جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نظر مراجع درباره حضور در جلسات انحرافی

يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 219041
شرکت در جلسات مذکور که با عقاید انحرافی آمیخته و موجب ترویج باطل است، جایز نیست مگر برای کسانی که قدرت پاسخگویی به شبهات و ارشاد و راهنمایی و امر به معروف و نهی از منکرِ متصدیان جلسات مذکور را دارند.
به گزارش شیعه نیوز، مدتی است در اصفهان شخصی به نام (ص .آ ) با حضور در این شهر و برگزاری جلسات دوره‌ای و هفتگی با طرح شبهاتی، مسلمات مذهب حقه تشیع را زیر سوال برده و به رغم مخالفت مراجع معظم تقلید با نظرات وی، بر مواضع خود پا فشاری نموده و تلاش میکند جوانان جویای حقیقت را به وادی هولناک شبهات انحرافی بیفکند(از جمله جدید ترین اظهارات وی، ورود شمر به بهشت می باشد!!)

در ادامه این گزارش آمده است، وی اخیرا همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به دعوت فردی معلوم الحال با حضور در شهر اصفهان به طرح مباحث انحرافی خویش پرداخته و مقدمات رویارویی با هیاتهای مذهبی و روحانیت ولایی و همیشه بیدار اصفهان را بوجود آورده است .

اکنون با توجه به حساسیت موضوع و نگرانی مردم غیور این استان نسبت به ارزشهای دینی و اعتقادی شایسته است مسؤلین ذیربط هر چه زودتر با ممانعت از برگزاری جلسات شبهه افکنانه فرد مذکور و جلوگیری از اقدامات احساسی جامعه مذهبی مانع از ایجاد تشنج شوند .

متن سؤال از مراجع تقلید در رابطه با شرکت در  جلساتی که محل ترویج عقاید انحرافی است به شرح زیر است:

«مدتي است در برخي از شهرها فرزندان ما در جلساتي شرکت مي‌کنند که مباني درس‌هاي آن‌ها مطالبي است که در ذيل مي‌آيد. لطفا بیان فرمایید که شرکت در این جلسات جایز است یا خیر؟

۱- (وجود حق متعال متن وجود جمادات و نباتات و حيوانات و انسانها است، يعني ما دو وجود نداريم، بلکه هر‌چه‌هست يک وجود است که در قوالب و اندازه‌هاي گوناگون ظهور کرده‌است، نه‌اين‌که وجود زمين غير از وجود آسمان و وجود آسمان غير از وجود حق متعال بوده باشد). (۱)

۲- (از آنجا که حقايق هستي بي‌منتها است پس فهم حقايق اشياء نيز بي‌منتها بوده و همچنان ادامه دارد. يا نبايد الف را به زبان آورد همچون سوفسطائیها که اصلا قائل به موجود بودن خود نيستند، و يا اين که به محض اقرار نمودن بدان بايد آن را ادامه داد. و چه راحت است که از همان ابتدا سوفسطي بشويم و بگوييم اصلا الفي نداريم. و چه عجيب است که بالاخره همه ما در اين مسير بايد سوفسطي شويم و بگوييم نه ما هستيم و نه ديگران هستند. فقط خداست و خدا. حرف اول و آخر خدا است، و خدا است دارد خدايي مي‌‌کند. از آن به بعد ديگر انسان هيچ نگراني ندارد و راحت مي‌شود). (۲)

۳- (نه تنها نمي‌خواهيم از معلول به علت برسيم بلکه قصد نداريم از علت به معلول هم راه يابيم به دليل اين که ما اصلا معتقد به علت و معلول جدا نيستيم). (۳)

۴- (مراد ما از وحدت وجود، عينيت وجود زمين و وجود آسمان با وجود حق متعال است). (۴)

۵- (فيلسوف و عارف هر دو قائل به وحدت وجود هستند... تمام انبياء و ائمه و همه حجج و رسولان الهي فيلسوفند و اينان فلاسفه اصلي‌اند). (انسان قابليت رسيدن تا مقام ذات را دارد، و چون مي‌بيند که نمي‌تواند آن ذات را پايين بياورد و ذات را خودش کند لذا خودش بالا مي‌رود و او مي‌شود). (۵)

۶- (جنات درجات دارد تا آن جا که مي‌فرمايد ((وادخلي جنتي))، که اين جنت، جنت ذات است). (۶)

پاسخ رهبر انقلاب :
بسمه تعالی
شرکت در جلسات مذکور که با عقاید انحرافی آمیخته و موجب ترویج باطل است، جایز نیست مگر برای کسانی که قدرت پاسخگویی به شبهات و ارشاد و راهنمایی و امر به معروف و نهی از منکرِ متصدیان جلسات مذکور را دارند.

پاسخ آیت الله مظاهری:
کلیه مطالبی که نوشته اید خلاف اسلام است و در اصل از نظر فلسفه و عرفان هم خلاف واقع است.

آیت الله علی صافی گلپایگانی :
شرکت در این قبیل جلسات (با توجه به مراتب فوق الاشعار) که باعث اضلال مؤمنین و مؤمنات می گردد جائز نیست.

آیت الله سید محمد سعید حکیم :
السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
شرکت در این جلسات حرام است و تمام این مطالب باطل است و اعتقاد به آن کفر روشن است و خروج از دین است و هرکس معتقد به وحدت وجود باری تعالی با ما سوی الله بشود از توحید خارج شده و لادین است و آنها ابا ندارند که به پیامبر(ص) و ائمه(ع) تهمت بزنند و معظم فلاسفه و علماء اخلاق اهل بیت(ع) از این عقاید بدورند و هیچ انسانی حتی خاتم الانبیاء که اشرف مخلوقات است نمی تواند بذات حق تعالی برسد فضلاً از اینکه ذات پایین بیاید چون خلاف ضرورت است و از خداوند متعال دوری از این عقاید فاسده را خواستاریم.

آیت الله بهجت :
بسمه تعالی: شرکت در این جلسات بالخصوص برای جوانان و مبتدی ها جائز نیست.


آيت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپايگانی :
بسم الله الرحمن الرحیم
شرکت در چنین جلساتی حرام و موجب گمراهی و غضب خدای متعال است و هر مکلّفی علاوه بر اینکه نباید خودش شرکت کند باید دیگران را نیز آگاه کند تا گمراه نشوند.
واالله العالم ۲۹/۱۱/۱۴۳۰ ق

آيت الله سبحانی دامت برکاته :
بسمه تعالی
جلساتی که این نوع بحث ها مطرح می شود شرکت در آنها برای افراد ناوارد جائز نیست مگر فردی که بتواند پاسخ این نوع اندیشه ی باطل را بدهد و چنین فردی نادر است.
والله العالم ۲۸ ذی قعدة الحرام ۱۴۳۰

آيت الله نوری همدانی دامت برکاته :
بسمه تعالی
سلام علیکم
در فرض سؤال اینگونه بیانات جزء افکار انحرافی است و حضور در اینگونه مجالس جایزنیست.


آيت الله مکارم شيرازی دامت برکاته :
وحدت وجود گاه به معناي... وحدت مصداق وجود است به اين معنا که در عالم هستي وجودي جز خدا نيست و همه چيز عين ذات اوست. اين سخن مستلزم کفر است و هيچ يک از فقها آن را قبول نکرده اند.

آیت الله دوزدوزانی:
بسمه تعالی
وحدت وجود به آن معنی که در سؤال ها آمده سخیف ترین عقیده ی بعضی صوفی هاست که این قول را به جهله صوفیه نسبت داده اند، پس نباید در این جلسات شرکت نمود و باید دیگران را از رفتن به این گونه مجالس بازداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *