پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲۱
۶۸

جزئیات عملیات رهگیری هوایی در دستگیری ریگی +طرح گرافیکی

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 345546
نوبت به جنگنده شکاری نیروی هوایی رسید تا حضور خود را اعلام کند: «لیما یانکی نوامبرLyn ۴۵۴، این صدای هواپیمای شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است. شما رهگیری شده‌اید و باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید...»
جزئیات عملیات رهگیری هوایی در دستگیری ریگی +طرح گرافیکی
به گزارش جهان به نقل از فارس، در آخرین ساعات شب سوم اسفندماه ۸۸ اخباری محرمانه از حضور یک تبهکار بین‌المللی در بین مسافران پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که با شناسایی و معرف پروازی «لیما، یانکی، نوامبر Lyn ۴۵۴» و با شماره ثبت کشور قرقیزستان در کریدور پروازی به قصد بیشکک برنامه‌ریزی شده بود، توجه مسئولان وزارت اطلاعات ایران را به خود جلب می‌کند؛ پروازی که عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله را به همراه خود داشت.


قرار بر این بود تا هواپیمای حامل ریگی توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در یکی از پایگاههای ایران به زمین بنشیند در حالی که هیچ یک از خلبانان حاضر در عملیات اطلاعی از ماجرا نداشته و تنها موظف به زمین نشاندن هواپیمای مذکور بودند.

ساعت ۲۳:۱۵ سوم اسفندماه ۱۳۸۸

پست فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران

در کوتاهترین زمان ممکن، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش از طریق معاون اطلاعات خود، در جریان رهگیری این هواپیما قرار گرفت و دستور اجرای عملیات را صادر کرد.

اجرای این عملیات با نظارت فرمانده کل ارتش و معاون عملیاتی‌اش، برعهده فرمانده نیروی هوایی و نیز مرکز عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) سپرده شد.

دستور عملیات، ساده ولی واضح بود: «پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ به مقصد قرقیزستان قبل از خروج از حریم هوایی کشور باید در یکی از فرودگاههای ایران، ترجیحا تهران مجبور به نشستن شود.»

ساعت ۲۳:۲۵ سوم اسفند ماه ۱۳۸۸

ستادفرماندهی نیروی هوایی سالن توجیه مرکز فرماندهی نهاجا


امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی با سرعت وارد پست فرماندهی شده و دستور داد تا معاون عملیات، نماینده مرکز عملیات قرارگاه پدافند هوایی، فرمانده حفاظت اطلاعات، جانشین و مدیر عملیات و رییس مرکز فرماندهی در کمترین زمان ممکن حاضر شوند.

بلافاصله به کلیه پایگاههای هوایی کشور نیز اعلام آماده باش کامل برای اجرای یک رهگیری هوایی بسیار حساس داده شد.

فرمانده نهاجا در کوتاهترین زمان، دستور واصله را ابلاغ کرده و می‌گوید که شرح این ماموریت، دقایقی قبل، از طریق دفتر ویژه و با طبقه‌بندی «به کلی سری» و مستقیم در اختیار وی قرار گرفته است.

۴ فرودگاه تهران، مشهد، کرمان و بندرعباس برای نشاندن هواپیمای مذکور در نظر گرفته می‌شود اما به دلیل آماده نبودن فرودگاه کرمان و بُعد مسافت فرودگاههای تهران و مشهد، در نهایت فرودگاه بندرعباس برای نشاندن بوئینگ ۷۳۷ انتخاب می‌شود.

برای درک اهمیت موضوع، کافیست به برخی الزامات این طرح توجه کنیم:

- زمان تقریبی برخاستن هواپیمای مسافربری از امارات متحده عربی

- زمان ورود هواپیمای هدف به حریم هوایی ایران و استقرار آن در فضای تعیین شده عملیات

- ملاحظات و محدودیت‌های پرواز در شب و در مجاورت با مرز

- تعیین سقف پرواز امن برای اجرای سناریوی فرود

- پیش بینی حضور جنگنده‌های بیگانه برای کمک به هواپیمای هدف که احتمال پرواز آنها از روی ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس و یا نزدیکترین پایگاه زمینی به بندرعباس متصور بود

- محاسبه میزان سوخت جنگنده‌های رهگیر، در صورت طولانی شدن عملیات رهگیری و پیش بینی حضور هواپیمای تانکر در محدوده منطقه عملیات

- چگونگی نوع اخطار به هواپیمای مسافربری و تحلیل واکنش خلبان آن از سوی خلبان جنگنده خودی

- ارزیابی تحمل روحی و روانی خلبان هواپیمای هدف نسبت به رهگیری هوایی و نحوه ادامه آن تا حصول نتیجه مطلوب

- مدیریت فرود هواپیما در وضعیت دلخواه

- آمادگی رویارویی با افکار جهانی پس از این رویداد

- پیش بینی عدم تمکین خلبان هواپیمای مسافربری وسرپیچی وی از اخطارهای خلبانان ایرانی برای اجرای راهکارهای بعدی

در بخشی از طرح‌ریزی عملیاتی، قراربر این شد که به منظور پیشگیری از هرگونه رویداد غیرمنتظره، حداقل ۲ فروند هواپیمای رهگیر اف ۱۴ نیز برای تامین پوشش هوایی منطقه در نظر گرفته شود.

در دومین مرحله از تدوین طرح عملیاتی، ۴ فروند هواپیمای شکاری مجهز به «کد آلرت» نیز در پایگاه نهم شکاری (بندرعباس) در نظر گرفته شد که ۲ فروند از آنها به طور مستقیم در این عملیات درگیر شدند.

از پایگاههای شکاری تبریز، همدان، دزفول و بوشهر نیز خواسته شد تا مجرب ترین خلبانان خود را به محل کار فرا بخوانند تا در صورت بروز دخالت بیگانگان، این جنگنده‌ها آماده مقابله باشند.

ساعت ۲۳:۴۵ سوم اسفندماه ۱۳۸۸

ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش


فرمانده نیروی هوایی از طریق تلفن مستقیم و قرمز رنگ (که تلفن ویژه و غیرقابل شنود است)، با فرمانده پایگاه نهم ارتباط برقرار کرده و می‌گوید: «یک فروند هواپیما در ساعت نیم بامداد از فرودگاه دُبی پرواز و به سمت بیشکک حرکت خواهد کرد و از کریدور هوایی ایران خواهد گذشت. از شما می‌خواهم این هواپیما را رهگیری و وادار به فرود اجباری در فرودگاه بندعباس کنید. تکرار می‌کنم این هواپیما نباید از محدوده پروازی بندرعباس خارج شود.»


جنگنده فانتوم (اف۴) نیروی هوایی ارتش

ساعت ۲۳:۵۰ سوم اسفندماه۱۳۸۸

پایگاه نهم شکاری (بندرعباس)


خلبانان آلرت پایگاه در کمترین زمان آماده عملیات می‌شوند.

نحوه طرح‌ریزی این عملیات ایجاب می‌کرد نیم ساعت پس از پرواز اولین جنگنده رهگیر (هواپیمای اصلی)، دومین فروند نیز در منطقه پروازی و در ارتفاعی مطمئن و نزدیک به صحنه عملیات، قرار بگیرد.

جنگنده رهگیر خودی در طرح با نام «دنا آلفا» و هواپیمای دوم نیز با نام «دنا براوو» و هواپیمای آماده بر روی باند نیز به نام «دنا چارلی» معرفی شدند.

در اولین دقایق بامداد چهارم اسفندماه ۱۳۸۸، ۲ فروند هواپیما از ناوگان ترابری سوخت رسان نیز به پرواز درآمدند.

یک فروند بوئینگ سوخترسان ۷۴۷ جامبوجت به مقصد اصفهان به پرواز خود ادامه داد و سپس به همراه ۲ فروند هواپیمای اف۱۴ که از آسمان منطقه به سمت شرق و شمال شرق در حرکت بودند، عمل اتصال هوایی سوختگیری را با هدایت رادار در منطقه انجام دادند.

یک فرود بوئینگ ۷۰۷ نیز به سوی منطقه پروازی سوختگیری هوایی در حد فاصل پایگاه کرمان و بندرعباس ادامه مسیر داد.


لحظه پرواز جنگنده تامکت (اف۱۴) نیروی هوایی ارتش

ساعت ۰۱:۳۴ بامداد چهارم اسفند ماه ۱۳۸۸

فرودگاه دُبی


هواپیمای هدف از باند فرودگاه دُبی به پرواز در می‌آید.

کارکنان مرکز رادار هوایی قرارگاه پدافند هوایی نیز به خوبی می‌دانستند براساس قوانین بین‌المللی ایکائو، هر هواپیمای ورودی به کشور باید ۱۰ دقیقه قبل از ورود، با فرکانس رادیویی رادار ارتباط برقرار کرده و پس از دریافت کد رهگیری از قبل تعریف شده، مجوز ورد به فضای کشور را دریافت کند.

هرچند این موضوع سبب سهولت در کشف و شناسایی می‌شود، اما همزمانی ورود چند پرنده ناشناس آنهم به فاصله ۲ تا ۵ دقیقه، نگرانی‌های خاص خود را در کشف و شناسایی در پی دارد.

ساعت ۰۱:۵۳ بامداد چهارم اسفند ماه ۱۳۸۸

پایگاه نهم شکاری


جنگنده شکاری «دنا آلفا» با کسب اجازه از برج مراقبت به پرواز در آمده، بلافاصله با کمک رادار، در مسیر ۶۰ مایلی هواپیمای مسافربری قرار گرفت که تا دقایقی دیگر وارد حریم هوایی کشور می‌شود.

دقایقی بعد، هواپیمای مسافربری بر فراز بندرعباس قرار گرفته و فانتوم «دنا آلفا» خود را به آن نزدیکتر کرده و منتظر دستور می‌ماند.

بر اساس محاسبات دقیق، فقط ۱۰ دقیقه برای مجاب کردن خلبان هواپیمای مسافربری فرصت باقی است.

خلبان «دنا آلفا» با نزدیکی به هواپیمای مسافربری، به فرمانده پایگاه می‌گوید که این هواپیما از نوع ۷۳۷ است. فرمانده نیز با ابراز خوشحالی از درست درآمدن محاسبات، به او می‌گوید فاصله‌اش را با هواپیما حفظ کرده و آن را گم نکند.

جنگنده دوم (دنا براوو) نیز به پرواز درآمده و خیلی زود خود را میان نقطه ارتباط رادار زمینی و کاروان پروازی مستقر در بندرعباس جای می‌دهد.

رادار منطقه، ۲ بار با هدایت جنگنده رهگیر، به هواپیمای مسافربری، درخواست فرود آن را می‌کند که هر ۲بار با بی‌اعتنایی خلبان مسافربری مواجه می‌شود.

رادار با اطمینان از استقرار شکاری رهگیر در پشت سر هواپیمای مسافربری، فرمان خود را برای اقدام به فرود اجباری در بندرعباس صادر کرد: «... لیما یانکی نوامبر ۴۵۴! ادامه پرواز شما با اشکال مواجه شده است. شما باید در فرودگاه بین المللی بندرعباس به زمین بنشینید.»

با اصرار خلبان قرقیز بر ادامه مسیر، این بار رادار با لحن آمرانه‌تری خطاب به هواپیمای هدف می‌گوید: «هواپیمای با معرف لیما یانکی نوامبر Lyn ۴۵۴ که در کریدور هوایی A-۴۱۹ در ارتفاع ۲۵هزار پا در حال پرواز هستید... تکرار می‌کنم... شما باید در فرودگاه بندرعباس عمل فرود اجباری را انجام دهید...»

با بی پاسخ ماندن مجدد این اخطار، این بار رادار به حضور شکاری‌های رهگیر اشاره کرده و می‌گوید: «لیما یانکی نوامبر Lyn ۴۵۴! شما توسط شکاری‌های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران رهگیری شده‌اید و باید در فرودگاه بندرعباس عمل فرود احباری را انجام دهید...»

اما این بار نیز خلبان مسافربری از دستور سرپیچی می‌کند.

پس از آنکه اخطارهای پی در پی رادار با بی‌توجهی خلبان مسافربری مواجه شد، این بار نوبت به هواپیمای شکاری نیروی هوایی (دنا آلفا) رسید تا حضور خود را با قدرت و صلابت تمام به نمایش بگذارد: «لیما یانکی نوامبرLyn ۴۵۴، این صدای هواپیمای شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است. شما رهگیری شده‌اید و باید طبق مقررات بین المللی هوایی در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید...»

باز پاسخی از سوی خلبان بوئینگ ۷۳۷ شنیده نشد.

هدف به سرعت در حال خروج از محدوده فضای بندرعباس بود.

خلبان شکاری تلاش کرد تا به هواپیمای قرقیزستانی نزدیک شود. در فاصله هزارپایی از سمت چپ، شکاری ایرانی اکنون به موازات و در کنار هدف و اندکی بالاتر از هواپیمای مسافربری روی کانال بین المللی گارد در باند فرکانس UHF با اعتماد به نفس و خونسردی کامل بار دیگر چنین اعلام کرد: «هواپیمای با معرف شناسایی Lyn ۴۵۴توجه کنید...»


با بی توجهی چندین باره خلبان مسافربری، خلبان شکاری ایران تصمیم گرفت در موقعیت و فاصله بسیار نزدیکی به موازات دید خلبان، در مقابل کابین هواپیمای مسافربری قرار بگیرد و برای آخرین بار تلاش کرد با خاموش و روشن کردن چراغ های وضعیت بر روی بال چپ و راست خود و یا چراغ گردون قرمز بر روی سکان عمودی، توجه خلبان مستقر در کابین هواپیمای مسافربری را به خود جلب کند.

خلبان قرقیز به طرز عجیبی باز هم واکنش نشان نداد و خلبان شکاری نیز وضعیت را با فرمانده پایگاه در میان گذاشت اما پیام فرمانده بسیار کوتاه و قاطع بود: «... هواپیمای هدف باید در فرودگاه بندرعباس بنشیند.»

خلبان «دنا آلفا» بلافاصله پس از دریافت دستور، موقعیت خود را تصحیح و اولین رگبار مسلسل را با ۳ ثانیه نواخت ممتد تیر آغاز کرد.

تیرهای مسلسل هواپیما از نوع جنگی و فشنگ ۲۰ میلی متری، آسمان کویر ایران را به سمت جنوب کرمان شکافت.

شلیک تیرها هم کارساز نشد و خلبان شکاری از دریافت پیام مثبت از بوئینگ ۷۳۷ ناکام بود اما او وظیفه داشت به هر صورت ممکن، هواپیما را به زمین بنشاند.

جنگنده آلفا دست بردار نبود. بر فراز و بر بال هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ با علائم بصری نظیر خاموش و روشن کردن چراغ های وضعیت و چشمک زن، هواپیمای مساقربری را برای چندمین بار مخاطب قرار داد که: «هواپیما با معرف شناسایی Lyn ۴۵۴ برای آخرین بار اخطار می‌کنم...»

و بی درنگ دستش را به مدت ۲ ثانیه بر ماشه مسلسل فشرد و بار دیگر خطی از آتش تا دوردست ترسیم شد.

حالا دیگر خلبان بوئینگ ۷۳۷ کاملا متوجه قاطعیت نیروهای ایرانی شده و فهمیده بود که هواپیمایش رهگیری شده است.

زمان، این بار برای او به کُندی و برای خلبان شکاری رهگیر به سرعت سپری می‌شد.

کم کم به این نتیجه رسید که چاره‌ای جز تبعیت ندارد. درست بر فراز آسمان فرودگاه کرمان به سمت طبس، از ادامه مسیر منصرف شد و علامت بصری پرواز هواپیمای شکاری را با گردش به چپ پذیرفت و دنبال کرد.

بالاخره خلبان مسافربری به صدا آمد و گفت: «قربان! هواپیمای مسافربری، گردش به چپ را برای بازگشت آغاز کرد.»

این بهترین جمله ای بود که خلبان آلفا در طول چندین سال پرواز خود شنیده بود.

آلفا از خلبان «دنا براوو» خواست که در موقعیت پشت سر وی، ضمن مراقبت هوایی از فضای رهگیری، روند حرکت هواپیمای مسافربری را تحت نظر داشته باشد.


طرح گرافیکی عملیات رهگیری/ برای دیدن سایز اصلی، روی عکس کلیک کنید

ساعت ۰۲:۴۵ بامداد چهارم اسفندماه ۱۳۸۸

ایستگاه کنترل تقرب بندرعباس


برج مراقبت، اولین پیام هواپیمای مسافربری را دریافت و این خبر در اندک زمانی، کلیه عوامل اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی را چه در تهران و چه در بندرعباس با خوشحالی زائدالوصفی مواجه کرد.

خلبان «دنا آلفا» پس از اطمینان از اینکه چرخ‌های هواپیمای مسافربری در روی باند قرار گرفت، با آرامش خاطر به دور محوطه فرودگاه چرخی زد و با متوقف شدن هواپیمای مسافربری در انتهای باند، به دستور فرمانده پایگاه، آماده فرود شد.


دستگیری عبدالمالک ریگی

دقایقی بعد به خلبان شماره ۲ نیز اعلام شد که عملیات با موفقیت به پایان رسیده و می‌تواند در پایگاه فرود بیاید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با خواندن این مطلب بسیار زیبا ، احساس غرور کردم. درود و سلام خدا بر شما ...
حمید
Iran, Islamic Republic of
این عملیات پیچیده باید فیلم سینمایی زیبایی شود تا مردم ببینند.
Iran, Islamic Republic of
اینایی که منفی دادن انشاالله خانوادشون گیر همین آدم کشها بیفتن تا بعد معلوم بشه که چقدر تفکرشون درسته!!
با خانوادشون چه کار داری؟
واقعا خندم گرفت این طرفدارهای ریگی خجالت نمیکشن منفی میدن
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
خودت میگی طرفدارا....
United States
خدارو شاکریم در این کشور پرافتخار زندگی میکنیم.درود بر رهبر و رزمندگان اسلام
United States
درود بر شما
نيما
Iran, Islamic Republic of
اين عمليات يكي از شاهكارهاي دستگاه عملياتي و نظامي كشور بود
دمشون گرم .واقعا نیروی هوایی ما حرف نداره
فقط یه سوال ؟ اگه یه وقت هواپیمای هدف از نیروهای امریکایی مستقر توی خلیج فارس کمک میخواست و اونا جنگنده میفرستادن تکلیف چی میشد ؟ اینو کسی خبر داره برنامه مقابله با این کار چی بود ؟
حمید
چند تا اخطار و سپس شلیک موشک به هدف!
(این هواپیمای مسافربری بوده که ده دقیقه باهاش مدارا کردند.)
فرزندایران در نیروی هوایی
ما علاوه بر دوفروند هواپیمای جنگنده بمب افکنی که درطول مسیربرای نشاندن هواپیمای قرقیز در کریدور هوایی داشتیم تدبیری نیز برای مقابله با جنگنده های آمریکایی مستقر درخلیج نیلگون فارس اتخاذ کرده بودیم وآن اینکه جنگنده های خودرادر سایر پایگاهای شکاری بصورت استنبای داشتیم که کوچکترین تیکاف ولندینگ درناوها وحتی فرودگاه دبی رادرنظر داشتیم ومیتوانستیم مقابله کنیمباشما میمانیم
اين دوستمون نوشتن در نيروي هوايي هستن
اگر واقعا اين طور هست، من صادقانه از ايشون تشكر مي كنم و بابت هماهنگي كاملشون سپاس گذارم. درود بر شما هموطن
مرتضی
واسم سوال شد چرا هردو فانتوم با هم سر مسافربری درگیر نشدن!!

فقط دنا آلفا داشت عملیات انجام میداد و دنا براوو پشت سر مسافربری بود؟

ممنون
واسه اینکه همبن به دونه واسه مسافربری زبادی بوده دومی واسه احتمالات پبش بینی شده بود.
مهدی
United States
بابت همه دلاوری هایتان از شما سپسگزاریم
درود بر شرف و عزت سربازان گم نام امام زمان
مسعود
من واقعا حال کردم اینو یه فیلم سینمایی کنن قشنگ میشه...درود خدا بر شما دلاورمردان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
فیلم سینمایی؟!
عمو دلت خوشه ها
ماشاالله هنوز تو سینما اینقدر سوژه های عشقی کار نشده داریم که فرصت به این چیزا نمیرسه.در این زمینه فقط باید گفت درود به غیرت و وطن پرستی هالیوودی ها
Iran, Islamic Republic of
دمشون گرم
سرباز
درود خدا بر شما سربازان بی نام و نشان صاحب الزمان
سرباز گمنام
Iran, Islamic Republic of
گمنامی تنها برای شهرت پرستان درد آور است وگرنه تمام اجرها در گمنامیست............(شهید آوینی )
باید یگم توی این عملیات نیروی هوایی با همکاری بچه های اطلاعات کار کرد ! بچه های اطلاعات تنها نبودن نیروی هوایی همیشه قهرمان بازم قهرمان عملیات بود. درود بر شرف پرسنل مظلوم و قهرمان نیروی هوایی.
میناب
Iran, Islamic Republic of
به نقش دکتر جلیلی و اینکه تصمیم اولیه را ایشان گرفت اشاره ای نشده است
خب هرکس دیگه ای هم بود همین تصمیم گرفته میشد
نه داداش بر رو زمان آقاي خاتمي رو نگاه كن.
جاسوس را گرفته بودند زير يه روز فرستادن به مملكتشون.
نه دوره احمدی نژاد کت شلوار تنشون نکردن بفرستن انگلیس
هیچ ربطی به جلیلی نداشت
چرا اینقدر دنبال بزرگ کردن این آدم هستین؟؟
وزیر اطلاعات و فرمانده ارتش تصمیم گرفتن.
ایران
United States
ای جانمممممممم . این است اقتدار ایران
چقدر غرور انگیز بود این عملیات. درود بر سربازن گمنام امام زمان. درود بر فرزندان تیزپرواز افتخار آفرینمان. درود بر همه فرماندهان و درو بر دکتر جلیلی دبیر شورای امنیت وقت
و قابل توجه مسئولين سياست خارجه حال حاضر!!!!
دار و دسته ریگی که کلا 7 نفر شدن تا حالا منفی دادند
الیته این عملیات هیچ ریطی به جلیلی نداره . هماهنگی مسلم و صد در صد نیروی هوایی و وزارت اطلاعات بود. جلیلی چکاره بود این وسط؟
Iran, Islamic Republic of
سو‍ژه خوبي براي فيلمي غرور آفرين است.
از زمان فرود هواپيما تا دستگيري بخش مهمي است كه در اين گزارش اشاره اي به آن نشده.
سینا
این شیر پنجه ی غولان شکسته است
حيوان بود
Iran, Islamic Republic of
کارشون بی نظیربود....
Malaysia
خدائيش اگه اينكار رو آمريكائيها كرده بودن صدتا فيلم ازش ميساختن! سينماي ايران هنوز دنبال ساخت فيلمهاي سياه و گرفتن اسكار هست!!!
عزیز
.درود وسلام بر رهبر فرزانه انقلاب که این اقتدار وامنیت را برای ملت بزرگ ایران به ارمغان آورده است. درود بر سربازن گمنام امام زمان. درود بر فرزندان تیزپرواز افتخار آفرینمان.
Iran, Islamic Republic of
این عملیات ابعاد پیچیده ای داره که مثل آمریکا بعد از 50سال شاید اصل قضیه افشا شد
درود بر آقاي دكتر محمود احمدي نژاد و اقتدار ايران اسلامي.
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه عناصر جیش العدل
این بار نوبت شماست منتظریم
سید سجاد
ریگی خدا لعنت بکنه تو و همدستانت را
.... کی هستی که منفی دادی و از ریگی که دستش به خودن صدها ایرانی آلوده است دفاع میکنی.....وستش را بکنید.
گروهک بیشمار (2 نفر) جندالله
Iran, Islamic Republic of
این ماجرا ارزش ساختن یک فیلم جنگی رو داره، باور کنید، به جای ساختن فیلم های بی هویت و ضعیف می توان فیلمی از این شرور و نحوی دستگیری آن نشان داد که درش هم اقتدار جمهوری اسلامی ایران نشان داده بشه و هم شرورت کشورهای همسایه که حامی این شرور بودند
به امید آن روز
حمزه
Iran, Islamic Republic of
درود بر همه دست اندرکاران این عملیات

درود بر دکتر سعید جلیلی که ایشان نقش بسیار پررنگی در این ماجرا داشت
زرندی
یک سوژه واقعی و زیبا برای مرد بزرگ سینمای دفاع مقدس جناب ابراهیم حاتمی کیا
حاتمی کیا کار خودته حاجی
درود بر جلیلی و شجاعتش در صدور فرمان فرود هواپیمای ریگی جنایتکار
درود بر شرف جلیلی
ناشناس
البته موضوع به این سادگی نبوده و این داستان بیش نبود.ولی به هر صورت دست سریازان گمنام درد نکنه.که ارامش و اسایش مردم ایران نتیجه هوشیاری سربازان گمنام است.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
اون وقت با این خلبان عوضی و پررو کاری نکردن؟
من بودم حتما توی همون فرودگاه بندرعباس حقشو می ذاشتم کف دستش و چند تا سیلی آبدار تو صورت نحسش می زدم
روزبه
درود بر تمامی سربازان امام خامنه ای اعم از برادران ارتشی و سپاهی و بسیجی و نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و ...
دم همشون گرم
معلم
اگر به ظرفیت های داخلی اعتماد کنیم وتصور نکنیم که غربی ها تخم دوزرده می کنند ، به امید خدا موفق خواهیم بود .
سلام خدا به مجاهدین راه حق
United States
اون کیه منفی میده؟!!؟ :))
مزدوران ریگی
آرش
سلام
چرا جزئیات را مینویسید؟
میخواید دفعه بعدی بدونن که باید چی کار کنن و چطوری قصر در برن؟
مهدي
در تمام زمان خواندن مطلب حس غرور و افتخار در همه وجودم موج مي‌زد...
دست تمام فرماندهان و سربازان غيور ارتش و سپاه به ويژه تيزپروازان نيروي هوايي را مي بوسم و هميشه دعاگويتان هستم. از فارس و جهان نيز براي درج اين گزارش غرورآميز سپاسگزارم
هميشه مويد و منصور و تندرست باشيد. ياعلي
احمد
درود وسلام خدابر رهبر کبیرانقلاب وشهدای عزیزانقلاب وهشت سال دفاع مقدس که این اقتدار وامنیت را برای ملت بزرگ ایران به ارمغان آورده اند. درود بر سربازن گمنام امام زمان. درود بر فرزندان تیزپرواز افتخار آفرینمان کشورمان
نیکتا
United States
الله اکبر. احساس غرور کردم.
سربازان اسلام، خدا یار و یاورتان!
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
جلیلی اون بالا بوده ساعت 2شب آخه؟بلاهت هم اندازه ای داره برادر...
این آقا هیچ نقشی نداشته بیخودی هم بولدش نکنین .خدا حفظ کنه خلبانای شجاع و کاربلدمونو حیف نیست اسمشون رو نمی برین؟؟
Australia
دست همهگي درد نكنه، ولي آيا اين كار از نظر قوانين بين المللي ايراد نداره يا مواردي پيش بيني شده؟
خواهر
مولا علی یار مدعافان کشور اسلامی ما باشه این امنیت را مدیون اونا هستیم واقعا سربازان گمنام آقا امام زمان عج برازنده اونهاست ما که دعاگوی آنهایم
ببینید این ب... که یکی یکی 1 کامنت منفی به نفع ریگی زده کیه .یگیرید پدر پدرسوخته اش را دربیارید.ببینید این کیه که از ریگی دفاع میکنه.
حسین
درود بر دکتر سعید جلیلی عزیز و تمام تیم دستگیر کننده ریگی
دلتون گرم زنده باد ايرانو ایرانی