جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
دومین روز از کنگره جهانی علیه تکفیر؛

وحدت "شیعه و سنی" علیه تکفیری‌ها / سران مرتجع عربی، حامیان مالی تروریست‌ها

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب: 392977
العربیه یکی از مهمترین شبکه های وابسته به تکفیری هاست... عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات را چهار کشور تامین کننده منابع مالی تکفیری‌ها
وحدت "شیعه و سنی" علیه تکفیری‌ها / سران مرتجع عربی، حامیان مالی تروریست‌ها
سرویس سیاسی جهان‌نیوز: دومین روز از «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) ادامه یافت.

به گزارش جهان، در دومین روز از این کنگره شخصیت های برجسته دینی و علمی کشورهای مختلف اسلامی به ویژه علمای جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخن پرداختند.

آیت الله مکارم شیرازی در جمع علمای اهل سنت:
اعتماد بین مسلمین زمینه‌ساز وحدت است

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در دیدار با جمعی از علما و ائمه جمعه اهل سنت جمهوری اسلامی ایران گفت: زمانی که در استان سیستان و بلوچستان در تبعید به سر می بردم، ارتباطی خوب با علمای اهل سنت برقرار کردم که هنوز هم این روابط دوستانه ادامه دارد.

وی افزود: یکی از مهم ترین مسائل پیش روی مسلمانان در داخل کشور، لزوم اعتماد میان پیروان مذاهب مختلف است که اگر این اعتماد به طور کامل شکل بگیرد، کارها آسان تر خواهند شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شایعاتی وجود دارد که موجب نگرانی مسؤولان هم می شود، بیان داشت: تکثیر نسل از سوی اهل سنت، خریداری همه مغازه های زاهدان، اجتماع در حاشیه شهر مشهد، تبلیغ شرک بودن زیارت در مشهد، دریافت پول های هنگفت از خارج کشور و ... از جمله این شایعات هستند.

وی ادامه داد: این شایعات اعتماد میان شیعه و سنی را متزلزل می کند و اگر همه کمک کنند که این شایعات وجود نداشته باشد آنگاه اعتمادی به وجود می آید که دیگر دلیلی ندارد نگران مسئله دیگری باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: زمانی که در مجلس خبرگان قانون اساسی به همراه علمایی از سایر ادیان و فرق حضور داشتم، طی سخنانی گفتم اشتراکات زیادی میان مسلمانان وجود دارد و در اصول اختلافی نداریم، حسن ظن را میان خود بیشتر کنیم تا بتوانیم به وحدت و اعتماد بیشتر دست یابیم.

آیت الله حسینی بوشهری: علمای اسلام با کار فرهنگی جلوی پیشروی ویروس تکفیر را بگیرند

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دومین روز از کنگره جهانی جریان های تکفیری و افراطی از دید علمای اسلام که در مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد به بیان تهدیدات تکفیریها برای امت اسلامی پرداخت و گفت: آیا تهدیدی بزرگ تر از این وجود دارد که عده ای با اندیشه های اشتباه، گروهی را به خروج از اسلام متهم کنند و خون و ناموس آنها را مباح بدانند.

وی افزود: آیا شایسته است زندگی امت اسلامی خدشه دارد شود و در رفتار غیر طبیعی قرار گیرد و فضای سالم به خون ریزی و کشتار تبدیل شود، آیا مصیبتی بزرگتر از این است که چهره اسلام ناب محمدی به سبب عملکرد تکفیری ها خدشه دار شود و میلیون ها نفر از اسلام تنفر پیدا کنند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: آیا این کار تکفیری ها، خط و مشی پیامبر(ص) است، آیا این همان اسلامی است که قرآن معرفی می کند، قرآن اسلام را دین صلح و برادری و مسالت آمیزی معرفی می کند.

وی ادامه داد: آنچه ما از اسلام فراگرفته ایم این است که اگر ما را به جهاد دعوت می کند معیارهای جهاد را هم به ما می آموزد و اگر ما را به برخورد تند با دشمنان اسلام دعوت می کند در عین حال از ما می خواهد که در داخل امت اسلامی با رحمت و نرمش برخورد کنیم.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: خدا خود را در اوج رحمت معرفی می کند و پیامبر(ص) خود را رحمتی برای جهانیان معرفی می کند و هر فردی شهادتین را بر زبان صادر کند مسلمان به شمار می آید و این مورد اجماع همه مذاهب است.

وی تصریح کرد: سوال اصلی که در این جا مطرح می گردد این است که چرا کسانی که دچار افراط و تندروی شده اند به جای این که به اسلام و مسلمانان خدمت کنند دیگران را کافر می شمارند، چرا در این وادی سیر می کنند؛ من فکر می کنم جریان های تکفیری و افراطی که اکثریت امت اسلام را کافر می دانند اسلام را به درستی نشناخته اند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: این ها دارای تحجر فکری هستند، همچنین به متون اسلامی موجود هم پایبند نیستند، اگر این گونه بود که از خودشان حکم صادر نمی کردند، این تکفیری ها برخی از آیات را گرفته و برخی را رها کرده اند.

وی افزود: این ها براساس یک سری اطلاعات غیر صحیح دیگران را کافر می دانند، بدون این که دیدگاه واقعی دیگر مذاهب را بشناسند، دیگران را گمراه معرفی می کنند و در مرحله پایانی نیز سر آنها را جدا می کنند این ها روز به روز آبروی مومنان را خدشه دار می کند.

امام جمعه قم گفت: امروز تکفیری ها ابزاری در دست دشمنان اسلام شده اند برخی از آنها نیز دانسته در خدمت دشمنان اسلام قرار گرفته اند در حالی که شاهد هستند مسجد الاقصی در معرض ویرانی قرار گرفته و زنان و کودکان فلسطینی کشته می شوند، توجیه این ها برای سکوت در قبال این مسائل چیست؟

وی افزود: تکفیری ها می خواهند اسلام هراسی را ترویج کنند، بدون شک حضور این ها در جهان اسلام دامنه اسلام هراسی را گسترش می دهد، همچنین اقدامات سرکوب گرانه و تبعیض آمیز را علیه مسلمانان در سراسر جهان گسترش می دهد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: این ها به دنبال تفرقه گرایی هستند، این حرکات تکفیری ها سبب ایجاد گروه های مختلف و اختلاف در امت اسلامی شده و زمینه حضور غربی ها در جهان اسلام را به وجود می آورد تا از دشمن اصلی غافل شویم. این ها به جاییمبارزه با دشمنان اسلام با آنها همکاری دارند.

وی تصریح کرد: نخست باید کار فرهنگی کنیم، این امر مهم بر عهده علمای اسلام است، این کنفرانس نیز با این هدف برگزار می شود، علما اگر اذهان مردم را روشن نکنند دامنه تکفیری ها گسترش یافته و نسل جوان که سرمایه امت اسلامی هستند دچار این ویروس مهلک می شوند.

امام جمعه قم در پایان بیان داشت: جامعه را باید از نقشه های دشمنان آگاه کنیم، همچنین باید فتاوای صریح و روشنی درباره حرام بودن کار تکفیری ها داشته باشیم و فرهنگ مودت را میان مذاهب اسلامی را ترویج کنیم.

ولایتی: علمای اسلام اقدامات تکفیری‌ها را خارج از مبانی اسلامی می‌دانند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در حاشیه حضور در کنگره جهانی جریان های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام، با اشاره به اینکه اقدامات گروه های تکفیری چهره اسلام را در دنیا مشوش کرده است بیان داشت: این اندیشه ریشه در خارج از جهان اسلام دارد و توطئه ای از سوی بیگانگان برای تفرقه بین مسلمانان و کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: هدف از این توطئه تفرقه افکنی بین مسلمانان است و بیگانگان در پی این جریان به دنبال زشت نشان دادن چهره اسلام هستند و این کار را از طریق انتشار تصاویر وحشی گری های گروه های تکفیری که در طول تاریخ بی سابقه است دنبال می کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به حضور علمای اهل سنت در کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری خاطرنشان کرد: همه علمای جهان اسلام که در این کنگره شرکت کرده اند اقدامات تکفیری ها را خارج از مبانی اسلامی و مضر برای مسلمانان می دانند و معتقد هستند همه مسلمانان باید به وحدت برسند تا این مشکل ریشه کن شود

ولایتی در پایان تأکید کرد: این کنگره نقش مهمی در تنویر افکار عمومی مسلمانان بیدار دارد و غیر مسلمانان هم بدانند بر اساس دیدگاه علمای برجسته جهان اسلام اقدامات گروه های تکفیری و افراطی ارتباطی با اسلام ندارد.

در کمیسیون پیامد سیاسی جریان های تکفیری مطرح شد؛
پیروان گمراهی همواره بر طبل اختلاف می کوبند/ تکفیری‌ها تفکر صهیونیستی دارند


کمیسیون تخصصی «جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی آن» شب گذشته در «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» برگزار شد.

شیخ علامه بلال سعید شعبان در این کمسیون اظهار داشت: به فرموده قرآن، خداوند اگر می خواست همه را در یک امت قرار می داد ولی اراده الهی این بود که مردم از نژادها و گروه های مختلف باشند.

وی افزود: عدم فهم صحیح دین یکی از عوامل ایجاد جریان تکفیری است و البته دلایل سیاسی هم دخیل است ولی در مجموع، تندروی ها سبب جنایات گسترده می شود.

رییس حرکت التوحید لبنان با بیان اینکه تکفیری ها مسلمان نبوده بلکه گروه های جنایت کار در خدمت استکبار جهانی هستند، خاطرنشان کرد: اسلام دینی است که سرعت زیادی در گسترش خود داشته و دشمنان هم به منظور جلوگیری از این امر، گروه های تکفیری را پرورش داده و در حقیقت از دین، برای سرکوب دین بهره برده اند.

وی ادامه داد: حل مشکل تندروی و غلو در دنیای اسلام، بستگی به انواع آن دارد؛ برخی تندروی ها دارای ریشه اعتقادی و برخی مذهبی هستند که در هر صورت باید به درستی آنها را شناخت.

سعید شعبان با اشاره به اشتراکاتی که در میان مسلمانان وجود دارد، بیان داشت: باید مکاتب وحدت بخش را در جهان اسلام ایجاد و تقویت کرد.

رییس حرکت التوحید لبنان با تاکید بر جلوگیری از گسترش صداهای افراط گرایانه خاطرنشان کرد: شبکه های ماهواره ای و منابر زیادی در خدمت تکفیری ها قرار دارند که لازم است بر سر اصولی به منظور گسترش وحدت در جامعه اسلامی به توافق برسیم و جلوی این صداها را بگیریم.

وی افزود: پیروان گمراهی کسانی هستند که بر طبل اختلاف می کوبند و می خواهند مسلمانان همواره با یکدیگر به جنگ بپردازند.

سعید شعبان با بیان اینکه طرح های مختلفی را می توان در این زمینه تدوین کرد، عنوان کرد: باید گفتمانی بر اساس مشترکات دینی و به دور از هرگونه افراط به منظور گفت وگوی میان مذاهب اسلامی ایجاد کرد.

محمد خلیل به عنوان سخنران بعدی در کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام خاطرنشان کرد: گروه های تکفیری که اخیرا کار خود را شروع کرده اند و حتی در برخی کشورهای اروپایی نیز فعالیت دارند، چهره ای مخدوش از اسلام ارائه می دهند و به همین دلیل موجب خدشه دار شدن تاریخ اسلام می شوند.

وی افزود: خشونت و تجاوزی که گروه های تکفیری از خود نشان می دهند موجب تنفر بسیاری از افراد از دین اسلام می شود و علاوه بر این تولید فیلم ها و تصاویر موهن را هم در پی دارد.

این استاد تونسی با بیان اینکه تکفیری ها بهترین یار و یاور غربی ها در سرکوب مسلمانان هستند، عنوان کرد: به همین دلیل مستکبران غربی با هدف تضعیف کشورهای اسلامی، از گروه های تکفیری و تروریسیتی حمایت می کنند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه تکفیری ها هیچ کاری به یهودیان ندارند و دلیل این امر هم روشن است زیرا صهیونیست ها آنها را به وجود آورده اند تا مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازند.

خلیل با اشاره به توهین گروه های تکفیری به اساس و بنیان اسلام خاطرنشان کرد: فعالیت های داعش و دیگر تکفیری ها سبب شده است نوک پیکان اعتراضات مسلمانان از رژیم صهیونیستی به دیگر مسائل منحرف شود.

این عالم دینی عنوان کرد: تکفیری ها دارای تفکر یهودیت هستند و هر کس را که مخالف عقیده آنها باشد کافر می دانند و به قتل می رسانند چنانکه اینگونه اندیشه ها را در میان یهودیان هم شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی تکفیری ها، مخدوش نشان دادن چهره اسلام است گفت: همه مسلمانان باید برای مقابله صحیح با تکفیری ها با یکدیگر متحد شده و بر روی اشتراکات تاکید کنند.

ماموستا عابد نقیبی نیز در بخشی از این مراسم اظهار داشت: جهان اسلام امروز دچار تفکر نادرست تکفیری شده است.

وی افزود: همه علمای جهان اسلام وظیفه دارند برای برون رفت از این موضوع چاره ای بیندیشند که همان بسترسازی فرهنگی خواهد بود.

این عالم اهل سنت با بیان اینکه علمای دینی باید موضوع تکفیر و اندیشه تکفیری را برای مردم تبیین کنند خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی وارد بحث مداوا می شویم که بیمار در حال سختی است و امروز در مورد تکفیری ها به این مرحله رسیده ایم.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۹۰ که آوارگان عراقی به ایران وارد شدند، برخی احزاب که اجازه یافتند وارد کردستان ایران شوند، این نوع تفکر را وارد کشور ما هم کردند که امروز هم با این مشکل روبه رو هستیم.

نقیبی تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و رهبری حکیمانه آیت الله العظمی خامنه ای، همه علمای اهل سنت در ایران اسلامی اجازه یافته اند در مناطق و محافل خود، علیه افراطی گری فعالیت کنند و اندیشه آنها را بررسی کنیم.

دکتر فراتی، استاد دانشگاه نیز در مقاله ای با عنوان «تحلیلی بر هویت جدید تروریست های تکفیری در خاورمیانه» اظهار کرد: در این مقاله سعی کرده ام از منظر علم سیاست و دانش سیاسی به بررسی این پدیده بپردازم.

وی افزود: نخستین نکته ای که بر آن تاکید دارم این است که امروزه گسترش گروه های تکفیری در خاورمیانه موجب مطالعات جدیدی در فهم تروریسم شده که از آن به تروریسم نوین یا فوق تروریسیم یا تروریسیم مذهبی یاد می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تروریسم مذهبی واجد هشت ویژگی است گفت: نخستین خصوصیت تروریسم جدید آن است که این عمل، عمدی است؛ دیگر اینکه منطق موجه و خاصی برای مرتکبین این اعمال است به عبارتی از منظر آنها، این عمل ترور، یک منطق موجه و خاصی دارد هرچند از نظر مخالفان، عملی برخاسته از سفاهت و جهالت است.

وی ادامه داد: خشونت آمیز بودن، دارا بودن اهداف سیاسی و مذهبی، وحشت آفرینی و پیروی نکردن از قوانین جنگ های کلاسیک، انتخاب اهداف از میان جامعه، به قتل رساندن زنان، کودکان و مردم عادی در کوچه و خیابان و نیز تلاش برای تغییر رفتارهایی به خصوص در جامعه هدف از دیگر ویژگی های تروریسم مذهبی به شمار می رود.

فراتی با بیان اینکه تروریسم جدید در خاورمیانه به شدت اهداف مذهبی را دنبال می کند گفت: آنها به بهانه جنگ حق علیه باطل، تروریسم را وارد فضای جدیدی کرده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به غیر متمرکز بودن جنگ توسط تروریست های نوین خاطرنشان کرد: به همین دلیل جنگ با آنها در عراق و سوریه دامنه دار و طولانی شده است؛ تروریست های مذهبی از عملیات انتحاری بهره زیادی می برند تا اعتبار خود را در میان حامیان بالا ببرند.

وی تصریح کرد: آنها سعی می کنند در عملیات های انتحاری، سمبل ها و نمادهای مخالفانشان را از بین ببرند تا توجه همگان را به خود جلب کنند چیزی که در تروریسم های دهه های گذشته مشاهده نمی شد.

فراتی با اشاره به تحلیل ساختار درونی گروه های تکفیری در خاورمیانه گفت: معمولا تروریست ها در خاورمیانه سه نوع سازمان داشته اند؛ نخست سازمانی که از آن به ساختار هرمی تعبیر می کنیم یعنی اعضا با مرکزی ارتباط داشتند و فرمان می گرفتند و مرکز بر رفتار و اعمال آنها نظارت می کند و جهت دهی می کند ولی امروز تروریست های خاورمیانه ساختار هرمی ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: ساختار زنجیره ای دیگر سازمانی است که تروریست های خاورمیانه از آن استفاده می کنند به طوری که هر مرحله به دنبال مرحله بعدی ادامه می یابد ولی این ساختار نیز امروزه در خاورمیانه وجود ندارد.

وی ساختار سلولی را آن چیزی دانست که امروز در خاورمیانه و در میان تروریست ها می توان دید و گفت: سازمان در این روش به سلول ها اجازه عمل مستقل می دهد و تسلط کامل بر آنها ندارد؛ سلول ها در هر منطقه به عضوگیری می پردازند؛ جندالشیطان در سیستان و بلوچستان ایران بدون اینکه با گروه های تکفیری ارتباط داشته باشد به عضوگیری و اعمال تروریستی می پرداخت.

فراتی اضافه کرد: تروریست های مذهبی در حال حاضر دارای اعضای محلی نیستند ضمن اینکه اعضای شبکه های تکفیری در عراق و سوریه و به طور کلی در خاورمیانه آماتور هستند و اغلب آموزش های خود را از طریق اینترنت کسب می کنند به همین دلیل جذب عضو جدید در این گروه ها، نیازمند لجستیک فراوان برای عقبه جنگ های تکفیری نیست؛ درگیری با این گروه ها بسیار سخت و نیازمند هوشمندی فراوانی است.

عثمان محمد جاء نیز در سخانی خاطرنشان کرد: گروه های تکفیری موجب ایجاد تفرقه میان مسلمانان شده و علاوه بر این، اهل اسلام را می کشند و اموال آنها را به غارت می برند.

وی افزود: کشورهای استکباری از این گروه ها برای از بین بردن مسلمانان استفاده می کنند و جهان اسلام امروز به این حقیقت واقف شده است.

نائب رییس شورای عالی اسلامی گامبیا با بیان اینکه در کشورهایی مانند نیجریه، عراق و سوریه شاهد اوج گیری فعالیت جریان های تکفیری هستیم خاطرنشان کرد: ضروری است حرکتی اصلاح گرایانه در این زمینه شروع شود که این کنگره گامی در این راستاست.

وی ادامه داد: امیدواریم مدارس علمیه و حوزه های دینی بتوانند تفکر مبارزه با تکفیر را منتشر کنند تا جهانی امن و آرام داشته باشیم.

محمد جاء با بیان اینکه «تکفیر در ترازوی شرعی» عنوان مقاله ای است که به کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام ارائه کرده است، گفت: در این مقاله سعی کرده ام راه پیامبر اکرم(ص) را که می خواست بنای مستحکم اسلامی را ایجاد کند تعریف نمایم.

محمد جاء با اشاره به نقشه استکبار جهانی برای کنار زدن مسلمانان از عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بین المللی خاطرنشان کرد: مسلمانان به جایی رسیده اند که جایگاه اصلی آنها فراتر از آن است.

نائب رییس شورای عالی اسلامی گامبیا افزود: امکانات طبیعی فراوانی در کشورهای اسلامی جمع شده ولی به دلیل اختلافات فراوانی که در میان مسلمانان وجود دارد تنها به نفع دشمنان بوده است.

وی با بیان اینکه مسلمانان باید به توسعه اقتصادی، سیاسی و نظامی دست یابند خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند به این کنگره جهانی برکت دهد و موجب بیداری بیشتر مسلمانان شود.

صلاح الدین السنوسی از اساتید سودانی نیز در کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام عنوان کرد: در مقاله ای که ارائه داده ام، خطرات تکفیری ها در جوامع اسلامی بررسی شده است.

وی افزود: واژه شناسی تکفیر و تفرقه و نیز حکم تکفیر بخش نخست مقاله من را تشکیل می دهد و اینکه آیا هر شخص مجاز است تا دیگران را تکفیر کند یا خیر.

این استاد سودانی با بیان اینکه آثار فعالیت های گروه های تکفیری در جامعه فراوان هستند گفت: اختلاف و سوء ظن در میان مسلمانان یکی از این نتایجی منفی است.

وی ادامه داد: تکفیری ها خونریزی را مباح می دانند و حتی ناموس دیگران و مایملک آنها را برای خود حلال دانسته و به این واسطه به آنها حمله می کنند.

السنوسی با اشاره به تحریف هایی که در نصوص مختلف دینی و بر اساس هوای نفس ایجاد شده است گفت: همین امر زمینه ساز ظهور گروه های تکفیری هم شده است.

این استاد سودانی خاطرنشان کرد: تکفیری ها هر که را با آنها مخالف باشد تکفیری می کنند و پس از آن با حلال دانستن خونشان، دست به کشتارهای وسیع می زنند.

وی با خطرناک دانستن جریان تکفیری برای جهان اسلام عنوان داشت: هیچ مسلمانی حق ندارد با این چنین گروه هایی همکاری کند بلکه لازم است مقابله جدی با آنها داشته باشد.

السنوسی گفت: همه مسلمانان باید متفق شوند که تکفیری ها برای همه جهان اسلام خطرآفرین هستند؛ ضمن اینکه توافق همه مسلمانان بر اینکه تکفیری ها ساخته و پرداخته دشمنان اسلام هستند هم ضروری است و علاوه بر این باید بر روی اشتراکات به وحدت رسید.

استاد سودانی افزود: تکیه بر اشتراکاتی که میان مذاهب مختلف وجود دارد یکی از ضروریات امروز دنیای اسلام محسوب می شود.

دکتر پورفرد نیز در این کمیسیون گفت: ۵۷ شبکه ماهواره تکفیری و ۳۵۰ وب سایت و وبلاگ متعلق به این گروه ها در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: اهمیت شبکه های مجازی در جهان امروز آنقدر بالاست که همه اقشار را درگیر خود کرده است به طوری که در شبکه ای مانند فیسبوک، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار لایک در دقیقه ثبت می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دقیقه از فیلم های شبکه یوتیوب استفاده می کنند، بیان داشت: این ارقام نشان‌دهنده کاربران میلیونی شبکه‌های مجازی هستند.

وی ادامه داد: البته در جهان اسلام این رقم ها پایین‌تر هستند ولی پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۵ طرفداران شبکه های مجازی در جهان اسلام که بیشتر آنها جوانان هستند به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

پورفرد با اشاره به انکارناپذیر بودن تاثیر شبکه‌های مجازی در گسترش تفکر تکفیری در سطح بین المللی خاطرنشان کرد: همه جنبش های اجتماعی از این شبکه‌ها استفاده می کنند و تکفیری ‌ها هم به شبکه های مجازی روی آورده اند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اطلاع رسانی، سازمان دهی و بسیج گروه های جهادگر که معمولا از میان جوانان انتخاب می شوند نخستین تاثیر شبکه های مجازی است؛ آزادی بیان و گسترش مظلوم نمایی و تساهل و نیز این شبکه‌ها به مثابه تریبونی برای تکفیری‌ها در شرایط امروز محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه العربیه یکی از مهمترین شبکه های وابسته به تکفیری هاست که به طور غیر مستقیم به ترویج اندیشه های آنها می پردازد، اظهار داشت: دیگر شبکه ها در کشورهای مختلف اسلامی هم هستند که این کار را انجام می دهند و حتی برخی شبکه ها هم فارسی زبان هستند.

پورفرد با بیان اینکه از چهار روش می توان به عقاید تکفیری سایت های اینترنتی پی برد تصریح کرد: مطالعه مطالب و اسناد موجود در سایت، پیوندهایی که داده می شود و ... از جمله این روش ها هستند.

این استاد دانشگاه؛ عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات را چهار کشور تامین کننده منابع مالی تکفیری ها دانست و افزود: این کار به روش های مختلف صورت می گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *