پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

حل مشکلات نیروگاه بوشهر با گداخت هسته‌ای

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب: 377974
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد در خصوص تحقیقات این واحد بر روی گداخت هسته ای، گفت: با انجام این تحقیقات در کشور در تلاشیم تا مشکلات نیروگاه اتمی بوشهر که در حدود پنجاه سال است در حال ساخت است، به طور صحیح برطرف شود .
به گزارش جهان، محمود قرآن نویس در خصوص آخرین وضعیت گداخت های هسته ای در این مرکز در گفتگو با مهر گفت: مصرف گسترده انرژي حاصل از سوخت هاي فسيلي، اگرچه رشد سريع اقتصادي جوامع را به همراه داشته، اما به واسطه ي انتشار مواد آلاينده حاصل از سوختن و افزايش دي اكسيد كربن در جو و پيامدهاي آن، جهان را با تغييرات روبرو کرده است.

وی عنوان کرد: از اين رو مطالعات گسترده اي جهت دستيابي به منابع انرژي جايگزين، صورت گرفته است كه هم اكنون نقطه ي تمركز محققان بر واكنش ها و رآكتور هاي هسته اي است.

قرآن نویس اظهار داشت: اکنون ما در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما در تلاشیم تا تحقیقاتمان را در زمینه گداخت هسته ای برای تولید انرژی و برق گسترده تر کنیم.

وی در ادامه گفت:به دلیل آنکه فرانسه توانسته از انرژی خورشیدی برای تولید برق به واسطه توربین‌ها، برق تولید کند، مرکزیت اطلاعات در زمینه پژوهش ها برای دستیابی به راکتورهای گداخت هسته ای جهت تولید برق با همکاری کشور های مختلف را بر عهده دارد.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه تحقیقات برای تولید برق از طریق انرژی خورشیدی به مرکزیت فرانسه صورت می گیرد، اظهار داشت: تحقیقات در زمینه گداخت هسته ای در کشورهای ایران، اروپا، امریکا، روسیه، هند و ژاپن صورت می گیرد و نتیجه تحقیقات هریک از کشورها به آژانس بین المللی اتریش و از اتریش هم به فرانسه ارجاع داده می شود.

وی گفت: تولید برق از طریق انرژی خورشیدی به اندازه چند ثانیه کافی نیست و اگر برق را از طریق گداخت هسته ای در مدت پنج دقیقه (۳۰۰مگاوات) تولید کنیم، زمینه تجاری سازی و عرضه برق به بازار فراهم می گردد.

قرآن نویس با اشاره به اینکه تحقیقات ما در این زمینه از طریق میدان مغناطیسی، لیزر و پلاسما است، خاطر نشان کرد: هدف از این تحقیقات، رسیدن به انرژی پاک هسته ای برای تولید برق است.

وی عنوان کرد: با انجام این تحقیقات در کشور در تلاشیم تا مشکلات نیروگاه اتمی بوشهر که در حدود پنجاه سال است در حال ساخت است، به طور صحیح برطرف شود تا در آینده در این نیروگاه برق را از طریق انرژی خورشیدی و راکتورها تولید کنیم .

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه گداخت هسته ای مزایای زیادی برای تولید انرژی دارد، عنوان کرد: تولید انرژی از طریق گداخت هسته ای پاك، ايمن و ارزان است و از سوي ديگر تمام اين سوخت ها بيش از پيش بر اهميت و لزوم جايگزيني سيستم انرژي فعال مي افزايد.

به گزارش مهر، از طریق گداخت یا همجوشی هسته ای موجب فعالیت هایی جهت آزادسازي انرژي هسته اي صورت می گیرد گداخت یا همجوشی هسته ای در خورشيد و ستارگان اتفاق مي افتد و چهار هسته ي اتم هيدروژن به هم مي پيوندند و ضمن آزاد كردن مقدار زيادي انرژي، كه ناشي از تبديل جرم به انرژي مي باشد، يك هسته ي هليوم توليد مي كنند.

انرژي را مي توان به دو روش محصور سازي مغناطيسي و محصورسازي اينرسي يا لختي توليد كرد، كه البته همه در مرحله ي آزمايش قرار دارند.

مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما تا کنون دو قرارداد با آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA و یک قرارداد با امریکا در زمینه همکاری پژوهش در حوزه گداخت هسته ای منعقد کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *