جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

از آیت الله مصباح تجلیل می شود

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 355941
مسؤول انجمن کلام اسلامی حوزه از برگزاری همایش نکوداشت آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان ‏شخصیتی کلامی، در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از رسا، حجت‌الاسلام هادی صادقی، مسؤول انجمن کلام اسلامی حوزه عصر امروز در هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه که در سالن همایش ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، با تشریح فعالیت‌های این انجمن در سال ۹۱ و ۹۲ گفت: این انجمن در دو سال گذشته با پیشرفت‌های خوبی همراه بوده که یکی از فعالیت‌های آن طرح نیازسنجی پژوهش دانش علم کلام است.

وی با بیان این که طرح ممیزی علم کلام یکی دیگر از برنامه‌هایی است که طراحی شده و در دست اجرا است، افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن کلام اسلامی انتشار فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی است. مسؤول انجمن کلام اسلامی حوزه اظهار داشت: رابطه علم کلام و علم اصول یکی از مسائل اصلی است که باید به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود و انجمن کلام اسلامی حوزه در تلاش است در راستای اجرای این مهم گام بردارد.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که نشست‌های متعددی در طول دو سال اخیر برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۳ نشست در سال ۹۱ و ۹۲ برگزار شده که تمامی این نشست ها نوآورانه بوده و در آن به بررسی مسائل کلامی جدید پرداخته شده است. وی روش استقرائی در فلسفه و الهیات، نسبت علم کلام و مطالعات زنان، رویکرد فمنیست‌ها در عقلانیت باورهای دینی، مبانی جامعه‌شناختی کلام سیاسی شیعه، رجعت از نگاه شیعه و اهل سنت و دیدگاه‌های مختلف درباره بدن اخروی را برخی از عناوین این نشست‌ها عنوان کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان داشت: عهدین از نگاه قرآن، تبیین و بررسی نظریه فلسفی وحی، رابطه علم کلام و علم اصول، عقل و وحی، بررسی مبانی جریان قرآنیونع وحی و شهود عرفانی و جریان‌شناسی کلامی از دیگر عناوین نشست‌های انجمن علمی کلام بوده است. وی همکاری با واحد قرآن جامعه المصطفی العالمیه، برگزاری ‏همایش زمانه و سیره امام موسی کاظم(ع) با همکاری انجمن تاریخ‌پژوهان، همکاری در برگزاری اولین همایش اسلام و ارزش های متعالی با تأکید بر اخلاق و انتشار فصلنامه علمی ‏پژوهشی تحقیقات کلامی از دیگر فعالیت‌های انجمن کلام اسلامی حوزطه در دو سال اخیر برشمرد.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به ضرورت نکوداشت شخصیت‌های کلامی و در دستور کار بودن این مسأله از سوی ‏انجمن کلام اسلامی حوزه افزود: انجمن در راستای تجلیل از شخصیت علمی آیت‌الله مصباح یزدی با همکاری مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ‏در آینده نزدیک مراسم نکوداشتی را برگزار خواهد کرد. وی از انتشار کتاب روش‌شناسی علم کلام در سال ۹۱ خبر داد و گفت: کتاب تاریخ تطور کلام شیعه نیز با همکاری پژوهشکده کلام اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث در دست انتشار است و کتاب‌های آشنایی با منابع کلامی، کلام توصیفی و کلام جدید بر مبنای تجریدالاعتقاد نیز در صورت تأمین اعتبار به چاپ خواهد رسید.

مسؤول انجمن کلام اسلامی حوزه تعامل و همکاری با مراکز حوزوی، دیدار اعضای هیأت‌مدیره و بازرسان انجمن با مراجع و ‏مسؤولان، مشارکت در فرآیند تدوین و تولید پایان نامه و رساله علمی، راهنمایی، مشاوره و داوری، مشارکت در داوری کتاب سال حوزه و تعامل و همکاری با ‏دبیرخانه انجمن‌های علمی و بخش‌های مختلف حوزه در راستای فعالیت‌ها و برنامه‌های انجمنی را از ‏دیگر فعالیت‌های انجمن کلام اسلامی حوزه در دو سال گذشته دانست. وی با بیان این‌که انجمن کلام اسلامی حوزه با مراکزی همچون مرکز مدیریت حوزه‌های، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و انجمن‌های علمی حوزه همکاری و تعامل علمی داشته است، تصریح کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ ‏اسلامی، مجمع عالی حکمت اسلامی، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، جامعةالمصطفی العالمیه و معاونت علمی ‏فناوری ریاست جمهوری از دیگر مراکزی هستند که با آنها تعامل و همکاری صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام صادقی در پایان افزود: تلاش انجمن کلام اسلامی حوزه بر این بوده که فعالیت‌های انجمن در هیج زمینه‌ای متوقف نشود و همواره حرکت آن به سوی پیشرفت و تعالی و تعامل بیشتر با نهادها و مؤسسات باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *