگهبان به پولهای‌کثیف انتخاباتی

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 410750
سخنگوی شورای نگهبان از کل جریانات سیاسی دعوت کرد تا در انتخابات آتی مجلس، مشارکت بالا داشته باشند.
به گزارش جهان به نقل از دنیای اقتصاد، نجات‌الله ابراهیمیان  تاکید کرد در همه طیف‌های سیاسی داخل نظام که جمهوری اسلامی برای آنها مهم است افرادی پیدا می‌شوند که برای نظام دل بسوزانند و کارآمد باشند و مسلما شورای نگهبان زمینه این حضور را تنگ نخواهد کرد.

وی افزود: «حتی در مورد کسی که صلاحیتش تایید نشده کماکان اصل برائت جاری است.» ابراهیمیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به وقایع سال ۸۸ گفت: «چند سالی که از ۸۸ تا ۹۴ گذشته جزو زندگی سیاسی افراد است که ما باید آن را بررسی کنیم.

چه در مورد کسانی که در قضیه ۸۸ بودند و چه در مورد دیگران معیارمان این است که رفتار اینها مصداق وجود سوابق سوء قضایی که «مانع» تلقی می‌شود، هست یا خیر؟

بنابراین معیارهای ما تغییر نخواهد کرد مگر اینکه قانون اصلاح شود.

پس معیارها همان‌هاست و فقط مصادیق با توجه به رفتارهای جدیدی که افراد داشته‌اند بررسی می‌شود.

ضمن اینکه هیچ کدام از برچسب‌هایی که گروه‌های مختلف به همدیگر می‌زنند معیار داوری ما نخواهد بود؛ بلکه ما به رفتارهای واقعی افراد توجه می‌کنیم.»

او تاكيد كرد: «خواهشم این است که هیچ کدام از گروه‌های سیاسی با این عناوین، گروه‌های دیگر را از تصمیمات و اقدامات شورای نگهبان نترسانند؛ زیرا شورای نگهبان به این برچسب‌ها توجه نمی‌کند، بلکه پایبند ضابطه است.»

واكنش به پول‌هاي كثيف


سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد سخنان اخیر وزیر کشور مبنی ‌بر اینکه نباید اجازه دهیم پول‌های کثیف وارد سیاست شود نیز گفت: «بخشی از مسائل مالی در وضعیت فعلی حقوق‌مان پاسخ دارد.

مثلا پول‌های ناشی از ارتکاب جرایم مانند اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری و قاچاق مواد مخدر و امثال آن که از طریق نامشروع تحصیل می‌شود به ملکیت کسی در نمی‌آید و اگر از این پول‌ها صرف شود و کسی مثلا آگاهانه پول حاصل از ارتشا را بگیرد و صرف فعالیت سیاسی، حزبی و انتخاباتی کند در همین وضعیت فعلی قانونی هم ممنوع و حرام است و حکایت از التزام به شرع و تدین ندارد.

آدم‌های متدین جامعه الان هم می‌دانند که از پول حرام نباید استفاده کنند.

او ادامه داد: «اما مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که پول حلال و بخشش، هدیه و هبه که اشکال ندارد که در این باره باید گفت درباره بخشش و هبه هم حساسیت وجود دارد.» او گفت: «در حال حاضر کمک‌های بلاعوض، میزان و چگونگی دریافت و هزینه‌کرد آنها از نظر قانونی به سامان نیست و اینها هستند که باید ساماندهی شوند و نیاز است که ما روی این بخش تمرکز بیشتری کنیم.

اگر قرار باشد قانون بازنگری شود این بخش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.» ابراهیمیان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان احراز نشدن صلاحیت برخی نمایندگان فعلی برای دور بعدی انتخابات مجلس وجود دارد نیز گفت: «در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تایید نشدن صلاحیت افرادی که قبلا صلاحیت آنها احراز شده، وجود دارد یا خیر باید بگویم که این احتمال وجود دارد؛ زیرا ممکن است موانعی برای یک فرد ایجاد یا برخی شرایط او زایل شود.

مثلا ممکن است خدای نکرده یک فرد یک پرونده فساد اقتصادی یا اخلاقی داشته باشد و این پرونده باعث شود؛ باوجود اینکه قبلا زحماتی کشیده دیگر نتوانیم صلاحیت او را برای ادامه کار در یک منصب مهم مانند نمایندگی مجلس احراز کنیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یا فاطمه ع
چه خوب شد شورای نگهبان نظارت می کند و گرنه این ها با پول کثیف چه کارها نمی کردند