پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گود بابک در ونک پر می‌شود

پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 370845
پر کردن گود ۳۴متری بابک زنجانی در خیابان خدامی تهران از هفته آینده آغاز می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از شهروند، گودی که بابک زنجانی در بخش دیگری از تهران کنده و حالا به دلیل توقف عملیات عمرانی در شمار گودهای پرخطر تهران قرار گرفته از هفته آینده توسط شهرداری تهران پر می‌شود. پیش از این شورای شهر تهران اعلام کرده بود این گود شرایطی مشابه زمین گودبرداری‌شده در خیابان ایران‌زمین را دارد و خطر ریزش و رانش درباره آن وجود دارد.

از سوی دیگر گفته می‌شد مهاربندی دیواره‌های این گود تا چند ماه دیگر به اتمام می‌رسد و در عین حال به دلیل توقف پروژه و همچنین خالی نشدن آبی که در این گود جمع شده وضع آن نگران‌کننده است. اعضای شورای شهر تهران در چند نوبت نسبت به ضرورت رسیدگی فوری به وضع این زمین و اقدام اورژانسی درباره آن تذکر دادند.

ازجمله «محمد سالاری»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که گفته بود ترک‌هایی در خیابان ولی عصر(عج) مشاهده شده که نشان می‌دهد وضع این گود خطرناک است و برای آنها نگرانی‌های جدی وجود دارد.

او دیروز درباره آخرین وضع پیگیری‌های شورا درباره این پرونده به «شهروند»، گفت: «سازمان نظام مهندسی در گزارشی وضع این زمین را پرخطر اعلام کرد. ما این گزارش را عینا به شهرداری ابلاغ کردیم تا برای ایمن‌سازی این گود اقدام شود. نظر ما این بود که این گود را مطابق نقشه‌های موجودش تا مرحله صفر تکمیل کنند که از آن رفع خطر شود و بعد مالک اصلی یا هر کسی که ممکن است این زمین را بخرد در مورد ادامه کارش تصمیم بگیرد.»

حالا «فخرالدین سلیمانی»، شهردار منطقه ۳ از آخرین تصمیم‌گیری‌‌ها درباره این زمین خبر می‌دهد و می‌گوید: «آخرین تصمیم این است که این گود پر شود.» او به «شهروند» گفت: «شرکتی که عملیات نیلینگ و مهار دیواره‌های این زمین را انجام داده بود اعلام کرده دوره ضمانت نیلینگ درحال اتمام است و به همین دلیل می‌تواند خطرآفرین باشد. البته درحال حاضر خطری رخ نداده و کارشناسان و مدیران ما وضع موجود را بررسی کرده‌اند و مردم دراین‌باره نگران نباشند. چند ترک در خیابان ولی‌عصر(عج) هم مشاهده شده که ما معتقدیم ارتباطی به این گود ندارد. هفته‌های گذشته جلساتی با مشاور این پروژه داشتیم و موضوع را از نظر تخصصی و راهکارهای پیش رو بررسی کردیم. بین این سه سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین آنها پر کردن گود است و ما هم درنهایت روی گزینه پر کردن به اجماع رسیدیم. البته ما این گود را تا جایی که از آن رفع خطر شود پر می‌کنیم و با توجه به این‌که درحال حاضر این ملک را برای فروش به مزایده گذاشته‌اند امیدواریم سریع‌تر خریداری برای آن پیدا شود. الان این نگرانی را داریم که این گود را پر کنیم و بعد خریدار جدید بیاید و بخواهد دوباره گودبرداری کند.»

شهردار منطقه ۳ درحالی امیدوار است که هر چه زودتر خریداری برای ملک خیابان خدامی پیدا شود که پیش از این سالاری، عضو شورای شهر تهران هم درخواست خرید املاک بابک زنجانی را مطرح کرده و حتی گفته بود که شهرداری تهران خودش بخشی از این املاک را بخرد. آنطور که سالاری گفته در مزایده‌هایی که برای فروش املاک زنجانی گذاشته‌اند به دلایل مختلف ازجمله پرونده قضایی او که در جریان است، متقاضیانی برای خرید املاک او پیدا نشده است. حالا اما چه خریداری بیاید چه نیاید بار ایمن‌سازی این گود در شرایطی که بابک زنجانی زندان است و حساب‌هایش مسدود بر دوش شهرداری تهران افتاده است. آنطور که سلیمانی می‌گوید اقدامات اداری و پیگیری‌های حقوقی و قضایی لازم برای آغاز عملیات عمرانی به اتمام رسیده و شهرداری تهران از دستگاه قضایی مجوزهای لازم را کسب کرده است. او گفت: «با شرکتی که قرار است این گود را پر کند هم‌ صحبت کردیم، قیمت گرفتیم و از هفته آینده پر کردن گود خیابان خدامی آغاز می‌شود.»

آنطور که «سلیمانی» می‌گوید، هزینه‌های مربوط به پر کردن گودِ بابک زنجانی در خیابان خدامی در این مرحله توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود و شهرداری تهران مجوز هزینه‌کرد از محل منابع ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها را گرفته است. البته حالا درباره پر کردن این گود اختلاف نظرهایی وجود دارد. «سالاری»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به «شهروند»، می‌گوید: «برای مقاوم‌سازی این گود راهکارهای مختلفی وجود دارد و شهرداری هم پیشتر گفته بود که سه راهکار هست؛ اول این‌که گود از خاک پر شده و لایه‌لایه کوبیده شود. دوم این‌که سازه قبلی و نقشه‌های مصوب پروژه تا سطح خیابان با تغییراتی اجرا شود که بیشتر متمرکز بر تحکیم جداره‌های گود باشد. گزینه سوم نیز مقاوم‌سازی جداره‌های گود با سازه نگهبان است. ما موافق این نیستیم که این گود را با خاک پر کنند چون چه در صورت مصادره املاک او توسط دولت و برگزاری مزایده و واگذاری ملک به اشخاص حقیقی و حقوقی، بالاخره یک روز این ملک مجددا گودبرداری خواهد شد و این تنها هزینه اضافی برای شهرداری تهران ایجاد می‌کند.»

به گفته این عضو شورا تا دو روز دیگر اعضای شورا جلسه‌ای اضطراری برای رسیدگی به وضع این گود و تصمیم‌گیری نهایی درباره چگونگی مقاوم‌سازی آن با مسئولان شهرداری خواهند داشت. او می‌گوید بهترین گزینه این است که پروژه مطابق نقشه اولیه تا سطح خیابان اجرا شود. در زمینی که چند ماهی است در شمال میدان ونک به حال خود رها شده قرار بود مجتمع تجاری اداری بزرگی با زیربنای ۲۱‌هزار و ۷۳۴ متر تبدیل شود، ۳‌هزار و ۴۴۴ متر تجاری و ۵‌هزار و ۶۶۸ متر اداری؛ پروژه‌ای که شرکت سازنده ارزش آن را ۴‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد ریال اعلام کرده است. پیش از این‌که بابک زنجانی و پرونده‌هایش در دستورکار دستگاه قضایی قرار گیرد، این شرکت زمان افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه عظیم در ضلع شمالی شرقی میدان ونک و نبش خیابان خدامی را تاریخ ۲۲ بهمن‌ سال ۹۴ اعلام کرده بودند.

حالا این زمین به اضافه مجموعه دیگری از اموال زنجانی در اختیار وزارت نفت و دستگاه قضایی است، در ‌ازای بدهی‌های او. این‌که این پروژه چه سرنوشتی پیدا می‌کند، با چه تغییراتی افتتاح می‌شود پرسشی است که کسی فعلا پاسخی برای آن ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *