چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

چگونه تمرکز کودک خود را افزایش دهیم

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب: 328077
راههاي بسياري براي تمركز فكر و يادگيري كودكان وجود دارد که پدر و مادر خلاق می توانند با كمي توجه و دقت از این راهها براي تمركز كودك خود استفاده کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، یکی از ملزومات موفقیت در هر کاری به ویژه کارهای فکری و مطالعه "تمرکز" است. كساني كه فكر خود را خوب متمركز مي كنند معمولا هم خوب ياد مي گيرند. اين افراد اطلاعات را بهتر دريافت مي كنند، بهتر تجزيه و تحليل مي كنند و بهتر به ياد مي آورند. اين موضوع براي يادگيري در مدرسه هم بسيار مهم است. بر اساس تحقيقات به عمل آمده نيمي از كودكان مشكل تمركز فكر دارند برخي به طور مزمن و شديد با اين مشكل دست به گريبان هستند.

حواس كودك مدام در حال دريافت احساسات و تاثيرات هستند. هميشه موردي براي ديدن، شنيدن، بوييدن، چشيدن يا لمس كردن وجود دارد. يك حس به تنهايي فقط مدت كوتاهي مورد توجه قرارمي گيرد، ولي اگر كودك بخواهد احساسات مختلفي را درك و براي مدت طولاني به خاطر بسپارد بايد ياد بگيرد كه چگونه در هر مورد يكي از حواس خود را به طور موثر فعال كرده و دقت خود را متوجه يك موضوع كند. بازي با داستان هاي مصور، صداها، طنين ها، ابزار مختلف، بوها و طعم ها مي تواند كودك را با حواس مختلف خود آشنا نموده و براي تمركز روي اين حس ها در مواقع ضروري آموزش دهد.

روش هایی برای تمرکز کودکان

لازم است برای ایجاد تمرکز در کودکان والدین با رفتارآگاهانه در تمرين و آموزش حواس، خود را الگوي كودكان قرار دهند، چرا که كودكان از طريق تقليد هم ياد مي گيرند. یکی از راههای ایجاد تمرکز در کودکان این است که اشيا مختلف و متعددي را روي ميز بگذاريد. از كودك بخواهيد كه به اين وسايل با دقت نگاه كند و سپس روي خود را برگرداند سپس يكي از اين وسايل را از روي ميز برداريد و از او بخواهيد با نگاه دوباره به وسايل، بگويد كه كدام وسيله از روي ميز برداشته شده است.در ابتدا بازي را با چند وسيله مختصر شروع كنيد ولي كم كم با افزايش تعداد وسايل روي ميز و سپس با افزايش تعداد وسايلي كه از روي ميز بر مي داريد بازي را مشكل تر كنيد.

حتي با استفاده از تلويزيون مي توانيد به صورت تفريحي تمركز فكر را تمرين كنيد. به شخصيت ها، بازيگران و صحنه هاي تلويزيون دقت كنيد و خصوصيات هر يك را تعيين كنيد. طرز صحبت كردن آنها چگونه است؟ آيا لهجه خاصي دارند؟ آيا چپ دست هستند؟ به طرز حركت آنها، تيك ها و حركاتي كه تكرار مي كنند طرز لباس پوشيدن و....آنها دقت كنيد. سپس با كودك در مورد نكات قابل توجه كه ديده ايد صحبت و سوال و جواب كنيد.

كودكان پر جنب و جوش و نا آرام بيش از سايرين به برنامه ريزي و زمان بندي نياز دارند. وقتي كودك كاري را ناتمام رها مي كند و با عجله به سراغ كار ديگري مي رود، لذت موفقيت و اتمام كار را از دست مي دهد و همين انگيزه او را كاهش مي دهد، زيرا هر انساني براي رشد نيازبه تجربه هاي موفق دارد. كودك را زير نظر بگيريد وواكنش هاي او را در كارهاي ناموفق بررسي كنيد. آيا با نااميدي دنباله كار را رها مي كند و به كار جديدتري مي پردازد يا بلافاصله سعي مي كند با روش هاي ديگر مشكل را حل كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *