پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

ناگفته‌ای از ساخت داروهای تولید داخل

يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 381302
معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو با تشریح پشت پرده داروهای که برای نخستین‌بار در ایران فرموله و ساخته می‌شود، نسبت به آمار مصرف دارو در ایران که عنوان می‌شود جزو ۱۰ کشور پُرمصرف دارو است، توضیح داد.
پشت پرده داروهایی که برای نخستین‌بار در ایران ساخته می‌شود

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، برخی مواقع شنیده می‌شود که ایران یکی از ۱۰ کشور پُرمصرف دارو است این گزاره‌ای است که کم‌ و بیش آن را شنیده‌ایم، اما لازم است از صحت و سقم آن نیز مطمئن شویم. در این راستا شکوفه نیکفر، معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو و دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای ایران تعریف مصرف دارو را به چند مولفه مربوط می‌داند.

وی عنوان می‌کند: نمی‌توان به‌ صورت کمی عددی را نگاه کرد و آن را به جمعیت، بیماری‌های شایع در آن کشور و دسترسی دارو تقسیم نکرد و گفت مصرف دارو بالا است. متاسفانه گاهی عددهای خام گزارش می‌شود و براساس آن می‌گویند ایران جزو پُر مصرف‌های دارو است.

به گفته معاون سازمان غذا و دارو صادرات ایران شامل کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه می‌شود که به دلیل مشکلات بانکی محدودتر شده است.

معاون سازمان غذا و دارو معتقد است هر چند استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شوند، اما این موارد در محیط غیر زنده است نه زنده: تاثیر دارو در محیط زنده به خصوصیات انسان‌ها بستگی دارد. درباره بیماران خاص وقتی بیماری تا دیروز از داروی ایرانی A استفاده می‌کرد، نمی‌تواند به‌راحتی از فردا به جای آن، داروی B ایرانی مصرف کند. بنابراین وقتی یک تولیدکننده، داروی جدیدی تولید می‌کند باید به مرور بیماران را به مصرف داروی خود سوق دهد.

نیکفر خاطرنشان کرد: ساخت داروهای جدید فقط در انحصار شرکت‌های برند است، اما گاهی در خبرها می‌شنویم محقق ایرانی موفق به ساخت دارویی خاص برای نخستین بار شده است. این خبرها ویرایش شده نیستند، برای مثال گاهی یک داروی ضد‌سرطان در دنیا تایید شده است، اما چون برای این کار هزینه شده روند کار را مخفی می‌کنند که هر کسی آن را تولید نکند. در ایران گاهی شیوه فرموله کردن آن را یاد می‌گیرند و بعد می‌شنویم داروی ضد‌ سرطان در ایران کشف شد. اما در واقع کشف نشده است، زیرا مراحل اولیه ساخت این دارو قبلاً توسط شرکت دیگری انجام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *