شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴

وزرای سوپرمیلیاردر و درد معیشتی مردم!

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 425376
شیخی درمورد رویکرد و دغدغه وزرا و وزارتخانه‌ها نسبت به مشکلات اقتصادی مردم گفت: برخی وزارتخانه‌ها هرگز به دنبال تنظیم بازار نیستند؛ چراکه درد مردم را نمی‌چشند و احساس مسئولیت در پست خودشان نمی‌کنند.
به گزارش جهان، عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با  دانا درخصوص دست داشتن برخی از اعضای دولت در واردات کالا بیان داشت: من می دانم که برخی از اعضای دولت و یا افراد وابسته به آنها با واردات کالا به کشور ارتباط دارند. من می دانم معاون یک آقای وزیری واردکننده است و حتی خود وزیر هم اهل کاسبی و واردات کالا به کشور است؛ ولی نمی توانم نام اینها را به طور شفاف بگویم.

وی افزود: اینها دولت مرفهین اند، نه دولت دردمندان. مردم به شخصی رأی داده اند که همه مرفهین را دور خودش جمع کرده است. برخی از وزرا سوپر میلیاردر هستند. برخی وزارت خانه ها هرگز به دنبال تنظیم بازار نیستند برای اینکه درد مردم را نمی چشند و احساس مسئولیت در پست خودشان نمی کنند. احراز پست برای این عده یک احراز موقعیت سیاسی و یک برگ برنده است.

دولت برخلاف مصالح اقتصاد کشور، عملا یارانه اقشار ضعیف را قطع کرده است

این استاد دانشگاه درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی در راستای افزایش قیمت بنزین بیان داشت: به نظر من این تغییر قیمت ها مشکوک است. رئیس دولت می گوید که من کسری بودجه ۱۶ هزار میلیاردی دارم؛ درحالی که دو سال است ما به ایشان می گوییم که چرا یارانه پردرآمدها را حذف نمی کنی که مجبور شوی قیمت حامل های انرژی را همین طور اضافه کنی و به اقتصاد شوک بدهی؟ این کار شما به زیان دهک های پایین و به سود دهک های بالای جامعه است. با کاهش مطلق پرداخت یارانه ها به پردرآمدها، نیاز کمبود بودجه ۱۶ هزار میلیاردی مرتفع می شود. اما دولت برخلاف مصالح اقتصاد کشور، عملا یارانه اقشار ضعیف را قطع کرده است و به زیان سبد مصرفی خانوار های دهک های پایین عمل می کند و این یعنی دولت مرفه؛ کسی که درد جامعه را حس نمی کند.

وی اضافه کرد: سوخت کالایی است که افزایش قیمت در آن موجب تسری به سایر بخش های اقتصادی نیر می شود و دولت باید منتظر باشد که در همه چیز نرخ کالا ها افزایش پیدا کند.

جلوگیری از افزایش قیمت ها تعارفی بیش نیست

شیخی درخصوص ادعای دولت مبنی بر کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها اذعان داشت: اینها دارند تعارف و شوخی می کنند. اینها اصلا اهل کنترل بازار نیستند؛ تشکیلات کنترل بازار را ندارند و همچنین برنامه ای برای تنظیم بازار ندارند. قبلا هم نبوده است.

وی در مورد بلااستفاده ماندن کارت های سوخت که هزینه های زیادی برای آنهاشده بود نیز بیان داشت: این کارت های سوخت که این همه برای صادر کردن آنها هزینه شد، برای این بود که مصرف را کنترل کند. اما دولت با حذف سهمیه های بنزین به نفع اقشار پردرآمد و پر مصرف و به زیان اقشار کم درآمد و کم مصرف کار کرده است و این هم زیان دیگری است که ناشی از یک برنامه غیرمنطقی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *