چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
بازخوانی عملکرد مدیریت دو مجلس در آغاز بکار مجلس نهم؛

توصیف رهبر معظم انقلاب از کارنامه مجلس هفتم و هشتم

يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 225279
چهارمین و آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس هشتم، هشت خرداد ماه 90 برگزار شد؛ دیداری که به اعتقاد ناظران سیاسی مبنایی برای مقایسه دو مجلس هفتم و هشتم و شیوه مدیریت این دو مجلس اصولگرا است.
توصیف رهبر معظم انقلاب از کارنامه مجلس هفتم و هشتم
سرویس سیاسی جهان- همه نمایندگان متعهد مجلس رضایت و اظهار لطف رهبر معظم انقلاب را نشانه رویکرد و کارنامه مثبت وکلای مردم می دانند و کلام تقدیرآمیز ایشان را حجتی بر عملکرد درست خود توصیف می کنند که بی شک تلقی درستی است؛ چرا که رهبر انقلاب همواره ضعف و قوت مجالس را از دریچه ای کلان‌تر و به صراحت و بدون تعارف به نمایندگان بیان کرده و گاه از آنان تقدیر و گاه به آنان تذکر داده اند.

چهارمین و آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس هشتم، هشت خرداد ماه 90 برگزار شد؛ دیداری که به اعتقاد ناظران سیاسی مبنایی برای مقایسه دو مجلس هفتم و هشتم و شیوه مدیریت این دو مجلس اصولگراست.

نکته ای که در توصیفات رهبر انقلاب در این باره حائز اهمیت و تامل بود، تفاوت معنادار سخنان ایشان در توصیف عملکرد مجلس هشتم و هفتم بود.

با توجه به پایان عمر مجلس هشتم، آغاز مجلس نهم و رسیدن به زمان حساس انتخابات هیئت رئیسه این مجلس، بازخوانی بیانات رهبری معظم در جمع بندی عملکرد 2 مجلس هفتم و هشتم روشنگر و راهگشاست؛ ویژه اینکه نامزدهای ریاست مجلس نهم، رؤسای مجالس هفتم و هشتم هستند.
 
رهبر انقلاب در دیداری که در آخرین سال عمر مجلس هفتم با نمایندگان داشتند، این مجلس اینگونه توصیف کردند:

• آنچه كه در مورد اين دوره‌ى از مجلس اين حقير مى‌توانم عرض بكنم و جمع‌بندى‌اى كه تا امروز از اين مجلس، فى الجمله در ذهن هست - به عنوان يك شاهد و يك ناظر كه در بعضى از اين مجالس متعدد، اندكى بوديم و بقيه را هم از نزديك شاهد بوديم و با آنها تعامل داشتيم - به نظر من مجلس خوبيست و جزو دوره‌هاى خوب مجلس محسوب مى‌شود. اين مجلس، از جهتى يك خصوصيتى دارد و آن اين است كه اين تركيب - تركيبى كه بعضى از جهات كلى و خطوط اصلى آن را عرض خواهم كرد - در يك فضاى نامناسب رویيد؛ مثل گياه يا درختى كه از ميان سنگلاخ برويَد. «ألا و إنّ الشّجرة البرّيّة أصلب عوداً و أبقى وقوداً»؛ درختى كه در ميان سنگ مى‌رويَد، هم محكمتر و استوارتر است و هم آن وقتى كه او را تبديل به آتش كردند، آتش ماندگارترى دارد و اثرش براى مدتها مى‌ماند؛ مجلس شما اين‌گونه است.

• خطوط اساسى و خوبى هم - حقاً و انصافاً - تعقيب شد؛ نه دوستان شما - طرفداران مجلس - و نه دشمنان شما نمى‌توانند منكر آنها بشوند. مجلس نشان داد كه به طبقات ضعيف در جامعه اهتمام مى‌ورزد؛ براى او مسأله‌ى اساسى، جبران ضعف طبقات ضعيف و مردمان فقير و دورماندگان از بسيارى از امتيازات است؛ به اين توجه نشان داديد - هم در گفته‌ها گفته شد، هم در برخى از قوانين منعكس شد - كه بسيار مهم و خوب بود.

• در زمينه‌ى سياست‌هاى اصل چهل و چهار - كه مى‌تواند يك حركت عظيم اقتصادى در كشور بوجود بياورد - مجلس پاسخ خوبى داد. همين كميسيون ويژه‌اى كه اشاره كردند، تشكيل شده و دارد خوب كار مى‌كند.

• از جمله‌ى نقاط قوّت بسيار بارز در اين مجلس، مواضع محكم و اصولى در مسائل بين‌المللى و در مواجهه‌ى با استكبار بود.

• اين مجلس در موضع رفيع و والاى مجلسِ قانونگذارى ايستاد و در همه‌ى ماجراها و فراز و نشيب‌ها، اين موضعِ ضد استكبارى خودش را علناً، با صراحت، با وضوح و با منطق، بيان كرد. منطق و استدلال هم بر سخنان و رفتار او حاكم بود. اين خيلى باارزش است و نمى‌شود آن را نديده گرفت. دوستان شما هم اين را قبول دارند، دشمنان شما هم اين را قبول دارند. اين هم يكى از آن خطوط اساسى افتخارات شماست كه در محاسباتتان، بايد شكر او را بگزاريد.

• يكى از امتيازات اين مجلس در اين سه سال گذشته - كه ان‌شاءاللَّه در يك سال باقيمانده هم همين‌طور باشد - اين بود كه منشأ تشنجات سياسى و بگومگوهاى اختلاف‌افكن در بيرون نشد؛ راديو را كه انسان باز مى‌كند تا گفتگوى مجلس را بشنود، با مجموعه‌اى از بيانها و گفتارهايى مواجه بشود كه جز دعوا و تشنج و اختلاف و اتهام از آن بيرون نمى‌آيد. اين مجلس در اين زمينه، مواضعِ خوب و قابل قبولى داشت.

• مواضع قاطع شما در قضيه‌ى هسته‌اى بود كه آن هم يكى از نقاط برجسته است. خيلى خوب عمل كرديد.

• هماهنگى مجلس و دولت هم يكى از بركات اين دوره است.

• یكى از چيزهايى كه من واقعاً بايد از برادران مجلس هفتم، بخصوص جناب آقاى دكتر حداد عادل تشكر كنم اين است كه حقاً و انصافاً تلاش زيادى در مجلس هفتم می‌شد براى اينكه نگذارند بين دولت و بين مجلس اختلاف به وجود بيايد. واقعاً تلاش و كار می‌شد.

در خرداد 90 اما، تعابیر رهبر انقلاب درباره نقاط قوت مجلس هشتم هم در کیفیت و هم در کمیت آن تفاوت های معنی داری داشت. سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره مجلس این چند جمله بود:

• تشكر مي‌كنيم از جناب آقاى لاريجانى ... همچنين بخصوص به خاطر اين موضع‌گيرى صريح و روشنى كه نسبت به مستكبرين، نسبت به آمريكا، نسبت به زياده‌خواه‌ها و ياوه‌گوهاى بين‌المللى، از زبان شما نمايندگان محترم ابراز كردند.

و دیگر هیچ. این درحالی است که بیشترین بخش سخنان علی لاریجانی مربوط به گزارش عملکرد و فعالیت‌های مجلس اعم از تصویب لوایح و طرح ها و غیره بود و البته در انتها از استکبار ستزی نمایندگان مجلس گفت که تنها همین بخش مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *