چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۲۴
کارگردان سریال "زیر هشت ":

باید بروم یک سریال دختر پسری بسازم خودم را خلاص کنم!

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 128600
سيروس مقدم كه تا به حال كارگرداني مجموعه‌هاي تلويزيوني «نرگس»، «پليس جوان»، «اغماء»، «رستگاران»، «پيامك از ديار باقي»، «چارديواري» و «زير هشت» را برعهده داشته است در مورد حواشی پیش آمده برای سریال "زیر هشت" پاسخ داد.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان، سیروس مقدم در رابطه با این حواشی گفته است:مثل اينكه كار خوب نبايد كرد، كار بي خاصيت، بي‌بو، يك دختر، يك پسر، يك كافي شاپ، يك خانه شيك و ملودرام آبكي، اگر چنين چيزي بسازي، نه كسي با تو كاري دارد و نه مشكلي پيش مي‌آيد.

به محض اينكه يك كار اجتماعي مي‌سازي، همه مي‌گويند كه اوه... چرا داريم خاصيت پيدا مي‌كنيم و با اين وضعيت بايد به جنگ شبكه‌هايي نظير فارسي وان هم برويم و آنها را هم تعطيل كنيم.


مقدم همچینین با بيان اينكه سريال «زير هشت» خشونتي نداشته است، گفت: ما نمي‌توانيم شترگاوپلنگ باشيم. بايد تكليفمان روشن شود. ما در «زير هشت» بايد با همين ساختار جلو مي‌رفتيم و نشان مي‌داديم لحظات خشونت را كه به نظر من طبيعت زندگي يك آدمي است كه مثلا دستش قطع مي‌شود.


نمي‌توان برخي صحنه‌ها را به خاطر خشن بودن حذف كرد. اين ذات «زير هشت» است تا بتواند تاثير خودش را بگذارد. براي اينكه عطا خان‌عمو سرش به سنگ بخورد، ما آن را از چاله و چوله‌هاي بسياري رد كرديم. اگر رنج عطا مي‌شد مثل كباب نپخته، كفشي كه برايش تنگ است، مسواكي كه برسش ريخته، ديگر توبه چه تاثيري مي‌توانست داشته باشد؟


/با نگاه 20 سال پيش نمي‌توان سريال‌سازي كرد/

وي درباره اين مطلب كه رويه شتر گاو پلنگي تا به حال در سيستم سريال‌سازي ما وجود داشته و بسياري از مفاهيم از طريق غير مستقيم به خورد مخاطب داده شده است، اين بار شما سنت شكني كرده و به بسياري مسائل پرداخته‌ايد، اين نوآوري چطور شكل گرفت؟ افزود:

ما براي جنگ با رسانه‌هاي قدرتمندي كه با اهداف شوم سريال مي‌سازند، دوبله مي‌كنند و در بهترين ساعت از شب پخش مي‌كنند، نمي‌توانيم با نگاه 20 سال پيش به جنگ يك دشمن تا دندان مسلح برويم. خودمان هم بكشيم نمي‌توانيم.


وي ادامه داد: ما بايد از عوامل جذاب، تعليق و همه آن چيزهايي كه در چارچوب قوانين اساسي ما، شرع و عرف ما به ما اجازه مي‌دهد، استفاده كنيم. هيچ جاي قانون اساسي ما و در شرع و عرف نديده و نشنيده و نخوانده‌ام كه نشان دادن انگشتي كه قطع مي‌شود زشت و ناپسند است.

ما آزادي‌هاي بي‌بندوبار آن طرفي‌ها را كه نداريم. آيا ما مي‌توانيم تصاوير و يا روابط جنسي كه آنها نشان مي‌دهند، نشان بدهيم؟

مي‌توانيم از پوشش‌هاي آنچناني آنها براي ايجاد جذابيت استفاده كنيم؟‌ مي‌توانيم كنار استخر، دريا، بارها و مراكز فساد و فحشا را نشان بدهيم؟ نمي‌توانيم.

آيا مي‌توانيم صحنه‌ها و ديالوگ‌هايي را كه در خلوت با يكديگر رد و بدل مي‌كنند داشته باشيم؟ نمي‌توانيم. ما همين ابزار اندك را داريم كه اگر خودمان هم بخواهيم دوباره از آنها حذف كنيم ديگر با چه عنصري مي‌خواهيم به جنگ با آنها برويم؟ با چه خاصيتي؟


وي در ادامه و در گفتگو با فارس، با بيان اينكه به خدا دل من پر است، تصريح كرد: فكر مي‌كنم كه بايد بروم يك سريال با حضور يك دختر و يك پسر، يك خانه و كافي شاپ بسازم و از اين مسائل هم خودم را خلاص كنم.

براي مقابله كردن بايد ابزارت را بشناسي، تعليق و جذابيت هم در محدوده‌اي كه داري به كار ببري. ما كه از نشان دادن حتي يك تخت دو نفره در سريال‌هايمان معذوريم. چكار بايد بكنيم كه سريال‌هايمان بيننده داشته باشد؟ همه چيز را كه نبايد نشان بدهيم، پس من چطور بايد به مقابله با كارهاي شبكه‌هايي نظير فارسي وان بروم؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکل مملکت ما این است که به شعور مخاطب ارزش نمی دهند و همیشه میخواهند دایه مهربان تراز مادر باشند فکر میکنند مخاطب آنها کودک ونوجوان هستند و مثلا" دیدن دست قطع شده رو نمی تونن تحمل کنند یادشون رفته ما هشت سال خودمون صحنه های واقعی تکه تکه شدن همرزمامون رو دیدیم و حالا بعد از 20سال که از جنگ میگذره باز دارن مردم رو به اون حال وهوا برمی گردونند
اگه خانوادهایی مقید یا حساس باشه مطمئن باشید این تصاویر رو نگاه نمی کنه......
Iran, Islamic Republic of
زیر هشت رو خیلی بیشتر از بقیه سریالها دوست دارم .بازی امیر جعفری فوق العاده است
دانشجوی تهیه کنندگی
United Kingdom
من اين سريال را يكي از بهترين سريالها مي دانم.
Iran, Islamic Republic of
اینهمه کم کاری و بی عرضگی وجود داره,ولی......... . مملکت مگه همه چیزش درسته که تو فیلمها درست نشون بدیم.
آن قدر سانسور و محدوديت ايجاد كرده‌اند كه داد فيلمسازهاي خودي هم درآمده كه البته دامنه اين محدوديت‌ها روز به روز گسترده‌تر مي شود. بله درست است؛ با اين وضعيت نمي‌شود مردم را وادار كرد كه ماهواره، فارسي وان و... نبينند و فقط برنامه‌هاي آبكي سيماي ........ را تماشا كنند.
Iran, Islamic Republic of
زیر هشت خیلی قشنگتر از فاصله هاست.....دم مقدم گرم.
Iran, Islamic Republic of
فاصله ها که مزخرف و مصنوعی بود.
زیر هشت بسیار بسیار قوی تر فاصله هاست.
بالاخره خشونت هم در زندگی هست. نباید که فقط گل و بلبل نشان داد.
مقدم جان تخت دونفره وروابط آنچناني نشان دادن وبيننده پيدا كردن كه ارزش وافتخاري ندارد به كارهاي اسلامي خودت افتخار كن كه اين هنر است يوسف پيامبر با نداشتن صحنه غير اخلاقي ديديم كه چقدر بيننده داشت.
Iran, Islamic Republic of
مشکل امروز فیلم سازی ما اینست که متاسفانه حتی کارگردان های متعهد ما هم برای ایجاد جذابیت در فیلم معتقد به متد های غربی هستند.
باید نظریه پردازن فرهنگی شاخص های بومی و اسلامی برای ایجاد جذابیت تعریف کنند.
Iran, Islamic Republic of
آقای مقدم سلام و خسته نباشید.
صادقانه وبی تعارف میگویم که من ازدیدن دو سریال آخر سما یعنی " رستگاران " و " زیر8 " لذت بردم.
و به نظر من در این چند سال این دو سریال جزو بهترین کارها از نظر نزدیک بودن و مطابقت با اسلام عزیزمان و بیانات مقام معظم رهبری بوده اند.
هرچند هنوز با الگوی کاملا اسلامی فاصله هست.
آقای مقدم عزیز،مطمئنا منظور از انتقاد شما این نبود که اگر این محدودیت ها برداشته شوند،فیلم هایی مدل غربی برای جذب مخاطب میسازید.
همان طور که خودتان میدانید میشود در راستای اسلام، فیلم ها و سریال هایی عالی و پر مخاطب ساخت.چرا که قوانین اسلام و شرع مقدس بر اساس فطرت وجودی انسان هاست و ما به بهانه جذب بیننده نمیتوانیم فساد و بی بندوباری و روابط جنسی را نمایش دهیم؛چرا که این ها همه صد درصد برای خود بیننده مضر است.

آقای مقدم عزیز، از شما میخواهیم در این راه دلسرد نشوید واستوارتر و هرچه بیشتر درراه اسلام به کارتون ادامه دهید.

"و من الله توفیق"
Iran, Islamic Republic of
سلام
دیالوگ قوی ،بازیگران حرفه ای ،کارگردانی عالی سه فاکتور اصلی برای یک اثر هنری تصویری
آقای مقدم عزیز این سریال همه این سه فاکتورها رو داشت.فکر کنم پر بیراه نباشه اگه مردم انتظار اثار در این سطح رو از شما داشته باشند.
بابت این اثر از شما ممنونم
Germany
جناب مقدم دست مریزاد بدون رودرباسی باید گفت تو با این سریال خودت را کشف کردی -از تو خواهشی که دارم اینه که مایوس نشو به جرات تو تبدیل به فتحی دوم خواهی شد اگر مایوس نشوی باز هم به تو تبریک میگویم
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
سریال زیر هشت عالی بود
Iran, Islamic Republic of
«پليس جوان» ،«اغماء»، «رستگاران»، «پيامك از ديار باقي»، «چارديواري»
خیلی مسخره بودن بین کارهای آقای مقدم همون فیلم «نرگس» خوب بود. آقای مقدم اگه ما نخوایم فیلمهای اغراق آمیز از شما ببینیم باید کیو ببینیم؟ تو همه ی این سریالاتون بیخودی دوست دارین رو بعضی چیزا الکی زوم کنین.یه هویی روی ساعت،روی جوراب بازیگر،روی حوض،و...
Iran, Islamic Republic of
کار کردن موضوعات ناب کار هر کسی نیست. من خودم از ابتدا سریال زیر هشت را ندیدم. ولی همین چند قسمت گذشته را که دیدم افسوس خوردم که چرا از ابتدا این سریال عالی را ندیدم. موضوع و محتوای عبرت آموز و عمیق که اگر بخواهیم با بسیاری از سریالها مقایسه کنیم، واقعا انها در برابر این سریال حرفی برای گفتن ندارند. مهم اینست که مخاطب شما دید گاه عامیانه نداشته باشد و شمارا بپسندد. مهم این است که مخاطب شما حتی اگر محدود باشد(که در این سریال به جرات میگویم فراوان بود) توقعش از شما بالا باشد.این یعنی شما کارتان با دیگران متفاوت است که اینگونه سطح توقع ایجاد کرده است.
Iran, Islamic Republic of
هر چند مجوعاً «زیرهشت» را اثر نسبتاً خوبی می دانم اما به نظر من دیالوگهای این سریال به هیچ وجه مناسب نیست.
آقای مقدم در جایی گفته اند که ساختار زیبایی شناسانه در ادبیات شخصیتها بکار رفته است ولی آنچه در یک سریال رئال به همذات پنداری بیشتر مخاطب با شخصیتها کمک می کند، نزدیکی لحن گفتار بازیگران به سبک گفتگوی عادی مردم است.
دیدگاه زیبایی شناسانه بهتر است در دیگر جنبه ها و ابعاد فیلم (طراحی صحنه، لباس و گریم و ...) رعایت شوند و نحوه رعایت قاعده زیبایی در کلام شخصیتها در سریالهای واقع گرا هم بهتر است بیشتر در محتوای گفتگوها بروز داشته باشند نه در ظاهر آنها، هر چند دیالوگهای سریال زیرهشت بیشتر ثقیل هستند تا زیبا.
اشکال دیگر این نوع دیالوگ نویسی، شباهت های بسیار لحن گفتاری شخصیتهای مختلف و حتی متضاد سریال است، بطوریکه مثلاً لحن گفتار «عطا» به لحن شخصیت «عیوضی»، «منیژه» یا حتی «مادر منصور» بسیار شباهت دارد!
درست است که تمام این گفتگوها از ذهن یک فرد (نویسنده فیلمنامه) سرچشمه می گیرند اما هنر فیلمنامه نویس در این است که شباهتهای کلامی کاراکترها را به حداقل برساند نه اینکه حتی جملات کاملاً یکسانی در دهان هر یک از کاراکترهای متفاوت یا حتی متضاد سریال قرار دهد (به عنوان مثال عبارت «بلبل باغ نرگسی» که ترکیبی تقریباً ناآشنا ـ و نه ضرب المثلی متداول ـ است یکبار از زبان «مادر عطا» و در جایی دیگر از شخصیت «عیوضی» شنیده می شود! )
Iran, Islamic Republic of
سریال خوبی بود ولی باید با محدودیت سنی پخش می شد
Iran, Islamic Republic of
براي مبارزه با شبكه هاي فاسد تنها فيلم سازي با سبك بهتر از آنان كافي نيست.جنگ ما با دشمنان جنگ فرهنگي است كه ابعاد گسترده اي دارد و معطوف به محدوده خاصي نيست.
آناني كه از زشتي كار دشمن گريزانند كارهاي سينمايي خودي را حتي با ضعف و بنيه كم قبول دارند و ميبينند .
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای مقدم
خسته نباشی ترو خدا دلگیر نشو ما از شما خیلی ممنونیم و برای شما احترام قائلیم هنر ،با بال شکسته پرواز کردن است ...
Iran, Islamic Republic of
آقاي مقدم واقعاً فيلم هاي شما به واقعيت نزديك هست و خيلي تاثير گذار انشاالله شما وارد حيطه فيلم سازي دختر پسري نشي ما باز هم شاهد بروز اين سريال هاي واقعي باشيم
يا علي
Iran, Islamic Republic of
تنها در یک کلمه می گویم خسته نباشید آقای مقدم و بازیگران و فیلمنامه نویس سریال زیر هشت واقعا سریال خوبی بود بسیار بسیار قوی و بی انصافیست که بخواهیم سریال فاصله ها را با این سریال قوی مقایسه کنیم
Iran, Islamic Republic of
اتفاقااگرمابخواهیم به مقابله رسانه های معاندنظیرفارسی1برویم جدابه حضورکارگردان قدری چون آقای مقدم نیازمندیم فیلمهای پرمحتواوپرمغزاین کارگردان توانمندهرگزازذهن مخاطبین پاک نخواهدشدالبته این نه به این معنی که کارنامه دیگرفیلمهایادیگرکارگردانان خیلی درخشان نیست بلکه کارهای آقای مقدم خیلی واقعی وحرفه ایست.
Iran, Islamic Republic of
زیر هشت عالی بود.ممنون اقای مقدم.
Iran, Islamic Republic of
تعجبم از برخی دوستان که فقط به یک دست مریزاد بسنده می کنند. اگر نقدی بر سریال می شوند منظور اصلاح کار است تا در آینده اگر هزینه ای صرف ساخت سریالی می شود به نحو احسن از کار درآید. یکی از مشکلات سریال های زیر هشت و رستگاران و جراحت در فیلم نامه و نحوه نگارش آن است. در جامعه ما هر کس شخصیت منحصر بفرد خود را دارد ولی در این سریال ها همه یک جور حرف می زنند. همه با کنایه با مثل و لطیفه حرف می زنند. حرفها تکرار می شود. یک نفر حرف می زند و یک نفر فقط گوش می دهد. انگشتان دستی قطع می شود و دستکش تا آخر داستان باید در دست بازیگر باشد. نمی شد چشمش کور می شد!