پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

رسایی:پیروزی‌ باید واقعی باشد نه کاریکاتوری

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 442746
نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: نمایندگان مجلس «برجام» را نه رد کنند و نه تصویب بلکه ایرادات برجام را برای اصلاح به دولت ارجاع دهند.
به گزارش جهان، حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری درباره لزوم بررسی برجام در مجلس، اظهار داشت: بر خلاف چیزی که القا می‌شود که رهبر انقلاب این بار در دیدار با خبرگان رهبری شفاف درباره لزوم بررسی برجام در مجلس و لغو همه تحریم‌ها صحبت کردند، باید بگویم رهبر معظم انقاب از روز اول مواضع‌شان را درباره مذاکرات هسته‌ای گفتند و اگر کسی مجدداً مواضع رهبری را رصد کند خواهد دید که از آبان‌ماه سال ۹۲ یعنی قبل از توافق ژنو تا به امروز ایشان به هیچ وجه تغییر موضع نداشتند.

وی افزود: همواره رهبر معظم انقلاب بر پیگیری حقوق ملت در این مذاکرات، عقب‌نشینی نکردن از حقوق ملت ایران و لغو همه تحریم‌ها تأکید داشتند، چرا که لغو تحریم‌ها مهمترین علت مذاکرات بود.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: از روز اول هم رهبر انقلاب گفتند که به این مذاکرات خوش‌بین نیستند، مذاکرات ۱۲ سال در کشور ما جاری و ساری بود اما رهبر معظم انقلاب ۲ سال بود که می‌گفت به این مذاکرات خوش‌بین نیستم، چون رهبری دو طرف میز مذاکره را می‌شناختند، متأسفانه نتیجه مذاکرات در ۲ سال که آقای روحانی دبیر شورایعالی امنیت بود، پیشروی طرف غربی و پلمپ تأسیسات هسته‌ای ایران بود.

وی متذکر شد: اساساً تکلیف طرف غربی هم روشن بود، آنان در مذاکرات ۱۲ سال گذشته به دنبال فریب و نیرنگ بودند و به هیچ وجه حقوق ملت‌ها برای آنها مهم نیست.

نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یادآور شد: تأکید رهبر انقلاب بر اینکه مجلس باید موضوع برجام را مورد رسیدگی قرار دهد هم مطلب جدیدی نبود، همان‌طور که رهبری قبلاً هم بعد از جمع‌بندی برجام در خطبه‌های نماز عید فطر فرمودند توافق هسته‌ای باید در مجاری قانونی پیش‌بینی شده بررسی شود، مجاری قانونی طبق اصول قانون اساسی فقط مجلس شورای اسلامی است و شورایعالی امنیت ملی مجاری قانونی پیش‌بینی شده نیست.

وی متذکر شد: هر چند پرونده هسته‌ای از قبل در شورایعالی امنیت ملی رسیدگی می‌شد اما از ابتدای دولت یازدهم آقای روحانی این پرونده را از شورایعالی امنیت ملی بیرون آورد و به وزارت امور خارجه ارجاع داد، حالا الآن می‌گویند شورایعالی امنیت ملی باید برجام را بررسی کند، دولتی‌ها اگر اعتقادی به شورایعالی امنیت ملی داشتند، نباید پرونده هسته‌ای را دست وزیر امور خارجه می‌دادند.

رسایی تأکید کرد: از همه این موارد گذشته، بهترین راهی که در برابر مجلس برای بررسی برجام قرار دارد این است که مجلس «برجام» را به صورت کامل بررسی و بعد نقاط ضعف و قوت و ایرادات آن را برای اصلاح به دولت اعلام کند، یعنی مجلس توافق هسته‌ای را رد کند و نه تصویب، بلکه ایرادات آن را برای اصلاح به دولت اعلام کند مانند شورای نگهبان که مصوبات مجلس شورای اسلامی را نه رد می‌کند و نه تصویب بلکه ایرادات را برای اصلاح مجدداً به مجلس ارجاع می‌دهد.

وی همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی باید بر اساس خطوط قرمز و منافع ملی برجام را بررسی کند تا یک بازی بُرد-بُرد حقیقی و واقعی روی چرخه این شطرنج نقش ببندد، در این صورت مجلس به وظیفه خودش عمل کرده است، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم برود کارش را انجام دهد و مجدداً برای رفع این نواقص مذاکره کند و با رفع نواقص نتیجه را برای ملت ایران به ارمغان بیاورد.

رسایی در پایان با بیان اینکه ما با پیروزی کاریکاتوری پیروز نمی‌شویم بلکه پیروزی باید واقعی باشد، خاطرنشان کرد: پیروزی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که خطوط قرمز ما رعایت شود، غربی‌ها هم می‌خواهند بفهمند ما قصد ساخت سلاح کشتار جمعی را نداریم این موضوع هم که کاملاً مشخص و معلوم است و آنان می‌توانند از راه‌های مختلف به این هدف‌شان دست یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *