شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۱۰
گزارش «جهان نیوز» از سیر اطلاع رسانی یک سانحه:

«بالگرد یتیمی» که هیچ سازمانی سرپرستی آن را نپذیرفت!/ مسؤولانی که از پاسخگویی هراس دارند

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 410642
گویا این سکه در ایران روی دیگری دارد و یک اتفاق طبیعی (که البته قطعا این سانحه مقصرانی دارد و طبق قانون باید با آنها برخورد گردد) باعث می شود تا همه مدیران و مسئولان مربوطه از یک بالگرد ساده فراری شوند. بالگردی که حالا بی کس و کار است و گویا قرار نیست هیچ مسئولی سرپرستی او را بر عهده بگیرد.
گروه جامعه جهان نيوز - سعید ساداتی: اواخر هفته گذشته بود که خبر سقوط یک فروند بالگرد در ارتفاعات تهران مخابره شد که بر اساس اطلاعات منتشره، سه نفر از سرنشینان این بالگرد کشته شدند.

اما نکته قابل توجه در مورد انتشار این خبر، مالکیت این بالگرد بود که تا چندین ساعت مورد بررسی رسانه ها قرار گرفت و سرانجام بطور حتم مشخص نشد که این بالگرد متعلق به کجا بود و با چه ماموریتی به پرواز درآمده بود.

اینکه یک بالگرد نظامی یا خدماتی برای انجام ماموریت های خاص به پرواز در بیاید و بر اساس اتفاقی دچار سانحه شود و سقوط کند، در تمامی نقاط دنیا یک امر طبیعی است و پس از چنین اتفاقی یک مقام مسئول سریعا در مقام پاسخگویی برآمده و مشروح اتفاقات بوقوع پیوسته را با اهالی رسانه و مردم در میان می گذارد.

اما گویا این سکه در ایران روی دیگری دارد و یک اتفاق طبیعی ـ که البته قطعا این سانحه مقصرانی دارد و طبق قانون باید با آنها برخورد گردد ـ موجب می شود تا همه مدیران و مسؤولان مربوطه از یک بالگرد ساده فراری شوند. بالگردی که حالا بی کس و کار است و گویا قرار نیست هیچ مسؤولی سرپرستی او را بر عهده بگیرد.

برای روشن شدن موضوع بهتر است نگاهی بیاندازیم به روند اطلاع رسانی در رابطه با مالکیت این بالگرد سقوط کرده:

بالگرد متعلق به وزارت دفاع است

* یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:‌ این بالگرد سقوط کرده متعلق به وزارت دفاع بوده است.

بالگرد متعلق به هلال احمر است

* به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در پی سقوط یک فروند بالگرد در منطقه دربند تهران و پخش اخباری مبنی بر اینکه این بالگرد متعلق به وزارت دفاع و شرکت پنها بوده است امیر سرتیپ دوم خلبان احمد آبادی مدیرعامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این ارتباط اعلام کرد: این بالگرد متعلق به سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است و در حال انجام مانور برای ستاد بحران بوده است.

بالگرد متعلق به هلال احمر نیست

* ناصر چرخ‌ساز، سرپرست سازمان امداد و نجارت هلال‌ احمر با تأکید بر اینکه بالگرد سقوط کرده متعلق به این سازمان نیست، گفت: هلال‌ احمر ۱۷ بالگرد دارد که همگی آنها هم‌اکنون آماده پرواز هستند.

بالگرد متعلق به ارتش است

*حسن فراهانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شمیرانات مدعی شد که احتمالا این بالگرد متعلق به ارتش بوده است.

بالگرد متعلق به شرکت پهنا (وزارت دفاع) است

* حسین درخشان سخنگوی سازمان امدادونجات هلال‌احمر این بالگرد را متعلق به شرکت پنها دانست.

بالگرد متعلق به ستاد مدیریت بحران کشور است

* مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر گفت: بالگرد ساقط شده دارای سه سرنشین بوده که همگی توسط نیروهای امداد و نجات رهاسازی شده‌اند. به گفته وی بالگرد ساقط شده متعلق به مدیریت بحران کشور بوده است.

بالگردها در حال انتقال مالکیت به هلال احمر بود اما در حین وقوع سانحه در اختیار پهنا بوده است

اما در حالیکه حدود ۴۸ ساعت از این سانحه می گذشت، اسماعیل نجار اظهار کرد: با توجه به این که سازمان مدیریت بحران کشور، فرمانده و هماهنگ کننده فعالیت‌های امدادی است نه مجری آن، قرار شد، ۲ فروند بالگرد خود را طی فرایندی به جمعیت هلال احمر واگذار کند و فرایند این انتقال نیز آغاز شده اما تکمیل نشده بود.

وی افزود: از این رو در لحظه وقوع بحران، این بالگرد در اختیار شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها) بوده و پرواز از آنجا انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین با اشاره به آنچه از وی در برخی از رسانه ها منتشر شده، اذعان کرد: آنچه بنده تا به این لحظه در تمامی مصاحبه های خود با خبرگزاری ها گفته ام همین مطلب بوده است که سند این بالگردها مربوط به سازمان مدیریت بحران است و در حال واگذاری به هلال احمر بوده اما تا این لحظه واگذاری انجام نشده و در لحظه وقوع حادثه، این بالگرد در اختیار شرکت پنها بوده است.

***

همین بررسی ساده بخوبی نشان می دهد که عدم اطلاع رسانی و عدم تخصص در بین روابط عمومی های دستگاه های ذیربط یا شاید هم هراس از سانحه بوجود آمده موجب شد تا هر سازمانی تلاش کند تا سانحه بوجود آمده را به گردن سازمان دیگر بیاندازد و عملا از زیر بار وظیفه خود شانه خالی کند.

حال آنکه به نظر نمی رسد پیدا کردن هویت یک بالگرد سانحه دیده در شمال پایتخت تهران کار چندان دشواری باشد و از سوی دیگر بسیار مضحک و خنده دار است که بالگردی سقوط می کند و پس از چندین روز سرانجام هویت سازمان مالک آن مشخص نمی گردد.

شاید هم مدیریت برخی مسئولان آنقدر بی عیب و نقص و بدون ایراد است که تاب درج خبر سقوط یک بالگرد را در کارنامه مدیریتی خود ندارند!

نحوه انتشار این خبر چیزی جز بازی با افکار عمومی نیست و اعتماد مردم را به دستگاه ها و رسانه ـ به واسطه انتشار خبر ـ کاهش می دهد. می گویند: «النجاة فی الصدق» و چه خوب است که همه مدیران در این پیش‌آمدها در عین صداقت با هماهنگی یکدیگر پاسخگوی افکار عمومی باشند و ذهن مردم را مشوش نکنند. این موضوع در حوادثی که با امنیت ملی و مصالح کشور در هم تنیده است ـ و البته در این حادثه اینگونه نبود ـ مغایرتی ندارد رعایت مصالح حقیقی مردم در اولویت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روزی یک نفر می خواست به دوستش پولی قرض دهد ، در لحظه ای که پول را به دوستش داد دزدی آمد و پول را دزدید.
هر دو دوان دوان به سمت دزد رفتند ولی دزد فرار کرد، وقتی آن دو نفر از بازگشت پول نا امید شدند، اولی گفت پولی که دزدیدن مال تو بود یادت باشه باید قرضم رو پس بدی. دومی گفت من که از تو پول نگرفتم پس قرضی هم ندارم که پس بدم.

حالا این هلیکوپتر قرار بوده به هلال احمر فروخته بشه ، وسط معامله سقوط کرده. پنها میگه مال هلال احمره و باید پولشو بده، هلال احمر میگه مال من نیست بهتون پول نمیدم.
از این بهتر نمی شد شرح داد! ایوالله
بابا یکی بیاد مردونه قبول کنه مال کجا بوده اینم کار سختیه
بابا نا سلامتی در دورانی به سر می بریمااا
Iran, Islamic Republic of
عجب دورانیه.....
محسن
دوران روحانی متشکریمه دیگه!!
بیچاره آن دو سه عزیزی که از دنیا رفتند ظاهرا همه چی ارزش داشت جز جان آنها
با سلام خدمت شما عزيزان
در خصوص اين موضوع و مسائل مشابه معلوم نيست چرا سازمان هواپيمايي كشوري هيچگونه عكس العملي نشان نميدهد واصلا مورد سوْال هم قرار نميگيرد نظر جناب آقاي ساداتي نويسنده محترم متن را به اين موضوع جلب ميكنم كه برادر عزيز اينكه يك سانحه هوايي است كه صاحب بالگرد در ان مشخص نيست شما لطفا در خصوص سانحه هوايي كه در هفته گذشته در فرودگاه پيام رخ داد و بواسطه ان دو نفر سرنشين هواپيما مجروح شدند كه حال يكي از انها بعلت سوختگي بالاي ٩٥درصد وخيم است يك گزارش تهيه فرماييد كه مسئولين محترم ان را در سكوت خبري قرار دادند انگار كه اصلا هيچ اتفاقي نيفتاده خدا به شما جزاي خير عنايت كند
اسامی جان با ختگان را هم اعلام نکردند ومعلوم نیست چه کسانی وازچه ارگانی بوده اند فعلا درباره مالکیت هلی کوپتر بحث می کننند . چقدر همه چی بی صاحبه
کاظم
اگر کارت ماشين همرات نباشه سريع متوقف ميشى تا هويت ماشين استعلام بشه
حالا يک بالگرد بى نام ونشان معلوم نيست از کجا اومده!!!
شماره سریالش رابدهیدتاصاحب ان معلوم شود!!!