شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

اضطراب و افسردگی در کمین تک‌فرزندان

دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 378072
یک کارشناس بهداشت روان با اشاره به خطر ابتلا به اضطراب، افسردگی و بزهکاری در تک‌فرزندان گفت: در خانواده‌هایی که تک‌فرزندی تداوم می‌یابد والدین باید به هوش باشند تا مبادا نوکر بی‌جیره و مواجب فرزند خود شوند.
به گزارش جهان؛ شهرام خرازی‌ها در گفت‌وگو با فارس با بیان پیامدهای روانی تک‌فرزندی اظهار داشت: در دو دهه اخیر فعالیت‌های بهداشتی به منظور تنظیم خانواده سبب رو آوردن زوجین جوان به تک‌فرزندی شده است آنها با توجه به مشکلاتی نظیر مسکن، بیکاری و غیره ترجیح می‌دهند صرفاً صاحب یک فرزند شوند.

وی ادامه داد: بازتاب‌های این تمایل عمومی در سال‌های اخیر مشهود است به گونه‌ای که شمار خانواده‌های تک‌فرزند به میزان قابل ملاحظه‌ای رو به افزایش گذاشته است.

وی افزود: تک‌فرزندها در بسیاری از موارد سلطان بی‌چون و چرای خانه و خانواده هستند، نازشان خریدار دارد و هر آنچه می‌خواهند و اراده می‌کنند برایشان فراهم می‌ شود.

وی ادامه داد: تداوم این روند نادرست در سال‌هایی که کودک بزرگتر می‌شود و به سن نوجوانی می‌شود سبب رشد خودخواهی در آنها شده و زمینه اضطراب، افسردگی و به ویژه بزهکاری را فراهم می‌آورد.

رئیس گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: البته تک‌فرزندانی هستند که در سایه تربیت صحیح والدین خود، ره به خطا نبرده و از زندگی معقولی برخوردارند منتها زوجین جوان باید مراقب باشند که در مواجهه با فرزند اول خود بسیار دقیق بوده و او را طوری تربیت کنند که لوس و از خود راضی نشود با تولد فرزند دوم مراقبت از فرزند اول باید تشدید شود و خودبه‌خود مسئله تک‌فرزندی حذف می‌گردد.

این کارشناس بهداشت روان تصریح کرد: در خانواده‌هایی که تک‌فرزندی تداوم می‌یابد والدین باید به هوش باشند تا مبادا نوکر بی‌جیره و مواجب فرزند خود گردند. همچنین تک‌فرزندان نیز باید بیاموزند که زندگی فراز و نشیب دارد و نمی‌تواند هر چیزی را که اراده می‌کنند به دست آورند زیرا در غیر این صورت ممکن است که دیگران را تحت استثمار خود در آورده و در مقابل کوچک‌ترین ناکامی بشکنند یا دست به عصیان زنند.

وی خاطرنشان کرد: با حذف سیاست‌های بهداشتی کاهش فرزند در یکی دو سال اخیر و ترویج سیاست فرزندآوری بیشتر مسئله تک‌فرزندی در سال‌های آتی کمرنگ‌تر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *