سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۲

چرایی مخالفت کنگره با توافق هسته ای

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 435744
نمايندگان کنگره امريکا همچنان از توافق هسته اي ايران خشمگين هستند .
به گزارش جهان به نقل از صدا و سیما، خبرگزاری شین‌هوا در گزارشی به قلم ماتیو راسلینگ Matthew Rusling از واشنگتن نوشت:‌ کارشناسان می گویند نمایندگان کنگره امریکا از این که باراک اوباما،‌ رئیس جمهور این کشور، دستگاه قانونگذاری امریکا را در زمینه دستیابی به توافق هسته ای با ایران دخیل نساخته است خشمگین هستند.

به گفته این کارشناسان، حتی اگر کنگره امریکا به توافق هسته ای که با ایران به عمل آمده است رای منفی بدهد، رئیس جمهور این کشور می تواند رای منفی نمایندگان کنگره را وتو کند.

توافق هسته ای بی سابقه دولت باراک اوباما با ایران که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نیز به همراه داشت خشم نمایندگان کنگره امریکا،‌ از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، را بر انگیخته است.

نمایندگان کنگره امریکا،‌از جمله شماری از هم حزبی های باراک اوباما،‌ از این که رئیس جمهور قبل از آن که شورای امنیت سازمان ملل در مورد توافق هسته ای با ایران اعلام نظر کند موضوع را به دستگاه قانونگذاری امریکا ارجاع نداده است تا نمایندگان کنگره طی مهلت ۶۰ روزه خود در خصوص آن اعلام نظر کنند ناخرسندند.

الیوت انجل، نماینده دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، با انتشار بیانیه مشترکی به همراه اد رویس، رئیس جمهوری خواه این کمیته، تصریح کرد از این که شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش از بررسی کامل توافق هسته ای با ایران درباره این توافق رای گیری کرده است احساس ناامیدی می کند.

شماری از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه نیز اعلام کردند در صورتی که در انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا به کاخ سفید راه یابند، توافق هسته ای با ایران را به عقب بر می گردانند.

سه نفر از این نامزدهای احتمالی،‌شامل اسکات واکر Scott Walker، فرماندار ویسکانسین؛ ریک پری Rick Perry،‌ فرماندار سابق تگزاس؛ و سناتور مارکو روبیو Marco Rubio،‌ از ایالت فلوریدا؛ اعلام کردند در صورتی که به ریاست جمهوری برسند، توافق هسته ای را لغو خواهند کرد.

با این حال،‌ کارشناسان می گویند در حالی که توافق هسته ای با ایران بسیاری از جمهوری خواهان را خشمگین کرده است،‌ حتی اگر نامزد مورد حمایت جمهوری خواهان هم به کاخ سفید راه یابد، بازگرداندن شرایط به گذشته کار بسیار دشواری خواهد بود.

دارل وست Darrell West،‌پژوهشگر ارشد در موسسه بروکینگز، می گوید: «همراه کردن جامعه جهانی برای وضع دوباره تحریم های اقتصادی علیه ایران بسیار دشوار خواهد بود.»

بسیاری از تحلیل گران می گویند تحریم های شدید اقتصادی که علیه ایران وضع شد نقش مهمی در وادار ساختن این کشور به حاضر شدن در پای میز مذاکره ایفا کرد.

در واقع،‌ امریکا برای همراه و همسو ساختن کشورهای غربی به موافقت با تحریم خرید نفت ایران زحمات بسیاری را متقبل شد. مسلما،‌ متقاعد ساختن کشورهای غربی برای وضع دوباره این تحریم ها کار بسیار مشکل تری خواهد بود.

افزون بر این، چین و روسیه خواستار آن هستند که روابط تجاری خود را با ایران از سر گیرند.

این مسئله در خصوص بسیاری از کشورهای اروپایی نیز صدق می کند. وست به شین‌هوا گفت اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران بدون هماهنگی با جامعه بین المللی امری بی معنی خواهد بود و نمی تواند تاثیری بر تجارت ایران بر جای بگذارد.

در صورتی که سازمان ملل تحریم هایی را که اقتصاد ایران را تخریب کرده است بردارد، می توان گفت این تحریم ها عملا مرده اند،‌ زیرا بخش عمده تجارت ایران با اروپا و روسیه صورت می گیرد نه با امریکا. در آن صورت،‌ باقیمانده ابزاری که امریکا برای اعمال فشار بر ایران در اختیار دارد از دست خواهد رفت.

تنها ابزاری که برای امریکا باقی خواهد ماند،‌ مجازات هایی است که واشنگتن می تواند در صورت مخالفت ایران با بازرسی ها به کار برد.

بنا به اعتقاد وست، جمهوری خواهان احساس می کنند اوباما آنها را تحت فشار قرار داده و امکان انجام یک ارزیابی مستقل در خصوص توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران را از آنها سلب کرده است.

در صورتی که کنگره امریکا توافق هسته ای با ایران را رد کند،‌ رئیس جمهور این کشور می تواند مصوبه کنگره را وتو نماید.

البته،‌ برای آن که وتوی رئیس جمهور کارآیی نداشته باشد، مجلسین سنا و نمایندگان امریکا باید با دو سوم آرا به مخالفت با توافق هسته ای رای دهند.

با این حال، کارشناسان می گویند بعید به نظر می رسد که کنگره با چنین حد نصابی توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران را رد کند.

فورد اوکانل،‌ استراتژیست جمهوری خواه، به خبرگزاری شین‌هوا گفت:‌ «برای رئیس جمهور بعدی امریکا کار بسیار مشکلی خواهد بود که روند کنونی را وارونه کند، تا چه برسد به این که بخواهد تحریم ها را دوباره علیه ایران وضع نماید، تحریم هایی که نفس وضع کردنشان علیه جمهوری اسلامی چندین سال به طول انجامید.»

جان کری،‌ وزیر امور خارجه امریکا،‌ در اولین جلسه استماع گزارش خود در خصوص توافق هسته ای ایران در روز پنجشنبه گذشته در کمیته روابط خارجی سنا با پرسش های سخت نمایندگان جمهوری خواه مواجه شد.

باب کورکر، رئیس این کمیته،‌ خطاب به کری گفت که توافق هسته ای که با ایران به عمل آمده است به توانمندی ایران برای ساخت بمب هسته ای منتهی خواهد شد.

البته، ایران هر گونه تلاش برای ساخت بمب هسته ای را رد کرده است و می گوید برنامه هسته ای این کشور اهدافی صرفا صلح آمیز دارد.

*مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه

تحلیل گران می گویند توافق هسته ای با ایران تاثیرات رژفی بر غرب آسیا (خاورمیانه)، به ویژه ایران و اسرائیل، بر جای خواهد گذاشت.

این توافق هسته ای شماری از هم پیمانان امریکا در منطقه غرب آسیا را نیز نگران کرده است.

کارشناسان می گویند توافق هسته ای که بین ایران و گروه پنج به علاوه یک حاصل شده است می تواند در درازمدت به مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن بزند.

واین وایت Wayne White،‌ معاون سابق دفتر اطلاعات خاورمیانه در وزارت امور خارجه امریکا، به خبرگزاری شین‌هوا می گوید: «این احتمال واقعی وجود دارد که شماری از دولت های عربی که از منابع مالی کافی برای ارتقای چشمگیر بخش های هسته ای خود برخوردار هستند به این کار مبادرت ورزند تا با آنچه که تهران ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به دست می آورد مقابله کنند.»

وی می افزاید:‌ «با این حال،‌ هنوز هیچ کشور عربی تلاشی در حوزه هسته ای انجام نداده است.

به همین دلیل، این کشورها برای رسیدن به توانمندی بومی ساخت سلاح هسته ای مسیری طولانی و دشوار فرا روی خود دارند.»

همچنین، هر کشور عربی که موفق شود به توانمندی های هسته ای در سطح توانمندی های هسته ای ایران دست یابد،‌ اسرائیل را به همان اندازه نگران خواهد ساخت و می تواند با تهدید نظامی احتمالی از سوی تل آویو مواجه شود. همچنین،‌ جامعه بین المللی نیز در این خصوص آرام نخواهد نشست.

وایت می گوید:‌ «عملا، ترس کشورهای سنی از یک ایران شیعی قدرتمند و به نسبت پیشرفته محدودیتی ندارد. نگرانی در خصوص مسئله هسته ای تنها نوک کوه یخ است.»

وایت می گوید کشورهای مهم عربی اکنون از آن بیم دارند که توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران راه را برای تهران هموارتر کند تا با شدت و حدّت بیشتری به سوی تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه ای حرکت کند،‌ درست مانند (جایگاه این کشور)‌ پیش از انقلاب سال ۱۹۷۹.

واکنشی که اعراب مرعوب در خصوص پیروزی های کسب شده توسط حوثی ها در یمن نشان دادند بیانگر آن است که آنها چه نگرشی نسبت به ایران دارند.

آنها ایران را کشوری می دانند که این توانایی را دارد تا کانون های طرفدار تهران را در گوشه و کنار جهان عرب شکل دهد.

حزب الله لبنان،‌ دولت بشار اسد در سوریه و دولت طرفدار ایران در عراق نمونه هایی از این دست محسوب می شوند.

وایت می گوید مصر و کشورهای عرب خلیج (فارس)‌از آن بیم دارند که امریکایی ها به دنبال بهبود روابط با ایران باشند.

از نظر آنها، احیای روابط امریکا-ایران یادآور ائتلافی است که این دو کشور پیش از سال ۱۹۷۹ داشتند،‌ ائتلافی که طی آن منافع اعراب تحت الشعاع منافع تهران قرار می گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
این کارهای کنگره همه برای امتیاز گرفتن است و مطمئن باشید کنگره بدون دردسر و با رای خیلی خوب این توافق را تایید می کند .
آنچه باعث تعجب و یا تاسف است ساده انگاری و اعتماد دست اندرکاران مذاکره به بیگانگان است
موافقم. کنگره تو ظاهر فریاد مخالفت میزنه. ولی تو باطن به ریش ما میخنده