جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱

فرماندهی که پیشنهاد رابطه با آمریکا را رد کرد

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب: 393048
آیت الله هاشمی در بخشی از خاطرات خود به دیدار با یکی از مسئولین نیروی هوایی ارتش و پیشنهاد این فرمانده برای دیدار با امریکا اشاره می کند..
فرماندهی که پیشنهاد رابطه با آمریکا را رد کرد
یه گزارش جهان به نقل از مهر؛ سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش) یکی از قهرمانان جنگ است که چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت و سرانجام در ۱۳۷۳.۱۰.۱۵ بر اثر سانحه هوایی به همراه فرمانده فقید نیروی هوایی، سرلشکر شهید منصوری ستاری به آرزوی دیرینه‌اش رسید.

مصطفی اردستانی که بدون شک یکی از نوابغ هوانوردی در دنیاست، همشهری امیر سرتیپ شهید منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی و بچه روستای قاسم آباد ورامین بود که در سال ۱۳۲۸ به دنیا آمد.

دوره پیشرفته خلبانی را مثل تمامی همدوره هایش در آمریکا گذراند و پس از سپري كردن ۳ سال آموزش در این کشور، سال ۱۳۵۳ با اخذ گواهينامه خلباني در هواپيماهاي اف ۵ به ايران بازگشت و با درجه ستوان دومي در رسته خلباني اف ۵ در پايگاه چهارم شكاري دزفول، مشغول به خدمت شد.

آقای هاشمی در خاطرات ۷ آذر سال ۶۷ خود به دیدار با شهید اردستانی اشاره کرده و خاطره ای جالب توجه از وی نقل می کند: «آقاي [مصطفي] اردستاني معاون آقاي [منصور] ستاري [فرمانده نيروي هوايي] آمد . توجيه مي كرد كه با آمريكا رابطه برقرار كنيم و براي نظر خود تحليل ارائه داد.»

با وجود اردستانی قلب آقا آرام بود

اما وظیفه شناسی، دلاوری، شجاعت و دیگر خصوصیات ویژه این شهید بزرگوار تا حدی است که فرمانده کل قوا در مورد او چنین فرمودند: «شهيد اردستاني يكي از پاك ترين، مخلص ترين و مومن ترين افراد تمام قشرها بود. او عنصري فدايي و شهيدي زنده بود و عزيزاني از قبيل شهيد اردستاني و ديگر دوستاني كه به شهادت رسيدند، داغي است بر دل هركسي كه نسبت به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران احساس خويشاوندي و نزديكي مي كند. براي من و ملت عزيز اين يك داغ بزرگ بود. با بودن شهید اردستانی در عملیات، قلب من آرام بود.»

ماجرای کینه امریکایی ها از شهید اردستانی

همچنین سرهنگ خلبان علی عالی‌زاده به کینه آمریکایی ها از شهید اشاره کرده و می گوید: «قبل از پیروزی انقلاب، در زنجان یک مانوری برگزار شد که تعدادی از ژنرال‌های آمریکایی هم حضور داشتند. بخشی از مانور مربوط به عملیات آزمایشی جنگنده‌های نیروی هوایی بود. چون خلبانان نیروی هوایی در آن زمان، آموزش دیده آمریکا بودند ژنرال‌های آمریکایی با دقت نظر بیشتری نحوه پرواز و عمل کرد خلبانان ما را زیر نظر داشتند. شهید اردستانی که علی‌رغم سابقه کم در فن خلبانی، از مهارت بی‌نظیری برخوردار بود، لذا در این مانور با فاصله کمی از سطح زمین و بالای سر ژنرال‌های آمریکایی ظاهر شد به طوری که آن‌ها خود را جمع و جور کردند و به تعبیری شوکه شدند یکی از آن‌ها بی‌درنگ دستگاه ارتباطی را گرفت و به زبان انگلیسی با هواپیمای شهید اردستانی ارتباط برقرار کرد و مرتب می‌گفت: خیلی خوب بود. اما این تعریف و تمجید ظاهری بود و آن‌ها که تحمل دیدن نبوغ استعداد ایرانی‌ها را نداشتند آن شهید بزرگوار را یک ماه از پرواز منع کردند.»
https://jahannews.com/vdceex8xvjh8o7i.b9bj.html
jahannews.com/vdceex8xvjh8o7i.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر این خلبان!
حالا این خاطره صحیح میباشد یا خدایی ناکرده ....؟!!!!!