پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

لنز تماسی، ابزار جدید جاسوسی

پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 352908
با دستاورد محققان دانشگاه میشیگان، در آینده نزدیک لنز تماسی با دید مادون قرمز به ابزار موثری برای جاسوسی تبدیل خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حذف مولکول‌های نمک از آب، ساخت جلیقه‌های محافظ بسیار نازک، جذب انرژی نور و خاموش کردن الکترون‌های متعدد، بخشی از کاربردها و ویژگی‌های گرافن محسوب می‌شوند.

گرافن به نازکی یک تار مو است، بنابراین نمی‌تواند مقدار زیادی از نور را در خود جذب کند.

گروهی از محققان دانشگاه میشیگان برای حل این مشکل، از دو لایه گرافن با یک دی‌الکتریک در بین آنها استفاده کرده‌اند؛ زمانی که نور از لایه بالایی گرافن عبور می‌کند، الکترون‌ها با کمک ماده دی‌الکتریک به لایه زیرین حرکت می‌کنند.

این روند افزایش الکترون‌ها باعث افزایش ۱۰۰ برابری تولید الکترون‌ها شده و در نتیجه یک فوتو ترانزیستور ساخته می‌شود که از حساسیتی معادل یک دوربین دیجیتال استاندارد برخوردار است.

چگونگی ایجاد دید مادون قرمز در یک لنز تماسی

گرافن به طول موج‌های متعدد نور خارج از طیف مرئی مانند مادون قرمز و فرابنفش حساس است.

ساندویچ گرافن تولید شده توسط محققان به نور مرئی و مادون قرمز حساس است؛ بدلیل نازک بودن گرافن، یکپارچه‌سازی آن با یک لنز تماسی می‌تواند دید مادون قرمزی را در لنز ایجاد کند که علاوه بر کاربردهای نظامی، در پزشکی نیز قابل استفاده خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *