پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲۸
۱۱۹
دو راهی باخت باخت!

پرده‌برداری شریعتمداری از علت حضور فوری وزرای خارجه 1+5 در وین

دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۲۲
کد مطلب: 370179
تا چند روز قبل مقامات آمریکایی از جمله جان ‌کری و وندی ‌شرمن با تکبر و غرور این ترجیع‌بند را تکرار می‌کردند که ایران در مقابل یک تصمیم سخت قرار گرفته است! و اکنون اعتراف می‌کنند که باید برای اتخاذ یک تصمیم سخت آماده شوند. تصمیمی که هر دو سوی آن برای آنان سخت و تاکنون دور از انتظار بوده است.
پرده‌برداری شریعتمداری از علت حضور فوری وزرای خارجه 1+5 در وین
به گزارش جهان، حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان "دو راهی باخت باخت!" در کیهان نوشت:
۱-فراخوان غیرمنتظره وزرای خارجه کشورهای ۵+۱ برای حضور مستقیم در مذاکرات که از سوی خانم کاترین اشتون صورت پذیرفت و برخی از اخبار و گزارش‌های پیرامونی دیگر حکایت از آن دارند که «وین ۶» آنگونه که حریف پیش‌بینی می‌کرد، پیش‌ نمی‌رود و محاسبات قبلی آنان با اختلال جدی روبرو شده است. چرا؟! چه اتفاق غیرمنتظره‌ای روی داده که خانم اشتون برای تصمیم‌سازی در برابر آن ناچار به دعوت فوری وزرای خارجه ۵+۱ شده است؟!

مطابق دستور کار قبلی قرار بود وزیران خارجه ۵+۱ به عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیرنده در آخرین روز یا روزهای مذاکرات و بعد از آن که متن توافق جامع آماده شد، برای امضاء و تائید نهایی به تیم‌های مذاکره‌کننده خود در وین ملحق شوند. اما، فراخوان اشتون از اتفاق جدیدی خبر می‌داد که حضور فوری وزرای خارجه ۵+۱ را ضروری ساخته بود و خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های مذاکره‌کننده اعلام کرد؛ حضور وزرای خارجه ۵+۱ در وین به منظور امضای توافق جامع نیست، بلکه آنان برای عبور از بن‌بست غیرمنتظره‌ای که در جریان مذاکرات پدید آمده است به وین فراخوانده شده‌اند. کدام بن‌بست آنان را سراسیمه به وین کشانده است؟!

گفتنی است وزیران خارجه چین و روسیه به وین نرفتند. اولی برای عدم حضور خود به دوری مسافت! و جدول کاری از قبل برنامه‌ریزی شده اشاره کرد و لاوروف ضرورت همراهی با پوتین در سفر آمریکای لاتین را پیش کشید! ولی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که چین و روسیه با ۴ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان درباره متن توافق نهایی اختلاف‌نظر دارند و محدودیت‌های اعمال شده را با توجه به شفافیت‌های خواسته شده از ایران، «متوازن» ارزیابی نمی‌کنند. ضمن آن که حدس می‌زنند در چالش هسته‌ای یازده ساله کشورمان، فصل جدیدی در حال ورق خوردن است.

۲- و اما، همه شواهد حاکی از آنند، آنچه سیستم محاسباتی حریف را درهم ریخته و وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان را با عجله به «وین» کشانده تا به قول دیپلمات‌های غربی، برای عبور از بن‌بست پدید آمده، چاره‌جویی کنند، اعلام صریح خط‌ قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای است که روز دوشنبه هفته قبل از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران و مسئولان نظام با ایشان مطرح شد.
حضرت آقا با نگاهی دقیق و فنی و کارشناسانه تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران به یکصد و نود هزار «سو» اورانیوم غنی شده نیاز دارد و با رونمایی از ترفند حریف گفتند «طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضی بشوید».

در توضیح نقش تعیین‌کننده اخطار و هشدار رهبر معظم انقلاب و جایگاه آن در جغرافیای مذاکرات، اشاره به نکاتی ضروری است. بخوانید؛
۳- یکی از اصلی‌ترین محورهای مورد چالش در مذاکرات هسته‌ای، میزان نیاز ایران به اورانیوم غنی‌شده برای تأمین سوخت رآکتورهای اتمی کشور است. آمریکا و متحدانش با پیش کشیدن واژه به اصطلاح حقوقی ولی در واقع من درآوردی «نقطه‌گریز ‌BREAK OUT» ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران باید در محدوده‌ای باشد که اگر تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای گرفت، فاصله زمانی این تصمیم تا تولید سلاح حداقل بین ۱۲ تا ۱۸ ماه باشد و مدعی‌اند این فاصله به منظور آن است که در صورت تصمیم ایران به تولید سلاح فرصت کافی برای متوقف کردن آن وجود داشته باشد و با استناد به این قانون من‌درآوردی، از ایران خواسته‌اند اولا؛ تعداد سانتریفیوژهای فعال از ۴هزار دستگاه بیشتر نباشد که نتیجه نهایی آن پایان دادن به فعالیت هسته‌ای است - همان که حضرت آقا با عنوان به مرگ گرفته‌اند از آن یاد می‌کنند - و ثانیا؛ مواد هسته‌ای ذخیره شده از ۲ هزارکیلو تجاوز نکند و از سوی دیگر - متأسفانه - تیم هسته‌ای ما را به نقطه‌ای رسانده‌اند که خواستار فعالیت ۸ هزار سانتریفیوژ باشد و این در حالی است که برخورداری از ۸ هزار سانتریفیوژ هم در حوزه و میدان غنی‌سازی آزمایشگاهی - پایلوت - قابل تعریف است و نه غنی‌سازی صنعتی که خواست و حق قانونی ایران است. بنابراین چنانچه با تعداد ۸هزار سانتریفیوژ هم موافقت می‌کردند - یعنی همان که آقا با‌عنوان راضی شدن به تب از آن یاد کرده‌اند - باز هم ایران را در عمل از غنی‌سازی صنعتی محروم کرده بودند.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر این که نیاز ایران به اورانیوم غنی‌شده را خودمان تعیین می‌کنیم و میزان نیاز ما ۱۹۰/۰۰۰ سو اورانیوم غنی شده است، این ترفند باج‌خواهانه حریف را نه فقط خنثی کردند بلکه به باد دادند. چرا که بر فرض استفاده ما از سانتریفیوژهای نوع IR۱ که ظرفیت غنی‌سازی آن ۱/۲ تا ۱/۸ «سو» است، برای تأمین ۱۹۰ هزار سو، حداقل به تعداد ۱۵۸/۰۰۰ سانتریفیوژ نیاز داریم.
از سوی دیگر میزان ذخیره اورانیوم غنی‌ شده مورد نیاز کشورمان نیز مطابق خط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم فرموده‌اند، ۱۹۰/۰۰۰ سو در سال است و نه دو هزار کیلوگرم مورد ادعای حریف.

۴- نکته ظریف و کاملا فنی و کارشناسانه در بیانات رهبر معظم انقلاب این که، ایشان به جای تاکید روی تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران، روی فرآورده‌ نهایی سانتریفیوژها تاکید کرده‌اند. به بیان دیگر، آنچه مهم است تعداد سانتریفیوژها نیست بلکه خروجی نهایی آنها یعنی میزان اورانیوم غنی شده‌ای است که به دست می‌آید.
توضیح آن که «سو»- -( SEPERATIVE WORK UNIT (SWU ضریب جداسازی - یا سرعت جداسازی - اورانیوم ۲۳۵ از اورانیوم ۲۳۸ در یک سانتریفیوژ است که بر حسب کیلوگرم در سال محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، یک سانتریفیوژ نسل اول موسوم به IR۱ یا P۱ می‌تواند در طول یک سال ۱/۲ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ را از اورانیوم ۲۳۸ جدا کند. بیشترین سانتریفیوژهای فعال ما از نوع P۱ با ظرفیت اسمی ۱/۸ و ظرفیت عملی ۱/۲ «سو» می‌باشد و البته بیش از هزار سانتریفیوژ فعال از نوع (P۲) نیز در اختیار داریم که ضریب جداکنندگی آن (سو) بیشتر از نوع اول است.

حال می‌توان تصور کرد که اگر حضرت آقا به جای خروجی نهایی سانتریفیوژها (۱۹۰/۰۰۰ سو)، نیاز کشورمان را با تکیه بر تعداد سانتریفیوژها بیان می‌فرمودند، هیچ تضمینی برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتورهای اتمی ایران اسلامی وجود نداشت.
همین جا گفتنی است که برخی از مسئولان محترم، با اشاره به سانتریفیوژهای پیشرفته IR۸ که ظرفیت جداکنندگی آنها ۲۴ سو می‌باشد، اعلام کرده بودند که با برخورداری از ۸ هزار سانتریفیوژ IR۸ می‌توان نیاز سالانه کشور به میزان ۱۹۲هزار‌سو را تأمین کرد (۸۰۰۰×۲۴=۱۹۲۰۰۰). این محاسبه اگرچه در عرصه تئوری و نظری قابل قبول است ولی با عمل فاصله‌ای پر نشدنی دارد، چرا که، اولا؛ در حال حاضر تعداد بسیار محدودی از سانتریفیوژهای نوع IR۸ در اختیار داریم و در حال تحقیق و بررسی برای تولید انبوه آن هستیم، ثانیا؛ در مبحث مربوط به تحقیق و توسعه « R&D » در توافقنامه ژنو و مذاکرات پس از آن، حریف تأکید کرده است که تحقیق و توسعه الزاما بایستی در حد تحقیقات جاری ادامه یابد و در تعریف تحقیقات جاری - CURRENT- به گزارش نوامبر ۲۰۱۳ مدیرکل آژانس استناد می‌کند که در آن تنها سانتریفیوژهای نوع P۱ آمده است! نتیجه این که اگر قرار بود نیاز کشورمان به اورانیوم غنی شده براساس تعداد سانتریفیوژها محاسبه و اعلام شود- که متأسفانه شده بود - نه فقط از غنی‌سازی صنعتی دور شده بودیم بلکه غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس آزمایشگاهی - پایلوت - را هم آنگونه که باید، به دست نمی‌آوردیم.

۵- تأکید رهبر معظ
م انقلاب بر نیاز کشور به ۱۹۰ هزار سو، ترسیم رسمی خط قرمز نظام در یکی از اصلی‌ترین محورهای مناقشه و چالش مذاکرات هسته‌ای است. این خط قرمز، از آن جهت سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده است که از سوی بالاترین و عالی‌رتبه‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است و بدیهی است که به هیچ وجه قابل تغییر نخواهد بود و حریف نمی‌تواند و دلیلی هم ندارد که آن را یک «تاکتیک» تلقی کند. از این روی می‌توان و باید گفت که حضرت آقا با ترسیم این خط قرمز غیرقابل عبور، تمامی محاسبات چند ماهه اخیر - بخوانید یازده‌ساله - حریف را مختل کرده‌اند. گفتنی آن که رهبر معظم انقلاب در بیانات روز دوشنبه خود گفته بودند، حریف با لطایف‌الحیل و دست زدن به ترفندهای شیطانی می‌کوشد سیستم محاسباتی ما را مختل کند و مسئولان ما را با ارائه آدرس غلط به نتیجه غلط برساند ولی رهبر فرزانه انقلاب با صداقت و صراحت و از موضع اقتدار، محاسبات حریف را مختل کرده‌اند.

۶- اکنون آمریکا و متحدانش بر سر یک دوراهی یا به تعبیر گویاتر در مقابل یک بن‌بست قرار گرفته‌اند و به قول دیپلمات‌ها در مصاحبه با رویترز فراخوان فوری وزرای خارجه ۵+۱ برای عبور از این بن‌بست صورت پذیرفته است و نه برای امضای توافق ‌نهایی! اما، دوراهی پیش‌ پای حریف؛ این که می‌دانند خط قرمز ترسیم و اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب یک «تاکتیک» و یا یک برگ روی میز برای چانه‌زنی نیست. بنابراین حریف باید از میان دوراهی که پیش روی دارد، یکی را برگزیند؛ یا به خواسته اعلام شده از سوی حضرت آقا تن بدهد و یا این که با ادامه اصرار بر باج‌خواهی و زیاد‌ه‌طلبی‌های غیر قانونی خود، آرزوی دستیابی به یک توافق با مختصات مورد نظر خویش را فراموش کند. راه سومی وجود ندارد.

۷- حریف به خوبی می‌داند که وقتی شخصیت برجسته‌ای در جایگاه‌ عالی‌رتبه‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران، خط قرمز نظام را در مذاکرات ترسیم می‌کند نگران «عدم توافق» نیز نخواهد بود و این در حالی است که «توافق» نیاز آمریکا و متحدانش است که قصد داشتند با لطایف‌الحیل این «نیاز» خود را در قالب «امتیاز» به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند.
گفتنی است که تا چند روز قبل مقامات آمریکایی از جمله جان ‌کری و وندی ‌شرمن با تکبر و غرور این ترجیع‌بند را تکرار می‌کردند که ایران در مقابل یک تصمیم سخت قرار گرفته است! و اکنون اعتراف می‌کنند که باید برای اتخاذ یک تصمیم سخت آماده شوند. تصمیمی که هر دو سوی آن برای آنان سخت و تاکنون دور از انتظار بوده است؛ چشم‌پوشی از توافق نهایی که برای خود یک «امتیاز بزرگ» تلقی می‌کردند و یا دست کشیدن از زیاده‌خواهی که نتیجه آن اعتراف به پیروزی ناشی از مقاومت است و این دومی برای حریف کابوسی وحشتناک خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آدمیزاد
Colombia
مذاکرات یا "منت کشی"
فکر کنم دوستان اصولگرا چند هفته است که خواب و خوراک ندارند که نکنه مذاکرات جواب بده و تحریمها برداشته شه! آخه اونوقت منافعشان چی میشه؟ حق دارید دلواپس باشید
آدمیزاد
Colombia
مگه در توافق قبلی در زمان خاتمی تحریمها برداشته شد؟
ما خواهان توافقی شرافتمندانه و منصفانه ایم اما با تسلیم و کوتاه آمدن از حق قانونیمان مخالفیم.
نخیر نگران این هستیم که مثل توافق ژنو آش و با جاش تقدیم بفرمایند بعد هم با یک قیافه حق به جانب بگویند بازی برد-برد!
Iran, Islamic Republic of
این دولت تدبیر!!! و امید اینهمه ادعا داره که ما میفهمیم و ما با سواد هستیم و بقیه بیشعور هستند...!!!! این بود نتیجه فهم و کمالات شما...

واقعا متأسفم که رهبر عزیزمون مجبور هستند خودشون در این مسائل ورود کنند....
Iran, Islamic Republic of
خدا آقا رو حفظ بکنه

حاج حسین دمت گرم
ممدعلی خان
Iran, Islamic Republic of
ایشان کلا ...استاد هستند
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین مچکریم
Iran, Islamic Republic of
ای ول حاج حسین
بهتر شریعتمداری را به خاطر این هوش بالا بفرستیم به تیم مذاکرات!
محسن
Iran, Islamic Republic of
افتخارم اینه که رهبرم سیدعلی خامنه ایست.
خدا بر طول عمر و توفیقاتشون بیفزاید.
عباد
Iran, Islamic Republic of
جالب هست با اینکه چین و روسیه مذاکرات را با دلایل گفته شده فوق رها کردند . چرا دولت به مذاکره ادامه میدهد؟ ضمنا آیا دولت نباید در اعتراض به سکوت و حمایت کورکورانه دولتهای 1+5 از اسرائیل غاصب در کشتار مردم مظلوم فلسطین صحنه مذاکرات را ترک میکرد؟ اساسا چه ضرورتی برای تداوم این مذاکرات بی حاصل وجود دارد؟در حالی که تحریمها و ظلمهای استکبار و غرب تمامی ندارد؟؟؟ دوستی میگفت اگه برای ملت نتیجه ای نداره ! برای دولتمردان که ماموریت و تفریح و عشق و حال که داره!!!!
امان از طاغوت
Italy
تا حالا اعتقاد داشتید هر کاری امریکا کرد باید برعکسش رو انجام داد حالا کارتون رسیده به جایی که میگید هر کاری روسیه و چین کردند باید پیروی کرد!
اگه قرصاتو سرموقع خورده بودی الان خوب خوب شده بودی !
منظور منفی ها اینه که اگه الان خوب نشده بودی نیم ساعت بعد از مصرف قرص خوب میشی
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
شما چی؟
تا حالا اعتقاد داشتید یواشکی کاسه لیسی غرب و آمریکا رو می کردید الان دیگه علنی هی می خوابوونه دههنتون ولی بازم کاسه لیسیشونو می کنید
چراغعلی
باور های ذهنی خود را به دیگران نسبت نده
اشتباهی مثبت دادام
محسن از ری
مجید جان تند نرو مملت رهبر داره افراط نکن ها!!!!!!!!
قاسمي
Iran, Islamic Republic of
اللهم احفظ امامنا الخامنه اي
........
متاسفم براي امثال آقاي صالحي كه فرداي سخنراني آقا با مشتي عدد و رقم در پي ماست مالي بودند
Iran, Islamic Republic of
جانم فدای رهبر
United Kingdom
چرا تیم هسته ای آقا حسین را همراه خودشان به وین نمی برند تا طرف مقابل سرشان کلاه نگذارد؟ ....
کیهان جون عدم توافق برا شما بهتره ولی برای ملتی که بار تحریم ها رو دوش و کمر اوناست و دارن زیرش خرد میش یعنی......
خدا ازت بپرسه که تهمت میزنی....
خدا حفظت حاج حسین عماری....
قبول داری حرف مفت می زنی؟؟
آخه کیهان از عدم توافق چه سودی می بره؟
عصمت بابلی
دستشون خالیه تنها از تهمت و دروع و حرفهای صد من یک غز میزنند عین آب خوردن دروع میکن و تهمت میزنند اصلاح طلبند دیگه
هیچ "باری" سنگین تر از بار حماقت نیست سنگین تر از آن بار بی غیرتی است. . چون هم کمر را می شکند وهم آبرور را میبرد و...
از وقتی که مذاکره شروع شد داریم بار تحریم رو دوشمان حس میکنیم
تحریم از جنس کشتار غزه به برکت مذاکرات ظریف ایران باید سکوت کند و اعتراضی نکند
داوود
این دولت که میگه تحریم ها برداشته شده و قدرت ها بزرگ در برابر جمهوری اسلامی سر تعظیم فرود آورده اند تو هنوز حرف ار برداشتن تحریم ها میزنی ؟
شما که قطعا از مرفهین بی درد هستید ....
یعنی کیهان جون خارج زندگی میکنه؟ که واسش تحریم بهتره وفقط کمر مردم خم میشه!!!
فعلا که آقازاده های رفسنجانی خارج رفت و آمد دارن و آقای نیک آهنگ کوثر اذعان کرده که عالیجناب زاده ها دنبال ایجاد تحریم بودند !
پس به جای تهمت چشمهاتون رو باز کنید!
رفسنجانی هم که پدرخوانده دولت جدید محسوب میشه !
اشتباهی مثبت زدم....هزار هزار تا منفی
Iran, Islamic Republic of
کمرتون خرد میشه .رییسجمهورتون نگفتن تورم خیلی کم شده؟مگه همایش ما دل ارامیم برگزار نشده؟؟
ناشناس
خدایا تاظهور دولت یار
خامنه ای عزیزمانگهدار
{آمین}
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
الهی آمین
کوری چشم دشمناش
Germany
الهی آمین
u
Iran, Islamic Republic of
متن بسیار غیر منطقی و مغرضانه ی بود
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
جهان کامنت های این از خدا بی خبران و وطن فروش رو منتشر نکن
شما حرف حق تو کلتون فرو نمی ره که این حرف رو می زنی
امین
منتشر نکردن کار درستی نیست
باید منتشر بشه
ولی جواب حکیمانه هم اده بشه
رضا
مغرضانه نسبت به چه کسی بود؟
Iran, Islamic Republic of
از شریعتمداری انتظار متن غیر مغرضانه داری؟
نه ولی از شما تندروها به هیچ وجه انتظار منطقی غیر از فحاشی نداریم....
کوروش گاری چی
فقط سایت های انتخاب و فرارو و عصر ایران و روزنامه اجاره ای آرمان حرف مغرضانه نمی زنند
با منطق امثال تو بود که عده ای از پادگان اشرف سر در آوردند تا در رکاب جناب صدام به تهران بیایند.
قمر تاج خانوم
با دلیل بگو اینطوری نظر دادن مادر من هم که همان ننه قمر باشه میتونه نظر بده
.... کاسب تحریمی
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین بت شکن فدایییییی داری
hosein
حاج حسین دست پیش گرفته تا پس نیفته!!
ایشون از همین الان دلواپس شده و برای دلواپسیش دلایل عجیب و غریب میاره!!
edea
نه دوست عزیز شما متوجه نیستید ....
رهبر فرزانه انقلاب از اول هم میدونستد که چه کار باید بکنند و به دشمنان فرصت اعلام نظر و نشون دادن چهره اصلیشون رو دادند تا بهتر بتونند تصمیم بگیرند و تمام دنیا از نیت دشمنان با خبر شوند.
درود بر رهبر عظیم الشان ایران و مردم سرفراز ایران و ننگ بر کوته فکران و خائنان ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
چه تحلیلی
....
دل آرام تندرو اگه نقدی داری بگو ...
عروس اینا
خب تو دلیل غیر عجیب و غریب بیار تا ما قانع بشیم و از دلواپسی در بیام بشیم مثل شما واداده ها
ما
Iran, Islamic Republic of
.... واقعا" چه خوبه آدم بتونه چند روز حرف نزند حاج حسین
یاابوالفضل
احسنت بررهبرشجاعمان ، آفرین برغیرت وهمیتشان ، حقاکه فرزندخلف علی (ع)اند تنهاایشانندکه باشجاعت یکه تنه وتنهادرمقابل اهداف پلیدشیاطین مبنی برتعطیل انرژی هسته ای ایستاده اند وگرنه بقیه مسئولین که در این زمینه فقط ضعف ووادادگی ازخودنشان دادند . برای طول عمرباعزت تاج سرمون ، رهبرمون صلوات .
Iran, Islamic Republic of
فن بیان بالای شریعتمداری حقایق رو هم روشن می کنه
Iran, Islamic Republic of
مذاکره چقدر خوبه. هم کار پیش میره هم برای یه عده کسب آبرو میشه.
ایندفعه یادش رفته از نقش شوروش (سوروس) نام ببره.
سرور
خواسته امتحانتون کنه!
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
چیه شما سوروس دوست داری مثل ارباب وطن فروشت؟
Iran, Islamic Republic of
ای بابا
م... سوروس هم با سورستون به زباله دان تاریخ پیوستن
علی اصغر
سوروس یهودی با خاتمی خائن و اصلاح طلبهای طالبانی تعریف میشه .
مقاله به این می گن قابل توجه اصلاح طلبان آشفته
AlirezA
توهمات ...
AlirezA
جهان!
من حق میدم که بعضی نظرات رو نمایش ندی یا اصلاحشون کنی ولی این شیوه ای که به دلخواه پیش گرفتی اصلا" دموکراتیک نیست!
....
روسیه یار دیرین آقایان از برداشته شدن تحریم ها حمایت نمی کند چون منافعش به خطر می افته
حالا مگه آمریکا به فکر منافع ماست ؟
عصمت بابلی
شما نوکری روسیه راهم میکنی اما حالا برای فراموش شدن آمریکا جنایتکار روسیه روسیه میکنی نوکر نوکره چه شرقی آن باشد چه غربی اش
United States
خب مذاکره برای رفع سوءتفاهمها است.. ابر قدرتهای شوروی و امریکا به ضورت دوره ای نشست داشتند و مذاکره میکردند…. تمسخر یک دیگر را نمی کردند.

حالا آقای شریعتمداری فقط نقاط ضعف را بیان کرده اما راهکار جایگزین را نگفته….. چه کنیم؟ مثل بچه ها قهر کنیم و بعد برویم پی کارمان؟ مذاکره را ادامه دهیم و سوء تفاهمها را کمتر کنیم؟ فحش بدهیم و بد و بیراه بگوییم؟ یا اینکه با احترام سر یک میز بشینیم و صحبت کنیم؟ سلیقه مهم است یا مصالح ۷۷ ملییون نفر؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
البته به شرطی که طرف مقابل دنبال رفع سوتفاهم باشه نه بهانه تراشی
اینکه ایران متحد روسیه به واسطه فاصله گرفتن غرب با ایران است چیز بدیهی است و بیشتر از اسراییل وکشورهای حاشیه خلیج فارس روسها به این اختلاف دامن میزنند شک نکنید اگر ایران به توافق نزدیک شود این کشور ودوست حاج حسین ....مانع توافق خواهد شد.
جعفر برمکی
شکی ندارم که تو آدامس بجوی بهتره تا نظر دادن
ایمان
نه قهر نکن
منطقی صحبت کن
ولی وقتی دیدی منطق حالیشون نمیشه ادامه مذاکره توهین به شعور خودته که دارن سرگرمت میکنن
اللهم احفظ قائدنا امام خامنه ای
شما باید راهکار ارائه دهید که در 8 سال گذشته منتقد بودید نه ما ....
داوود
مذاکره خوبه اما نه باکسی که برای مذاکره نیامده بعد هر کاری یک زمانی داره نمیشه که صد سال مداکره کرد
امیر
تحلیل کملا غلط چون قبل از اغاز مذاکرات چندین بار ذکر شد که در بین مذاکرات ممکنه نیاز به مقامات ارشد برای تصمیم گریها باشد ذکر در بین مذاکرات مهم است .
خیلی فکر کردی این نظرو دادی ؟
خوشم میاد حاج حسین عزیز بدجوری کابوس باسوادان شناسنامه دار قدیم الاسلام غیر متوهم دل آرام شده!
منتقد بی سواد بی شناسنامه جدیدالسلام جهانی نشده
درود بر اقای شریعتمداری عزیز
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
و بی گذرنامه
علی اصغر
این آقایون هم سواد داشتند و هم گذر نامه و قدیم الاسلام بودند و در عضر حجر زندگی نکردن وهم نه لبو فروش بودند و نه راننده تاکسی و کراوات یک متری میزدند ولی نزدیک سه سال انرژی هسته ای را تعلیق کرند. الآن هم قصد دشاشنند با بازی با کلمات مارا از این صنعت محروم کنند البته هنوز نا امید نشدند .
برای چی درود؟
Iran, Islamic Republic of
کلا تحلیل های شریعتمداری به درد خودش می خوره
Iran, Islamic Republic of
منطق شما هم بدرد عمو ..میخوره .
شما تندروها غیر از فحاشی چی در چنته دارید ؟
تحلیلهای صادق زیباکلام رو هم بچسبی گفته این دولت تیشه ای است بر اصطبل(آخورطلبان)
پس درهرحال قبرتون کنده است
قمر تاج خانوم
ننه به سواد تو نمی خوره توبرو آرمان بخون به سوادت میاد
ببخشیدا!
سو واحد ظرفیت ماشین سانتریفیوژه نه واحد مقدار اورانیوم!!!!!
یه جانباز
Iran, Islamic Republic of
این جمله طلایی امام در همه صحنه ها کاربرد دارد " که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکتتان نرسد " جان هزار چون من فدای جان خدایی شما امام کبیر و خامنه ایی عزیز
همت دلاور
احسنت
سبحان
Iran, Islamic Republic of
تمام تحلیل های آقای شریعتمداری را دنبال می کنم کشور ما نیاز به این چنین افراد ی برای ریاست دولت دارد خدای اش0
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات منت کشی نیست بلکه چانه زنی برای نجات مردم وایران ازشرتحریمهای فلج کننده است . مذاکرات هسته ای به مذاق دلواپسان خوش نمی اید چونکه منافعشان رابه خطرانداخته است و آب باریکه شان رامسدود کرده است .
علی اصغر
همین خوردن نان تحریم ها بود که ....
اونی که منافعش به خطر افتاده رفس...
خدايى اين حرفو نداشتين چى مىگفتين ؟ غير از تهمت زدن كارى ديگه بلدين؟ مثلا به من معلم با سنگين تر شدن تحريما چى مى رسه ؟!! اما نظرم هم مثل نظر آقاى شريعتمدارى است
شهروند بی درجه
یک پیشنهاد لطفا مسئولین محترم همین حاج حسین خودمان را بعنوان نماینده ایران در مذاکرات هسته ای تعیین کنند تا ببینیم چه شود. خدارا چه دیدی شاید گرهی باز شدو از اسرار غیبی شان استفاده کردن و ما بردیم و دیگران باختند ...تاباد چنین بادا...
درود بر شریعت
اگر ایشان بشود مطمئنا از بابت فریب توسط آمریکایی ها خیالمان راحت است
چرذاغعلی
همین تحلیل های حاج حسین است که برجک این آقایون را آبکش کرده دیگه
وزنه سیاسی
سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
حاج حسین دستت درد نکند و امیدواریم که تیم مذاکره کننده تکلیف خود را در مقابل امام و امت جامعه بخوبی انجام دهند، زیرا کوتاهی پذیرفتنی نیست.
باید قدر حمایتها و تدبیر رهبری را این دولت بداند والا در همان توافق اولیه غرق شده بودند.
شکست مذاکرات سخت و وحشتناک برای غرب و دولت روحانی و شیرین برای تمام ازادی خواهان جهان
مذاکره به غرب که نتیجه ان ریختن خون مردم غزه باشد مذاکره رو به جهنم استکرا
مذاکرات باعث شده دولت ایران هیچ کمکی به غزه نکند
6 سال قبل زمان حمله به غزه احمدی نژاد 12 وزیر را به 50 کشور جهانبه عنوان نماینده فرستاد و نتیجه قطع رابطه کشورهای بولیوی، ونزوئلا و موریتانی و کاشه رابزه 15 کشور جهان به ان مذاکرات بود
خود حنیه گفت که تلاش احمدی نژاد و ایران ما را نجات داد
....
Iran, Islamic Republic of
حنی کی گفت؟
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل خوب و جامعی بود
منفی زن های ضد انقلاب بدویید که از یه عمار انقلاب تعریف کردم اونم از مقالش
بنده خدا
مرگ بر اسرائیل
علی
نمیدونم چرا حرفهای شما قانع کننده نیست.وقتی می بینم حتی به سخنان رهبر هم که از تیم مذاکره کننده حمایت میکنه پایبند نیستیدو شریعتمداری رو قبول دارید.متاسفم
کمی فکر !
انقلابی خواندن دلیل بر این نیست که نقدی نشود ، از درک این مطلب ساده عاجزی ؟
خداجو
تحلیلهای شریعتمداری به درد کسانی میخورد که تا"حسنک کجایی"درس خوانده اند.
تو که سواد جواب دادن نداری بلغور اضافی نکن !
شما که سواد بیشتر داری بیا تحلیل کن
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز مواظب باش مثله اینکه فتنه گرا ریختن تو سایتت
عمار دلدار نیاسری
Iran, Islamic Republic of
خبر دادن به حاج میرزا اغاسی که اقا کارگرایی که دستور دادید فلان جا قنات حفر کننددست از کار کشیدن ودیگه زمین رو نمی کنندو میگن خورده به سنگ .حاج میرزا خواستشون وگقت اگر برای ما اب نداره برای شما که نون داره چرا دست از کار کشیدین.
Iran, Islamic Republic of
انرژي هسته اي حق مسلم ماست
Iran, Islamic Republic of
جانم فداي رهبر
Iran, Islamic Republic of
تحلیل ...بیهوده.. بود مثل همه تحلیلهایتان ..
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
شریعتمداری ساکت شو.
دارید میسوزید نمیدونید چکارکنید انشااله توافق حاصل میشه شماها دق مرگ میشین
ازبابت تخريب قبلي تيم مذاکره کننده از ملت عذر خواهي کنيد- ديديدکه برخلاف نظر شما تيم مذاکره کنند ه حاضر به سازش بر سر اصول نيست .
سلام
این حاج حسین هم ...
چی بگم آخه.
سام عليكم حسين اقا چطوري بابا كم پيدايي خو حالا كه چي!
چرا این توافق مورد نیاز امریکاست؟؟