پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱
حاميان و مخالفان اسد به دنبال تغيير موازنه جنگي؛

تاثیر نشست وین بر مواضع حاميان و مخالفان اسد/ آرايش جنگي پس از ترك وين تغییر می‌کند

يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 453041
با پايان يافتن دور اول مذاكرات وين۲ كه منجر به صدور بيانيه‌اي ۹ بندي درباره بحران سوريه شد، طرف‌هاي درگير بحران بلافاصله تلاش‌هاي خود را براي تأثير‌گذاري بر تحولات ميداني جهت افزايش قدرت چانه‌زني خود در دور بعدي اين نشست متمركز كرده‌اند.
تاثیر نشست وین بر مواضع حاميان و مخالفان اسد/ آرايش جنگي پس از ترك وين تغییر می‌کند
گروه بین الملل جهان نيوز: روز جمعه وزراي ۱۷ كشور شركت كننده در نشست وين ۲ كه براي مذاكره درباره يافتن راه‌حل سياسي بحران سوريه گردهم آمده بودند، بيانيه‌اي ۹بندي صادر كردند. در اين بيانيه با تأكيد بر حفظ وحدت، يكپارچگي، استقلال و ماهيت سكولاري دولت سوريه از سازمان ملل خواسته مي‌شود روندي را آغاز كند كه به برقراري آتش‌بس و برگزاري انتخابات تازه در اين كشور بينجامد. هر چند درباره نقش بشار اسد در اين انتخابات هيچ صحبتي نشده است اما عربستان و متحدان آن اعلام كرده‌اند همچنان با مسكو و تهران درباره سرنوشت بشار اسد و خروج نيروهاي حزب‌الله از سوريه اختلاف نظر دارند. عادل الجبير وزير خارجه عربستان سعودي پس از پايان اين نشست گفت: «زمان و چگونگي خروج بشار اسد از قدرت و زمان و چگونگي خروج نيروهاي بيگانه از سوريه دو موضوع مورد اختلاف ما با [روسيه و ايران] است.» لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه هم بعد از پايان نشست بين‌المللي وين درباره بحران سوريه گفت: «تا آنجا كه به ما مربوط مي‌شود فكر مي‌كنيم او (بشار اسد) جايي در آينده سوريه ندارد اما كشورهاي ديگر به ويژه ايران، نظر متفاوتي دارند.»

* مواضع هماهنگ روسيه و ايران

مقامات مسكو و تهران با رد اين ادعاها تأكيد كردند كه درباره رهبران سياسي سوريه فقط مردم اين كشور حق تصميم‌گيري دارند. محمد جواد وزير خارجه كشورمان پس از پايان نشست گفت: «گروهي در اين نشست از همان اول مبناي كار سياسي خود را گذاشتند بر اينكه آقاي اسد بايد كنار برود و ما هم از همان اول گفتيم اين تصميمي است كه خود مردم سوريه بايد بگيرند.» ظريف در ادامه گفت كه «ما[در اين نشست] تأكيد كرديم كه بايد با تروريسم مقابله شود و اينكه درباره آينده سوريه بايد مردم سوريه تصميم‌گيري كنند و ما اينجا نيامده‌ايم كه تصميم بگيريم كه چه كسي مسئوليت در سوريه داشته باشد و چه كسي نداشته باشد.» سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز پس از نشست وين تأكيد كرد: «روند سياسي يك مسئله مربوط به سوري‌هاست و خود سوري‌ها هستند كه آينده كشورشان را مشخص خواهند كرد.» در همين حال روزنامه نيويورك‌تايمز امريكا گزارش داد: «تنش‌ها در وين نشان مي‌دهد تا چه حد دستيابي به فهم مشترك مي‌تواند سخت باشد. تندترين مباحث بين محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و عادل الجبير وزير خارجه عربستان سعودي صورت گرفت. تا چند روز پيش، سعودي‌ها از نشست با ايراني‌ها در يك ميز اجتناب ورزيده و بخش اعظمي از نشست را صرف شكايت و اتهام‌زني كردند.»

* بازگشت به ميدان

نشست يك روزه وين در حالي پايان يافت كه طرفين همچنان درباره نكات كليدي نتوانستند به توافقي دست پيدا كنند و اظهارات مقامات سعودي و همچنين گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه كشورهاي حامي گروه‌هاي مسلح در سوريه تصميم گرفته‌اند كمك‌هاي خود را به اين گروه در مقابل حملات هوايي روسيه از آسمان و مقاومت از زمين افزايش دهند. عادل الجبير در ادامه اظهار داشت: «بشار اسد دو گزينه فراروي خود دارد: ۱- كناره‌گيري از عرصه سياسي، ۲- شكست در ميدان جنگ و اين همان چيزي است كه در نشست وين آن را مطرح كرديم.» تهديد به ادامه جنگ وزير خارجه عربستان سعودي همزمان با انتشار خبر اعزام نيروهاي ويژه امريكايي به شمال سوريه بود. در همان روز رسانه‌هاي امريكايي گزارش دادند باراك اوباما اجازه اعزام بيش از ۵۰ نيروي ويژه به شمال سوريه جهت مقابله با داعش را صادر كرده است. همزمان با اين تحولات شبكه تلويزيوني تي جي آر تي تركيه، روز گذشته به نقل از يك مقام وزارت دفاع امريكا گزارش داد: پنتاگون هواپيماهاي جديدي را در قالب طرح ادعايي ائتلاف مبارزه با داعش به پايگاه هوايي اينجرليك تركيه اعزام خواهد كرد. وي افزود: وزارت دفاع امريكا در نظر دارد علاوه بر اعزام هواپيماهاي ‌اي - ۱۰ تاندربولت ۲ كه از آن به عنوان هواپيماهاي ضد تانك نام برده مي‌شود، ۱۲ فروند هواپيماي اف ۱۵ نيز به اين پايگاه اعزام كند. پيشتر نيز رسانه‌ها به نقل از مقامات امريكايي گزارش داده بودند كاخ سفيد بر بازپس‌گيري شهر رقه پايتخت خلافت خودخوانده داعش متمركز شده است و ۵۰ تن تسليحات براي « مخالفان ميانه رو» سوريه از آسمان به پايين انداخته است.

تحليلگران اقدام كاخ سفيد در فرستادن نيروي زميني را نشانه‌بزرگي در سياست خارجي كاخ سفيد عنوان كردند چراكه پس از شروع بحران سوريه اين اولين بار است كه اوباما با اعزام نيروي نظامي به اين كشور موافقت مي‌كند و مي‌تواند قدرت چانه‌زني امريكا در مذاكرات را افزايش دهد. «ريچارد هاس» رئيس شوراي روابط خارجي امريكا در گفت‌وگو با شبكه «سي. ان. ان» گفت: «اعزام نيروهاي امريكايي طبيعتاً يك تغيير بنيادين در سياست‌هاست و هدف از آن تصحيح اشتباهات اساسي در سياست‌هاي اتخاذي امريكا در منطقه است.» رئيس شوراي روابط خارجي امريكا در پايان تصريح كرد: «ما فهميديم كه نمي‌توانيم اين كار را فقط از طريق هوايي انجام دهيم و بايد حضور زميني با يك شريك قدرتمند وجود داشته باشد» هاس همچنين در صفحه توئيتر خود نوشت: «تصميم امريكا براي اعزام نيروي ويژه به سوريه بايد نيروهاي ضد داعش را تقويت كند و همچنين بايد منجر به تقويت قدرت امريكا در گفت‌وگوهاي وين درباره آينده سياسي سوريه شود.»

* ادامه عمليات ۱+۴

در جبهه مقابل مسكو و تهران ضمن تأكيد بر مبارزه با تروريسم به عنوان اولويت نسبت به تحركات امريكا هشدار دادند. سرگئي لاوروف در واكنش به اعزام نيروهاي ويژه امريكا به سوريه گفت: امريكا «يك‌جانبه و بدون مراجعه به رهبري سوريه» دست به چنين كاري زده است. وزير خارجه روسيه همچنين هشدار داد اعزام نيروي ويژه امريكا به شمال سوريه، خطر جنگ نيابتي در منطقه را بيش از پيش مي‌كند. وي تأكيد كرد تصميم رئيس‌جمهور امريكا براي اعزام نيروي عملياتي ويژه تغييري در موضع مسكو در مقابله مشروع با تروريسم ايجاد نخواهد كرد. همزمان با اين جنگ ديپلماتيك، نيروهاي ائتلاف ۱+۴ (ايران، روسيه، سوريه، عراق + حزب‌الله) به عمليات خود در مناطق ميداني بدون توجه به روندهاي دپيلماتيك ادامه دادند. رسانه‌ها گزارش دادند ارتش سوريه در حال تدارك نقشه‌ دقيق براي آغاز مرحله دوم عمليات ريف لاذقيه با پشتيباني نيروي هوايي روسيه با هدف سقوط مناطق مرزي سوريه با تركيه و آزادسازي جسرالشغور به عنوان بزرگ‌ترين شهر ريف ادلب است. به گزارش فارس، جت‌هاي جنگنده روسيه در طول هفته گذشته مرحله نخست عمليات خود را با بمباران اهدافي در حومه شمالي لاذقيه به پايان رساندند و به گفته منابعي ويژه هم اكنون فهرست اهداف مرحله دوم عمليات در حال تدارك است.

به گزارش فارس، گروهي از نيروهاي ارتش، حزب الله لبنان ونيروهاي مقاومت عراق همزمان با پاكسازي شهرك خان طومان حملاتي را عليه مواضع تروريست‌ها در روستاهاي «جميمه» و «مريمين» در جنوب غرب استان حلب و در شرق شهر «الحاضر» را انجام دادند و موفق شدند اين دو روستا را به‌طور كامل پاكسازي كنند. وبگاه خبري «العهد»‌ لبنان هم گزارش داد ارتش سوريه روز شنبه عمليات نظامي را براي باز كردن راه «اثريا» به «خناصر» واقع در ريف حلب آغاز كرد. به گزارش اين وبگاه، نيروهاي سوري چهار منطقه را از دست تروريست‌هاي داعش آزاد كردند و در اين منطقه ۱۰ كيلومتر پيشروي داشتند.
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پارمیدا سادات
Iran, Islamic Republic of
انقدر این بازی ها رو ادامه میدن تا باز مرد زانو زن دولت رو بیارن تو مذاکره و سوریه رو مثه هسته ای کنند