پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

دانشگاه آزاد، آنچه گفتند و آنچه که هست

پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 423701
می خواهیم مراکزی درست بکنیم به نام دانشگاه آزاد اما نه دانشگاه آزاد رژیم گذشته، دانشگاه آزاد واقعی که مواد تحصیلی دانشگاهی را با روش تحصیلی که در حوزه های علمیه علوم دینی می خوانند خوانده شود . یک طلبه که درس می خواند تقریبا هیچ خرجی ندارد.
به گزارش جهان، فارس برخی وقایع ۳۳ سال پیش در چنین روزی را اینچنین آورد: جلال الدین فارسی طی سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت : اکنون بیندیشیم به جنگی که صدام و حزب بعث به کمک امپریالیسم آمریکا علیه ما برانگیخته و ۲۰ ماه است که فرزندان ما و فرزندان ملت عراق در راه آن به کشتن می روند . حکومت بعث مثل حکومت فرعون اساسا ریشه نظامی دارد در ۱۲ ژوئیه ۱۹۶۸ یک عده اقلیت نژاد پرست وابسته به بیگانه کودتا کردند و خودشان زمام کشور را به عهده گرفتند . انگلیسی ها نه در سال ۶۸ و نه اکنون بلکه از جنگ جهانی اول به سراغ گروه هایی رفته اند که روی از اسلام برتافته اند و به نژاد پرستی گرویده اند و قومیت و نژاد را ملاک قرار داده اند و همین جنایتکاران اسم این حرکت را انقلاب کبیر قوم عرب نهاده اند .

چرا عراق با جمعیت کمتر از ایران سه برابر جمهوری اسلامی نیروی نظامی دارد؟!

جلال الدین فارسی ضمن استناد به آماری که از سوی مرکز بین المللی تحقیقات استراتژیک لندن منتشر شده گفت : سال ۷۲ جمعیت و در آمد ملی ما سه برابر جمعیت و در آمد ملی عراق بود و این نسبت نیز در سال ۸۱ وجود داشته است و این یک تناسب معقول است ولی همین نسبت در مورد نیروهای نظامی دو کشور به هم میخورد به طوری که در سال ۷۲ میزان نیروهای نظامی عراق به جای یک سوم به یک دوم می رسد و در سال ۸۲ نیروهای نظامی اش از ایران بیشتر می شود و این در حالی است که باید نیروهای مسلح عراق به نسبت جمعیتی که دارد برابر یک سوم کل نیروهای مسلح ایران باشد .

هدف صدام از جنگ تحمیلی

وی در مورد هدف عراق از شرکت در این جنگ گفت : این حکومتی که به مارکسیسم و کمونیسم هم معتقد نیست با اسلام و امت اسلامی دشمن است برای این که تئوریسین این حزب میشل عفلق است که از مسیحیان ولی به مسیحیت هم معتقد نیست و دشمنی با اسلام را هم به ارث برده است .

فارسی اضافه کرد که مسلح کردن صدام در حالیست که کسانی که به صدام کمک می کنند زمانی شاه را ژاندارم منطقه می دانستند در صورتی که صدام حالا سارق مسلح منطقه است و آن ها اعتراض نمی کنند .

وی با بیان این که چرا روس ها عراق را تا این اندازه مسلح کرده اند و خطاب به روسیه گفت : چرا قرارداد همکاری و دوستی با عراق امضا می کند و بخصوص چند روز پیش سالروز عقد این قرارداد را تبریک گفت زیرا این کار به معنی تاکید بر این قرارداد است . فارسی سپس اضافه کرد این در حالیست که سلاح هایی که روسیه به عراق داده است هرگز به سوریه که با اسرائیل می جنگد نداده است .

عضو ستاد انقلاب فرهنگی اضافه کرد : جنایتی که صدام صهیونیست تکریتی نسبت به مردم مسلمان ما کرد هرگز در سال ۷۲ اسرائیل با سوریه نکرد منطقه ای که در عملیات بیت المقدس به همت سلحشوران ما آزاد شده است از صبح تا ظهر طول می کشد تا با ماشین طی شود این پیروزی به همت سربازان دلیر و سلحشور ما و پاسداران و بسیجیان ما به دست آمده است . (۱)

ثروتمندان جز از طریق غارتگری ثروتمند نشده اند

پس از سخنان جلال الدین فارسی آیت الله هاشمی رفسنجانی به ایراد خطبه های نماز جمعه تهران پرداخت . هاشمی رفسنجانی اظهار داشت : امروز اگر ثروتمندها و مترفین دنیا را زندگیشان را زیر مطالعه قرار بدهید می بینید که از یکی از این طرق است یا بی حساب از منابع زمین برده اند و غارت کرده اند یا در تبدیل کیفیت منابع و مواد با نظام غیر صحیح عمل کرده اند یا در بخش خدمات و تجارت و توزیع طرق ناعادلانه ای به کار گرفته اند .

وی گفت : با پیاده کردن فقه شیعه در جامعه تشیع در جامعه ای که این فقه بر آن حکومت کند من مدعی هستم که ثروتمند مترف پیدا نمی شود و فقیر هم پیدا نمی شود محتاج و محروم نخواهیم داشت و مصرف و مترف هم نخواهیم داشت .

در جامعه اسلامی محدودیت مصرف حکم فرما است

خطیب جمعه تهران گفت : حکمی که وجود دارد خط محدودیت مصرف است که با محدودیت برداشت و محدودیت طرق برداشت و گرفتن حقوق و گرفتن مالیات ها آن چیز خاصی که برای انسان می ماند تازه مصرف مطرح است که مصرفش آزاد نیست و اسراف و مصرف در حرام و تجمل بی موردش و چیزهایی که بعدا خواهیم گفت .

وی ادامه داد : در نتیجه ما با این طرقی که مطرح می کنیم می رسیم به یک پایانی از تشکیل جامعه که در آن جا همه مردم به اندازه نیاز طبیعی سطح آن زمان هر سطحی که باشد و به اندازه حوائج طبیعی از امکانات این جهان در اختیار دارند کسانی هم هستند که بیشتر دارند و آن ها که بیشتر دارند در مصرف آن چنان محدودند که جامعه مصرفی ما متعادل تر است از جامعه دارایی ما .

هاشمی گفت : ما الزامی نمی بینیم که مثل دنیای سرمایه داری انسان های مثل گرگ و کفتاری بسازیم و به جان خلق الله بیندازیم انسان مودب به آداب انسانی ، آزاد و با انگیزه های شخصی و تمایل شخصی و رغبت شخصی وارد میدان فعالیت می کنیم و با اصول اخلاقی و تربیتی و با مقررات حقوقی و فقهی و با نظارت دولت و با نظارت مردم و با تحریک احساسات صحیح انسان ها و در نهایت با مقررات کیفری مناسب ، جامعه را به این طرف می بریم و این گرفتاری که امروز برای دنیای کمونیسم بوجود آمده که برای ملتشان مشکلات تحمیل شده ای را ایجاد کرده اند نخواهیم داشت.

ما می توانیم بخش خصوصی را کنترل کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : ما در عین حال می توانیم با فقه اسلامی بخش خصوصی را کنترل کنیم که تبدیل به یک بازار مکاره نشود و به یک دستگاه دزدی و غارتگری و استعمار و استثمار تبدیل نشود بدون این که نیاز داشته باشیم که مثل دنیای کمونیسم اختیار انسان را سلب کنیم و انسان قالبی بسازیم و همه مردم را مثل پیچ و مهره در اختیار چند نفر از روسای حزب کمونیسم قرار دهیم و بدون این که مجبور شویم کشورمان را بصورتی در آوریم که بخاطر کشتن انگیزه های شخصی مردم و توسری زدن به بخش خصوصی وادار کنیم که آن ها چشمشان به دروازه های غرب دوخته شود که تکنیک و فن و رفاه و کالاهای لوکس مصرفی و همه چیز را بخواهند از آن جا بگیرند و در خودشان چیزی نباشد و این کار را نمی کنیم .

آیت الله هاشمی به دنبال کدام دانشگاه آزاد بود ؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران نیز با اشاره به تفکر تاسیس دانشگاه های آزاد گفت : امروز یک طرحی در ذهن بنده و دوستان من جناب رئیس جمهور جناب نخست وزیر و بعضی از دوستان در ستاد انقلاب فرهنگی مطرح است من این را این جا می خواهم مطرح کنم در این رابطه انشاء الله متفکران این را تقویت می کنند و این یکی از وسائل حرکت جدی علم بشود انقلاب فرهنگی ایجاد بشود البته ما هنوز تصمیم نهایی نگرفته ایم ولی جدی هستیم روی این طرحی که عرض می کنم فکر می شود اگر امروز امکانات ما کافی نیست که هر کس طالب تحصیلات عالی است و دوره دانشگاه را بخواهد بخواند اگر نمی توانیم در این دانشگاه های محدود جذبشان کنیم فکر کنیم یک راهی را انتخاب کنیم که هیچ طالب علمی مجبور نباشد که دست از تحصیل بکشد و ما این طور فکر کردیم و یکی از طرق این است که از همین امسال در هر جا که دستمان رسید و شاید کم کم به روستاها هم بکشد به شهرهای کوچک به آسانی می رسد مراکزی درست بکنیم به نام دانشگاه آزاد اما نه دانشگاه آزاد رژیم گذشته دانشگاه آزاد واقعی که مواد تحصیلی دانشگاهی را با روش تحصیلی که در حوزه های علمیه علوم دینی می خوانند خوانده شود .

وی ادامه داد : امروز اگر یک دانشجو در سال دهها هزار تومان صدها هزار تومان خرج آن می باشد بخاطر فضای دانشگاه و اساتید زیاد و کارمندان موسسه وزارت علوم و آزمایشگاه ها و سایر چیزها یک طلبه که درس می خواند تقریبا هیچ خرجی ندارد و آن خرج هایی هم که دارد خودش طی یکی دو ماهی که می رود برای تبلیغ بر می گرداند و می آورد در مدرسه .

ایران مهم ترین کشوری است که می تواند اسرائیل را نابود کند

هاشمی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به طرح دشمنان از جمله آمریکا برای قرار دادن ایران در مقابل اعراب و برگرداندن مصر به جهان عرب گفت : ایرانی که من خیال می کنم مهم ترین مرکزی است که می تواند اسرائیل را نابود کند و هر کس امید به غیر از ایران ببندد در واقع به سراب امید بسته است و مطمئنا یکی از کارهای بزرگ مبارزه با اسرائیل خواهد بود و آمریکا و اسرائیل هم می دانند ایران را برای عرب ها خطر و اسرائیل را دوست عرب ها این چقدر احمقانه است که مصر با اسرائیل رابطه برقرار بکند و دوستش بشود اما ایران اسلامی که همپالگی گلدامایر را از ایران بیرون انداخت که در مصر مرد آن وقت ایران بشود ضد عرب و ضد نیروهایی که می خواهند با اسلام باشند ببینید چقدر احمقانه است . (۲)

پی نوشت

۱- جمهوری اسلامی ، ۱ خرداد ۱۳۶۱ ، صفحه ۱۰
۲- جمهوری اسلامی ، ۱ خرداد ۱۳۶۱ ، صفحه ۱۰ و ۱۲ ، اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی در باره دانشگاه آزاد و فلسفه تاسیس آن چنان با واقعیات امروز این دانشگاه متباین است که نیازی به شرح و بسط آن نیست دانشگاه آزادی که قرار بود به شیوه حوزه های علمیه در آن دانشجویان تعلیم و تربیت شوند امروز به نگرانی بخش عمده ای از متدینین جامعه بدل شده و شهرهایی که دانشگاه آزاد قدم در آن شهرها می گذارد اندکی بعد از لحاظ فرهنگی و دینی سیری از انحطاط اخلاقی را مشاهده می کنیم . دانشگاهی که قرار بود هزینه ها را به اندازه هزینه تحصیل طلبه ها پائین بیاورد به بنگاه پول یابی بدل شده و هزاران برابر هزینه تحصیل یک دانشجو در دانشگاه دولتی باید در این مراکز هزینه شود تا یک دانشجو بتواند مدرک تحصیلی خود را دریافت کند . درباره مبارزه با اسرائیل و این که ایران تنها کشوری است که می تواند رژیم صهیونیستی را نابود کند نیز تغییر نظرات آیت الله هاشمی از زمین تا آسمان است . فردی که دیروز از محو اسرائیل سخن می گفت امروز این سخنان را برای جمهوری اسلامی و ایران هزینه زا می داند و تند روی می خواند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *