پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

نظر جهانگیری درباره میزان انصراف‌ از یارانه

شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 355842
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مجبور به اجرای فار دوم هدفمندی یارانه‌ها بودیم ولی انتظار انصرف ۳۰درصد مردم از یارانه نقدی را نداریم، گفت: یکی از معضلات اصلی کشور مسئله بیکاری افراد تحصیلکرده است که به رمز هشدار رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری در حاشیه نخستین نمایشگاه توانمندی بانوان با بیان اینکه بر اساس اطلاعات مرکز آمار نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته ۳۷.۶ درصد بوده که سهم مردان ۶۳ درصد و نرخ مشارکت زنان ۱۲.۴ درصد است، اظهار داشت: معضل بیکاری مسئله ای است که در کشور به مرز هشدار رسیده و مهمتر از همه اینکه بیکاران افراد بی سواد نیستند بلکه بیشتر آنها افراد تحصیلکرده کشور هستند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در سال ۹۲ حدود ۱۰.۳ درصد بود که سهم مردان ۱۵ تا ۲۴ سال ۲۴ درصد و سهم زنان ۱۵ تا ۲۴ سال ۴۰ درصد بوده است، تصریح کرد: دولت سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اختصاص پروژه های عمرانی در نظر گرفت که خوشبختانه در ۱۵ روز پایانی سال گذشته، حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان سهم پروژه های عمرانی از بودجه دولت شد.

وی با بیان اینکه منتظر نیستیم تا ۳۰ الی ۴۰ درصد مردم انصراف دهند بلکه به هر میزان که باشد فرصتی برای دولت فراهم می شود تا بتواند در درمان و سلامت کشور از آن استفاده کند گفت: باید ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید ایجاد می‌شد که در حال حاضر فقط ۳۸۰۰ مگاوات در دست احداث است.

جهانگیری با بیان اینکه علاوه بر بیکاری و خروج اقتصاد از رکود، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از کارآفرینان یکی دیگر از برنامه‌های اصلی دولت است، گفت: با کاهش تورم امیدواریم نرخ آن در سال جاری به ۲۵ درصد و در سال آینده نیز به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. اگر برخی از آسیب‌های هدفمندی یارانه‌ها که منجر به تشدید رکود و تورم می‌شد، وجود نداشت، مجبور به اجرا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نبودیم.

وی با اشاره به اینکه برخلاف درآمد ۹۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها، بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان تا کنون بین مردم توزیع شده است، اظهار داشت: بخشی از این درآمد باید به دست تولید می‌رسید ولی این امر میسر نشد و در حال حاضر برخی شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی با بدهی‌های بالایی روبه رو هستند. همچنین، قرار بود ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شود که هم اکنون تنها ۳۸۰۰ مگاوات در دستور راه اندازی است.

معاون اول رئیس جمهور در پایان تأکید کرد،شرایط خاص و برخی از آسیب‌های هدفمندی یارانه‌ها باعث شد که دولت جدید فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *