جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تفاوت طبع های گرم و سرد در غذاها

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 89387
مصرف غذاهای با طبع گرم باعث افزایش توان جسمی، جنسی و حرارت بدن فرد می‌ شود.

احمد رضا درستی مطلق عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: در طب سنتی ایران غذاها به 2 دسته گرم و سرد تقسیم می ‌شوند.

با مصرف غذاهای گرم حرارت بدن فرد به سرعت بالا می‌ رود، احساس انرژی و قدرت پیدا می‌ كند و از نظر جسمی، جنسی و حتی روحی آمادگی و توان بیشتری پیدا می‌ كند و بر عكس با خوردن غذاهای سرد حرارت بدن فرد مقداری كم می‌ شود و احساس سستی و رخوت به او دست می‌ دهد.

برخی افراد نسبت به غذاهای سرد حساس ‌تر از دیگران هستند و با مصرف غذاهای سرد به مقدار زیاد، حالت تهوع، دل پیچه و سرگیجه پیدا می ‌كنند كه به آن ها "طبع سرد" گفته می ‌شود و برعكس، برخی افراد با مصرف غذاهای گرم به مقدار فراوان، دچار بالا رفتن غیر عادی حرارت بدن و جوش ‌هایی در نقاط مختلف بدن می ‌شوند، كه این افراد دارای "طبع گرم" هستند.

استفاده زیاد و مكرر غذاهای با طبع گرم می ‌تواند، باعث افزایش قوای جسمی، میل و توانایی جنسی ‌شود و بر عكس مصرف مكرر غذاهای با طبع سرد می‌ تواند، این توانایی ‌ها را كاهش دهد.

از مواد غذایی گرم می ‌توان انبه، توت سفید، خربزه، خرما، زردآلو، زیتون، گلابی، موز، نارگیل، نارنگی، هلو، بادمجان، بامیه، پیاز، ترب، سیب زمینی ترشی، سیر، شلغم، قارچ، كرفس، كنگر فرنگی، مرزه، موسیر، نعناع، هویج، چای، خردل، زعفران، زنجبیل، انواع فلفل، خاكشیر، سیاه دانه، لوبیا، نخود، برنج، گندم، شیر، ماست، كنجد، بادام، پسته، فندق، گردو، تخم مرغ و گوشت ماهی را نام برد كه باعث افزایش میل جنسی می ‌شوند.

از مواد غذایی سرد می ‌توان سركه، انگور، هندوانه، ریواس، شوید، ترخون، كاهو، گشنیز، انواع زیره، قهوه، شاهدانه، عدس و ماش را نام برد كه میل جنسی را كاهش می‌ دهند.

گرچه مطالعات امروزی نیز، ارتباط بین طبع مواد غذایی و تأثیر آن ها بر میل جنسی را نشان داده است ولی از آنجا كه حتی برخی مواد سرد نیز اثرات افزایش دهنده و برخی مواد گرم اثرات كاهش دهنده ی قوای جنسی را از خود نشان داده‌اند، برای یافتن طبع افراد نیاز به بررسی‌ های علمی بیشتری است كه علم امروز هنوز یافته ‌های كافی در این مورد ندارد.

كاهو و فلفل هر دو دارای ویتامین ث هستند و این ویتامین مهار كننده ی ترشح تیروكسین است، ولی بر اساس نظرات طب سنتی ایران، كاهو سرد و فلفل گرم است. بنابراین نمی‌ توان تمام فرضیات ارائه شده در طب سنتی را با یافته‌ های علوم امروزی تطبیق داد.

علم امروزی هنوز نتوانسته توضیح قانع كننده‌ ای برای علت گرم شدن بدن به دنبال مصرف برخی مواد غذایی "گرم" و كاهش دمای بدن به دنبال صرف غذاهای "سرد" ارائه كند.

در علم تغذیه، مواد غذایی از نظر سرعت بالا بردن قند خون پس از خورده شدن به انواع با "اندكس گلیسمیك بالا" و با "اندكس گلیسمیك پایین" تقسیم می ‌شوند كه گروه اول هنگامی كه خورده می ‌شوند، با سرعت بیشتری قند خون را بالا می ‌برند، ولی گروه دوم قند خون را به آرامی بالا می ‌برند كه با این وجود، دلیلی وجود ندارد كه هیچ یك از این غذاها حرارت بدن را با سرعت متفاوتی تغییر دهند.

دکتر درستی گفت: قرار است، تحقیقی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره ی طبع سرد و گرم و مواد غذایی، انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *