جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تحلیل فارین‌پالیسی از روابط ایران و پاکستان

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 421271
یک پایگاه آمریکایی در گزارشی درباره مواضع پاکستان در قبال یمن نوشت که اسلام‌آباد خواهان روابط خوب با تهران است و نمی‌خواهد ایران را به دشمن خود تبدیل کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک پایگاه آمریکایی در یادداشتی درباره تحولات یمن و مواضع اسلام آباد در قبال ایران نوشت که پاکستان عربستان سعودی را مایوس خواهد کرد.

در گزارش فارن پالیسی با اشاره به سفر اخیر نخست‌وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به ریاض نوشت: «بسیاری فرض می‌کنند که پاکستان همیشه در جهت حمایت از دفاع عربستان سعودی به ویژه وقتی موضوع ایران مطرح باشد، اقدام می‌کند اما چنین تفکری اولویت منافع ملی پاکستان را نادیده گرفته و نیز از این موضوع که ایران وزن زیادی در محاسبات استراتژیک پاکستان دارد،‌ چشم‌پوشی می‌کند».

در این مطلب با اشاره به دهه‌ها همکاری نزدیک اسلام آباد و ریاض آمده است: «پاکستان از دهه ۱۹۶۰ تاکنون به کمک سعودیها آمده و اسلام آباد به آموزش نظامی نیروهای عربستانی مشغول بوده است. در مقابل عربستان سعودی به پاکستان کمکهای مالی کرده است».

پایگاه آمریکایی نوشت:‌ «منافع عربستان سعودی در پاکستان را نمی‌توان از تقابل و درگیری ژئواستراتژیک و اقتصادی آن علیه ایران شیعه جدا دانست. پاکستان از جانبداری علنی از عربستان سعودی اجتناب کرده است. با توجه به نگرانیهای امنیتی پاکستان در مرزهای هند و افغانستان، این کشور نیازی به داشتن یک مرز پرتنش دیگر با ایران نمی‌بیند».

در این یادداشت به منافع مشترک پاکستان و ایران در «مقابله با گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ» اشاره شده است و البته تاکید کرده که اسلام آباد نگرانی دارد تنش در روابط با تهران بر درگیری‌های داخلی پاکستان تاثیر منفی بگذارد.

«ماروین وینبام» نویسنده این مطلب همچنین دلیل دیگر تمایل پاکستان برای داشتن روابط خوب با ایران را نیاز این کشور به تامین انرژی عنوان و تاکید می‌کند: «پاکستان برای کمک به رفع کمبود شدید انرژی خود، خواهان ایجاد خط لوله‌ای است که بر اساس آن علاوه بر واردات نفت عربستان،‌ از ایران هم گاز وارد کند».

این تحلیلگر با اشاره به تصمیم اسلام آباد برای بیطرفی در یمن افزود: « در همان روزی که نواز شریف برای تسکین و آرام کردن احساسات عربستان سعودی بر سر یمن از ریاض دیدن کرد،‌ دولتهای پاکستان و ایران در بیانیه‌ای از تصمیمشان برای ۵ برابر کردن تجارت دوجانبه خبر دادند. همکاریهای آنها همچنین می‌تواند در موضوع تضمین بقای دولت افغانستان هم متجلی شود چرا که هر دو آنها در این موضوع منفعت مشترک دارند».

این گزارش افزود: «تاکنون پاکستان از انتخاب مستقیم از بین یکی از کشورهای پادشاهی سعودی و ایران، اجتناب کرده است. مشارکت پاکستان در ائتلاف ضدایرانی در یمن بیش از هر موقع دیگری، سبب انتخاب مستقیم اسلام آباد از بین ایران و عربستان سعودی می‌شد. پاکستان در نتیجه تصمیم به اعلام بیطرفی گرفت و خواستار آتش‌بس و دولت ائتلافی در یمن شد موضعی که بسیار به موضع ایران شباهت داشت».

در ادامه مطلب هم آمده است: «این موضوع تصادفی نبود که جواد ظریف وزیر خارجه ایران در سفر خود به اسلام اباد بر راه‌حل سیاسی در یمن تاکید کرد. البته این ارتش پاکستان بود که در نهایت تصمیم درباره یمن را دیکته کرد. با توجه به درگیری و حضور سنگین ارتش پاکستان در مرزهای افغانستان و هند، این نهاد اشتیاق کمی برای گرفتار شدن در ماجراجویی خارجی دارد به ویژه آنکه حمایت افکار عمومی هم از این موضوع وجود ندارد».

نویسنده با طرح این ادعا و گمانه‌زنی‌های برخی محافل رسانه‌ای غربی و عربی مبنی بر اینکه پاکستان در صورت دستیابی ایران به سلاح اتمی، این سلاح‌ را به عربستان سعودی می‌دهد، نوشت: «انتظار می‌رود که پاکستان در موضوع انتقال بمب اتمی، عربستان را مایوس کند چرا که این اقدام علاوه بر احتمال تحریمهای تازه بین‌المللی علیه اسلام آباد، این سوال جدی را از سوی نخبگان استراتژیک پاکستان مطرح خواهد کرد که چرا باید از اولویتهای دفاعی داخلی خود منحرف شده و ایران را به دشمن سرسخت خود تبدیل کنیم».

در پایان این این مطلب با اشاره به مشکلات داخلی عربستان سعودی آمده است: «این احتمال که رژیم سعودی به خاطر عوامل و فاکتورهای داخلی ساقط شود، بیشتر از آن است که به خاطر نیروهای خارجی چنین شود که در چنین بحران داخلی، کمک نظامیان و هواپیماهای پاکستانی اهمیت بسیار کمی خواهد داشت».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *