پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

واکنش هاشمی به تحریم‌های جدیدآمریکا

دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 378108
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که بعضی از کشورهای در مذاکرات هسته ای بدنبال بهانه های سیاسی هستند، گفت: تحریم وسیع آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات، فضای کشور را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
به گزارش جهان؛ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که بعضی از کشورهای در مذاکرات هسته ای بدنبال بهانه های سیاسی هستند، گفت: تحریم وسیع آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات، فضای کشور را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» در دیدار «ارکی تیومیویا» وزیر امور خارجه فنلاند، مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ را صفحه جدیدی در فضای سیاسی ایران و غرب دانست.

وی در عین حال تاکید کرد: اعمال تحریم های جدید علیه ایران نشانه ای از سردرگمی آمریکا در سیاست خارجی و به ویژه در نگاه به جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: از عقلای جهانی و از کشورهای معتدل اتحادیه اروپا انتظار می رود که عواقب بد این سیاست ها را به آمریکا یادآوری کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مانع تراشی ها در مسیر مذاکرات هسته ای را بهانه های سیاسی خواند و اظهارداشت: ایران بارها اعلام کرد که سلاح هسته ای را حرام می داند و این تصمیم در سیاست های ایران اصول روشنی دارد، اما گویا بعضی از طرف های مذاکره میلی به حل مساله ندارند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر واقعا مشکل غرب عدم اعتماد است، می توانند شرایطی را فراهم کنند که به موازات رفع تحریم ها علیه ایران و پذیرفتن پیوست الحاقی توسط ایران، اعتماد دو طرف تامین شود.

وی با تشریح اشتباهات سیاست های غرب در منطقه که منجر به خلق گروه های تروریستی چون داعش شد، گفت: اشتباه فعلی آنان حمایت نکردن جدی از مردم و دفاع همه جانبه از عراق در مقابل تروریست هایی است که به سلاح های پیشرفته تجهیز شده اند و خطری برای همگان هستند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تایید آمریکا نسبت به حمله اسراییل به غزه و جنایاتی که علیه مردم به ویژه زنان و کودکان غزه داشت، اشتباه دیگر دولت آمریکا خواند و یادآور شد: هر انسان آزاده و دولت منصفی می دید که رژیم اسراییل در هیات یک تروریست دولتی، مردم بی گناه را به خاک و خون می کشد.

هاشمی رفسنجانی، دسترسی داعش به مواد هسته ای و سلاح شیمیایی در عراق را تهدید انسانیت در منطقه و تهدیدی برای انسان های عاقل و معتدل در همه جای دنیا دانست.

وی گفت: این که علاوه بر عراق و سوریه، در بعضی کشورهای دیگر عقبه دارند، خطری بالقوه برای اروپا است، چون از سراسر اروپا هم کسانی به این گروه پیوستند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت توجه به اوضاع ناآرام بعضی از کشورهای جهان خاطرنشان کرد: باید با اراده جمعی علیه تروریسم مقابله کنیم که تهدیدی برای همگان است.

* با به سرانجام رسیدن پرونده هسته ای ایران تحولات گسترده ای در روابط تهران با کشورهای اروپایی ایجاد می شود

وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار با ابراز نگرانی از اوضاع اوکراین و انتقاد از سیاست های روسیه، گفت: در سال جاری توافقاتی انجام شد تا به درگیری ها پایان دهیم و دیروز، رییس جمهوری اوکراین در جلسه وزرای خارجه اروپا آمادگی کشورش را برای آتش بس اعلام کرد.

ارکی تیومیویا به حوادث در عراق اشاره کرد و افزود: در اتحادیه اروپا تصمیم گرفتیم که اگر دولت عراق بخواهد کشورهای عضو ناتو رأساً وارد می شوند و حمایت می کنند.

وی با بیان تفاوت های سیاست های اتحادیه اروپا و آمریکا در غزه اظهارداشت: ما از وجود دو کشور مستقل حمایت می کنیم، البته در اتحادیه اروپا بحث شد که اگر نسبت به اشغال کریمه توسط روسیه ناراحتیم، چرا نسبت به نیم قرن اشغالگری صهیونیست ها سکوت کردیم.

وزیر امور خارجه فنلاند همچنین با یادآوری اهداف سفر خویش به تهران و مذاکرات هسته ای ایران با طرف های غربی گفت: مطمئنم اگر پرونده هسته ای ایران به سرانجام برسد، تحولات گسترده ای در روابط ایران با کشورهای اروپایی و به ویژه فنلاند ایجاد می شود.

ارکی تیومیویا شنبه شب به منظور دیدار با مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد، دیدار با رییس جمهوری، وزیر امور خارجه و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله دیدارهای سیاسی وی است.

وزیر امور خارجه فنلاند امروز را به منظور دیدار از اماکن تاریخی شهر شیراز در این شهر سپری می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


الان دیگه امریکا ترسیدددددددددد
تحریم ها نشانه ی سر در گمی امریکاس؟؟؟؟؟؟؟؟
نه جناب,نشانه ی دشمنی امریکاس
محمد
Iran, Islamic Republic of
پر واضح است که تحریم های جدید به نوعی فرار رو به جلوی نظام استکبار است که بعدآ" با یک ترفندی آن را در برابر گرفتن امتیاز از ایران دوباره لغو خواهد کرد.این بازی ها که کهنه شده و دیپلماتهای ما باید هوشیار زیرک باشند که بیخودی پس از لغو تحریم به پای موفقیت خود در مذاکرات اعلام نکنند