جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

معاون زنگنه: ایران و روسیه باید متحد شوند

جای خالی اتحاد روسیه، ایران، عراق و ونزوئلا برای مقابله با سقوط نفت
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 402975
معاون وزیر نفت گفت: تعجب می‌کنم روسیه که تقریباً برابر با عربستان نفت تولید می‌کند چرا حاضر نیست در کنار ونزئلا، ایران و عراق قرار بگیرد تا ۲ میلیون بشکه از تولید نفت کم کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عباس شعری‌مقدم در حاشیه همایش پنجاهمین سالگرد تشکیل شرکت ملی پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعجب می‌کنم روسیه که تقریباً برابر با عربستان نفت تولید می‌کند چرا حاضر نیست در کنار ونزوئلا، ایران و عراق قرار بگیرد تا ۲ میلیون بشکه از تولید نفت کم کنند.

وی افزود:‌این کار نقش عربستان را کمرنگ کرده و بازی را از دست آنها خارج می‌کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تأکید کرد: اگر قرار باشد جنگی برعلیه ایران و روسیه سازماندهی شود ایران و روسیه باید با هم متحد شوند تا در این جنگ پیروز شوند و نباید منفعل عمل کنند.

وی تأکید کرد: نمی‌دانم چرا روسیه و ونزوئلا و ایران و عراق در کنار هم قرار نمی‌گیرند تا در برابر این اقدام موضع بگیرند.

شعری مقدم ادامه اظهار داشت: ما ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید خالی در پتروشیمی‌های کشور داریم که افزایش خوراک این ظرفیت خالی را به کار می‌گیرد.

شعری‌مقدم ادامه داد:‌ از ابتدای امسال حدود ۱۲ میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی به ارزش تقریبی ۹ میلیارد دلار داشته‌ایم.

وی گفت: باید برای رسیدن به چشم‌انداز تلاش کنیم و اگر وضعیت تغییر نکند به آن نخواهیم رسید، چنانکه حتماً تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای باید موفق به شکستن تحریم‌ها شود و بدون آن، تلاش ما برای رسیدن به اعداد چشم‌انداز ثمر نخواهد داد.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: اگر شرایط مناسب شود تا سال ۱۴۰۴ حدود مجتمع پتروشیمی ۱۰۰احداث خواهیم کرد و ارزش محصولات پتروشیمی ایران به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: اخیراً بازار اروپا تا حدودی باز شده و محصولات پتروشیمی به سمت ایتالیا، سوئیس و امثال آن می‌رود.

شعری‌مقدم گفت: شورای نگهبان خوشبختانه فرمول خوراک گاز مصوب مجلس را تأیید کرده و قرار است سه وزیر نفت، صنعت و اقتصاد آیین‌نامه آن را تنظیم کنند و من بسیار خوش‌بین هستم که این سه وزیر بتوانند آیین‌نامه مناسبی تدوین کنند.

وی تصریح کرد: بورس ما بیشتر تحت تأثیر تبلیغات قرار دارد و با تبلیغات بالا و پایین می‌رود و من معتقدم ۱۳ سنت قیمت بسیار مناسبی برای گاز پتروشیمی‌ها است و آنها با این قیمت کاملاً سودآور هستند.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه ثبات قیمت هم باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: از نظر شرکت ملی پتروشیمی ساده‌تر است که قیمت گاز ارزان و حتی مجانی شود تا برای سرمایه‌گذاران جذابیت ایجاد شود، اما واقعیت آن است که فروشنده گاز هم می‌گوید در حالی که به ترکیه ۴۸ سنت در هر متر مکعب می‌فروشم چرا باید به پتروشیمی‌ها در هر متر مکعب ۱۳ سنت بدهم.

وی در پایان گفت: اگر تحریم بزودی و نه ۷ یا ۸ سال دیگر برداشته شود با علاقه‌ای که خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران نشان می‌دهند قادر خواهیم بود با توجه به ۶۷ مجتمع نیمه‌کاره و ۳۶ مجتمعی که تعریف می‌کنیم ۱۰۰ مجتمع جدید داشته باشیم و در مجموع ۱۲۰ میلیون تن به ۶۰ میلیون تولید فعلی محصولات پتروشیمی اضافه خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *