پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

افشاگری‌اسنودن‌ازجاسوسی‌نظامی از ایران

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 372177
اسناد تازه انتشار یافته پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از همکاری این آژانس با عربستان سعودی برای جاسوسی نظامی از ایران پرده برمی‌دارد.

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اسناد تازه انتشار یافته ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سیا و افشاگر جاسوسی‌های آمریکا نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی این کشور از سال ۲۰۱۳ با تبادل اطلاعات و کمک به جاسوسی عربستان سعودی همکاری‌های گسترده‌ای با رژیم آل‌سعود داشته است.

ادوارد اسنودن روز جمعه یک یادداشت فوق‌سری آژانس امنیت ملی آمریکا را برای پایگاه خبری «اینترسپت»، پایگاه اختصاصی افشای جاسوسی‌های آمریکا فرستاده است. این یادداشت از روابط مخفیانه آمریکا و عربستان سعودی و همکاری‌های دو کشور برای جاسوسی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرده برمی‌دارد.

بخش اعظم همکاری‌های آژانس امنیت ملی با وزارت کشور و وزارت دفاع عربستان انجام شده است.

در سند مورد نظر آمده است: «بعد از جنگ خلیج (فارس) در سال ۱۹۹۱ آژانس امنیت ملی روابط بسیار محدودی با عربستان در زمینه اطلاعات سیگنال (سیگنیت) داشت، اما اکنون این نهاد دوران احیای این روابط را تجربه می‌کند.»

این سند افزوده آژانس امنیت ملی آمریکا در قبال فراهم آوردن هشدارهای مربوط به تروریسم و تأمین فناوری‌های پیشرفته جاسوسی برای وزارت کشور عربستان از وزارت دفاع عربستان اطلاعاتی در زمینه جغرافیای منطقه خلیج (فارس)، اطلاعاتی درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه القاعده در شبه جزیره عربستان دریافت می‌کند.

در سند مورد نظر آمده است: «اهداف آژانس امنیت ملی آمریکا از همکاری با عربستان عبارتند از:

۱- فراهم آورن اهرم نفوذ برای موقعیت مکانی راهبردی عربستان سعودی و دسترسی منحصر به فرد آن به ارتباطات؛

۲- افزایش توانایی دولت عربستان سعودی برای استفاده از اطلاعات سیگنال جهت تعیین مکان افرادی در داخل عربستان که منافع مشترک دو کشور به شمار می‌رود و ردیابی آنها. »

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فرزند انقلاب
قابل توجه دولت تدبیر و امید
قابل توجه حاج آقا خاطره
آمریکا تبدیل شده به منحوس ترین کشور دنیا ... که به هیچ کشوری رحم نمی کنه حتی به نزدیکنرین کشورها به خودش.... هیچ لزومی نداره که ما با آمریکا رابطه برقرار کنیم.... و برقراری رابطه یعنی بزرگترین اشتباه تاریخی ایران