پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
وزیر نیرو مطرح کرد؛

برخورد با مشترکان پُرمصرف آب جدی شد

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۷
کد مطلب: 421343
وزیر نیرو با اعلام اینکه برخورد با مشترکان پرمصرف آب در دست اجرا قرار دارد گفت: میان ذخایر آب تجدیدپذیر کشور دستکم ۱۰ میلیاردمترمکعب کاهش یافته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حمید چیت‌چیان عصر امروز در مراسم رونمایی از تندیس آب و بدرقه بازیکنان تیم ملی والیبال ایران با بیان اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: در گذشته میزان بارندگی ایران ۲۵۰ میلی‌متر معادل یک سوم متوسط بارندگی دنیا بود که در سال های اخیر بر اثر خشکسالی این میزان به ۲۰۵ میلی متر کاهش یافته است.

وزیر نیرو اظهار داشت: مجموع منابع آب تجدیدپذیر کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمعکب به ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و تغییرات اقلیم به این مساله دامن زده است.

چیت‌چیان با اشاره به افزایش متوسط حرارت کره زمین که بر تبخیر بارندگی ها و آب های سطحی تاثیر دارد، افزود: میزان مصارف ما نیز بالا رفته ولی جبران کمبود منابع آب چاره دارد و مهمترین نکته این است که رفتار تک تک شهروندان در مصرف و حفظ آب تاثیرگذار است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۴۰ سد بزرگ در کشور وجود دارد و ۱۱۹ سد نیز در دست ساخت است، به اجرای ۱۲۰ طرح آبرسانی اشاره کرد و بیان داشت: انتقال آب شرب تا ۲۰۰ کیلومتر هم انجام می شود.

چیت چیان همچنین از اجرای طرح برخورد با مشترکان پُرمصرف آب اشاره کرد و گفت: این برنامه در دست اقدام است و بزودی اجرایی می شود.

وزیر نیرو ادامه داد: والیبالیست ها باید به عنوان سفیران آب در دنیا الگو باشند و این پیام را به همه برسانند که آب است ولی کم است. در حال حاضر مصارف کشاورزی و شهری باعث افزایش دفع فاضلاب شده که به روند آلوده شدن منابع آب دامن می زند. بنابراین به موضوع آب باید به عنوان یک چالش جهانی نگاه شود.

همچنین سیداحمد طاهری، مدیرعامل بانک سامان نیز در اظهاراتی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۶ میلیارد دلار از سوی این بانک در واردات کالا فعالیت صورت گرفته است، گفت: بر اساس مطالعات و برنامه ریزی های انجام شده از سال گذشته کمپین آب هست ولی کم است را با رویکرد ارتقاء آگاهی عمومی نسبت به مساله کمبود آب در کشور آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت های این بانک در خدمات درمانی و آموزشی به ورود به عرصه کنترل مصرف آب اشاره کرد و افزود: گزارش های بین المللی نشان از بحران شدید آب در ایران به عنوان بزرگترین چالش عصر معاصر دارد.

مدیرعامل بانک سامان ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید کرده اند که آب یک ثروت است و باید در حفظ آن کوشا باشیم. همچنین رئیس جمهور نیز به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب برای عبور از وضعیت بحرانی تاکید کرده است که البته لازمه دستیابی به آن فرهنگسازی خواهد بود.

طاهری همچنین از طراحی تندیسی با موضوع آب سخن گفت و بیان داشت: محتوای این تندیس، مساله آب و کمبود آب است که می تواند نمادی برای عزم ملی ما برای مقابله با بحران آب باشد و تلاش داریم این مساله را از طریق تیم ملی والیبال به دنیا اعلام کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *