شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۳
در میزگرد دبیران اتحادیه‌های دانشجویی کشور مطرح شد؛

ازفضای بسته نقد دردولت‌هاشمی تا سکوت‌بیجا دربرابر احمدی‌نژاد

جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب: 199477
میزگرد دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور در سومین نشست عمومی دفتر تحکیم وحدت در سال ۹۰ در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.
به گزارش جهان، در این نشست، مهدی امیریان دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، علی جمشیدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، علی پهلوان دبیر جامعه اسلامی دانشجویان، جعفرنژاد دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی و رامین شمسایی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ حضور داشتند.

* شمسایی: دانشجویان از فضای بیانیه‌ای خارج و وارد فضای علمی و فرهنگی شوند

به گزارش فارس، در این میزگرد، رامین شمسایی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ طی سخنانی اظهار داشت: سیاست‌زدگی یکی از معضلات کنونی جنبش دانشجویی است که این مسئله از دهه ۷۰ به بعد شکل گرفت و اکنون نیز شاهد آن هستیم.

شمسایی سطحی نگری در فعالیتها را از دیگر معضلات جنبش دانشجویی برشمرد و دلیل این سطحی‌نگری را همان سیاست زدگی یاد شده عنوان کرد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر این نکته که بنده نکات مثبت را نفی نمی‌کنم و بیان برخی آسیب‌ها را به دلیل وجود آنها توصیف کرد و افزود: بایستی امروز به تحلیل‌ها عمق ببخشیم و این موضوع یکی از ضروریات جنبش دانشجویی است.

این فعال دانشجویی ورود به عرصه سیاست بدون آمادگی را آفت دیگری برای تشکل‌های دانشجویی توصیف کرد و نمونه بارز این آفت را در مشاوران جوان رئیس جمهور برشمرد و در همین زمینه گفت: در زمان تشکیل دولت رقابتی بین تشکل‌های دانشجویی برای ورود به مشاوران جوان را شاهد بودیم که این مسئله به دلیل همین موضوع ذکر شده اتفاق افتاد.

"زودقانع شدن" آفت دیگری بود که شمسایی به آن اشاره کرد و از لزوم مطالبه‌گری دانشجویان در برهه‌های زمانی مختلف سخن گفت.

وی با اشاره ‌مجدد به سیاست‌زدگی به عنوان یک آسیب برای مجموعه‌های دانشجویی گفت: سیاست‌زدگی فقط منحصر به نفوذ احزاب به دانشگاه‌ها یا حرکت دانشجویان برای رسیدن به قدرت نیست بلکه وارد شدن بر فضای بیانیه‌ای نیز شامل این مسئله می‌شود که متأسفانه ما امروز شاهد وارد شدن دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به فضایی بیانیه‌ای هستیم. 

* جمشیدی: فضای انتقاد در دوران ریاست جمهوری هاشمی‌ "بسته" بود

در این میزگرد، علی جمشیدی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور با اشاره به دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: در آن دوران بیان می‌شد که به دلیل اینکه اقداماتی در کشور صورت می‌گیرد، انتقاد نکنید و فضا را به همین بهانه بستند و حتی کار به جایی رسید که شاهد سردادن شعارهایی با مضمون‌های نادرست بودیم.

وی در ادامه یادآور شد: در آن دوران جریانی به توجیه اقدامات دولت سازندگی پرداخت و انجمن‌های اسلامی نیز به مقابله با اقدامات این جریان توجیه‌گر دست زدند و در همان دوران بود که بحث انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ و مباحث مربوط به آن به میان آمد.

این فعال دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان بخشی از مسائل مربوط به دوران دولت هاشمی رفسنجانی و ارتباط این دولت با انجمن‌های اسلامی پرداخت و بر این نکته تأکید کرد که به دلیل اقدامات دولت اکبر هاشمی رفسنجانی انجمن‌های اسلامی از سال ۷۶ به بعد به قدرت نزدیک شده و وارد بازی قدرت شدند.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه با اشاره به اقدامات دفتر تحکیم وحدت در دهه ۷۰ از این تعبیر برای توصیف اقدامات این اتحادیه دانشجویی در آن دهه استفاده کرد که "پرونده تحکیم وحدت در دهه ۷۰ لجن زده است"‌. 

جمشیدی به برخی اقدامات اعضای دفتر تحکیم وحدت دهه ۷۰ در آن دوران اشاره کرد و اظهار داشت: ‌امروز آن افراد در کشورهای خارجی به سر می‌برند و در مورد موضوعاتی خاص و بر ضد مبانی اسلام و انقلاب موضع‌گیری می‌کند.

* جعفرنژاد: یکی از مشکلات جنبش دانشجویی سکوت در برابر احمدی‌نژاد است

در ادامه این میزگرد، محمد جعفر‌نژاد دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، طی سخنانی با اشاره به دوران اصلاحات، آن دوران را دورانی منفی ارزیابی کرد و گفت: ۸ سال کشور در دوران اصلاحات با شانتاژ اداره شد و نباید از آن دوران به نیکی یاد کرد.

بعد از سخنان جعفرنژاد یکی از دانشجویان از وی خواست تا کارنامه دولت احمدی‌نژاد را نیز بررسی کند که دبیرجنبش عدالتخواه دانشجویی در پاسخ گفت "یکی از مشکلات جنبش دانشجویی سکوت در برابر احمدی‌نژاد است".

این فعال دانشجویی در ادامه اظهار داشت: روی کار آمدن احمدی‌نژاد و گفتمانی که آن روز مطرح می‌کرد، اتفاقی عجیب بود‌ البته من در مورد احمدی‌نژاد فعلی سخنانی دارم اما در کل‌، در آن دوران روی کارآمدن احمدی‌نژاد جالب توجه بود.

جعفرنژاد همچنین استفاده از تعبیر جریان برای منحرفین دولت را نادرست دانست و گفت: این افراد یک گروهک بیش نیستند، البته ‌اکنون جریانی برای مقابله با این گروهک شکل گرفته است.

* امیریان: فرش قرمز دولت‌ها ‌برای برخی ‌تشکل‌های دانشجویی یک آفت است

در ادامه، مهدی امیریان دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت طی سخنانی جنبش دانشجویی را فراتر از تشکل‌های دانشجویی توصیف کرد و گفت: جنبش دانشجویی به تشکل‌های دانشجویی محدود نمی‌شود؛ در واقع تشکل‌های دانشجویی نوک پیکان جنبش دانشجویی هستند و مسئولیت سنگینی را بر دوش دارند اما تمامی جنبش های دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی نیستند.

امیریان با بیان این نکته که در حال حاضر جنبش دانشجویی به معنای واقعی وجود ندارد و امروز شاهد فعالیت تشکل‌های دانشجویی هستیم، خاطرنشان کرد: امروز جنبش دانشجویی به عنوان ظرفیتی برای جریان‌سازی اقدام مؤثری انجام نمی‌دهد و شاهد فعالیت‌های گسترده جنبش دانشجویی همانند آنچه در اوایل انقلاب شاهد بودیم، نیستیم،‌ البته این بدین معنی نیست که نمی‌توان دوباره به آن فضا وارد شد بلکه باید همت بیشتری را برای وارد شدن به آن فضا به کار گرفت.

امیریان با بیان اینکه "نزدیک شدن انجمن‌های اسلامی دانشجویان به دولت خاتمی به دلیل فضای خفقان شکل گرفته پیش از این دولت بود"، از وارد آمدن آسیب به انجمن‌های اسلامی در دوران اصلاحات سخن گفت.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه جنبش دانشجویی امروز خوب شعار می‌دهد اما در عمل بایستی عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار داد، گفت: در دوران اصلاحات فرش قرمز آنها آفت بود اما امروز هم فرش قرمز دولت برای مجموعه‌های دانشجویی آفت محسوب می‌شود.

* پهلوان: دانشجوی امروز باید مطالعه آزاد آگاه کننده را به صورت جدی دنبال کند

در پایان این میزگرد، علی پهلوان دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، بخشی از تاریخچه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان را بیان کرد و بر این نکته تأکید کرد که این مجموعه دانشجویی بعد از تشکیل همواره در راستای اهداف انقلاب حرکت کرده است.

وی با ابراز انتقاد از تحلیل‌های نادرست برخی از مجموعه‌های دانشجویی گفت: ما در برخی موارد فقط تحلیل کرده و راجع به یک موضوع صحبت می‌کنیم و به سمت عمل نمی‌رویم که این اقدام مثبت نیست. 

پهلوان از نبود مطالعه در دانشجویان انتقاد کرد و دانشجویان را به مطالعه آزاد و آگاه‌کننده دعوت کرد و بر لزوم مطالعه از سوی دانشجویان تأکید کرد.

* خروج فعالان دانشجویی از یک برنامه در اعتراض به حضور ‌حامی جریان انحرافی

در پایان این نشست، جمشیدی، شمسایی و جعفرنژاد به دلیل حضور حجت‌الاسلام شریف‌زاده از حامیان مشایی و جریان انحرافی از سالن برگزاری میزگرد خارج شدند.

جمشیدی قبل از خروج خود گفت: برنامه امروز متعلق به دفتر تحکیم وحدت است و آنها هرکه را که بخواهند به برنامه دعوت می‌کنند اما بایستی موضوعات را اصلی و فرعی کرد.

وی اضافه کرد: اگر در چنین برنامه‌هایی به جریان انحرافی تریبون داده شود و آنها سخنان خود را مطرح کنند، اقدام بسیار نادرستی صورت گرفته است.

امیریان دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت نیز در همین زمینه با تأکید بر این نکته که این اتحادیه دانشجویی در نشست‌های خود از تمامی جریانات سیاسی و فکری برای حضور در نشست دعوت به عمل می‌آورد، تصریح کرد: ما گروه‌های مختلف را به اینجا دعوت می‌کنیم تا سخنان آنان را ‌بشنویم و دعوت کردن از این افراد به معنی تأیید آنها یا عملکردشان نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در جمهوري اسلامي هيچوقت فضاي انتقاد بسته نبود، متاسفانه دانشجوها چيزهايي از افراد مغرض شنيده و آن را باور کرده اند.
بنام خدا
البته خانم فائزه مي خواهد اين جمله را ذكر بكند كه انقلابيون اسلامي را مي خواهند كه در خدمت هاشمي و جاسبي باشد !
Iran, Islamic Republic of
اينها ميخواهند فردا كرسيهاي آزادانديشي برگزار كنند ولي رفتارشان بيشتر شبيه گروهك هاي طالبان است. ضمنا اين5نفر همه يك حرف زدند و بهتر بود يك نفر به نمايندگي از آنها صحبت كند!