جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۵
تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «لشکر خوبان» رونمایی شد

رحیم‌پور ازغدی: می‌گفتند بسیجی خوب بسیجی مرده است!/ انگار در دفاع مقدس بچه‌های ما مقصر بودند

دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب: 318104
تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بر کتاب لشکر خوبان در مراسمی در تالار غدیر وزارت کشور با حضور جمعی از مسئولین رونمایی شد.
رحیم‌پور ازغدی: می‌گفتند بسیجی خوب بسیجی مرده است!/ انگار در دفاع مقدس بچه‌های ما مقصر بودند
به گزارش جهان، آیین رونمایی از تقریظ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (دوشنبه) در سالن غدیر تالار وزارت کشور برگزار شد. این مراسم که به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای برگزار شده بود، از این تقریظ با حضور نویسنده و راوی کتاب رونمایی شد.
 
براساس این گزارش صبح امروز راوی مهدی قلی رضایی و نویسنده معصومه سپهری به همراه جمعی از این گروه مولف به دیدار رهبر انقلاب مشرف شده بودند که در این دیدار رهبر انقلاب ضمن مخاطب قرار دادن معصومه سپهری فرمودند: دو کتابی که شما تالیف کردید تحقیقا مصداق جهاد فی سبیل الله است.
 
رهبر انقلاب اسلامی پیش از این در حاشیه یکی از دیدارهایشان فرموده بودند این کتاب لشکر خوبان پر است از اعجاب و عظمت ناگفته رزمندگان غواص و اطلاعات عملیات جنگ. در ایامی که این کتاب را می‌خواندم بارها و بارها متاثر شدم.
 
رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب لشکر خوبان


در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب در کتاب لشکر خوبان مهدی قلی رضایی از واحد اطلاعات عملیات لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس به عنوان راوی و معصومه سپهری نویسنده اثر نیز حضور داشتند که از سوی دفتر حفظ و نشر رهبر انقلاب به این دو بزرگوار متن تقریظ رهبر انقلاب و یک جلد قرآن کریم اهدا شد.
 

 متن دست‌خط رهبر انقلاب بر کتاب «لشکر خوبان» به شرح ذیل است:
 
«بسم الله الرحمن الرحیم
 ـ این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشکوهی است که ما همواره آن را از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمرده‌ایم بی‌آنکه از ریزه‌کاریها و نقشهای معجز‌آسای تشکیل دهنده‌ی آن و رنگ آمیزیهای بی‌نظیر جزء جزء آن، به درستی خبر داشته باشیم. این کتاب شرح این ریزه کاریهای حیرت انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است. آنچه درباره‌ی عملیات بدر و والفجر ۸ و کربلای ۵ و کربلای ۴ و بیت المقدس ۲ و ۳ در این کتاب آمده از بخشهای برجسته‌تر آن است. همچنین مجاهدتها در کوههای غرب؛ در ماووت و گرده‌رش و قامیش دیگر آن بلندیهای سخت، و نیز آنچه به یگانها و دستجات اطلاعات و غواص مربوط می‌شود و نیز بخشهای دیگری از آن در خور آن است که در شکل فیلم و رمان عرضه شود.
 فروردین ۹۲»

کاری که با صداقت و عشق نوشته شد
در ابتدای این مراسم معصومه سپهری تدوینگر این کتاب در سخنانی اظهار داشت: 18 سال قبل وقتی با صدای مهدی قلی رضایی آشنا شدم دختری 20 ساله بودم؛ کمی شاعر، عکاس و خبرنگار. تشنه یافتن حقیقت بودم و سعی داشتم در جستجوی آن چیزی باشم که فکر می کردم حق است. راههای زیادی را هم رفته بودم  و اتفاقا به دفاع مقدس هم با دیده تردید نگاه می کردم حس می کردم چیزی است که دوره اش گذشته است و لزومی به پرداخت آن نداریم اما امروز خدا را شکر می کنم که من را نجات داد و به مسیری کشاند که بعد از 18 سال گذشته از آن امروز تمام زندگی ام با آن پیوند خورده است. من با صدای رضایی به جنگ نگاه کردم و از همه کسانی که در سال 74 جرات کردند و پیشنهاد تالیف این کتاب را به من دادند سپاسگزارم.
 
وی ادامه داد: نگارش این کتاب 4 سال طول کشید و در تمام این مدت نه من و نه آقای رضایی در پی نام نبودیم باید از خانواده او تشکر کنم که بارها و بارها من را پذیرفتند و به سئوالاتم جواب دادند و اجازه دادند با نگاه خودم به دفاع مقدس توجه کنم. البته این کتاب پس از نگارش 5 سال برای انتشار معطل بود و یک سال بعد از انتشار هم کتاب سال دفاع مقدس شد. در تمام این مدت من همواره منتظر روزی بودم که این کتاب به دست جوانان پرسشگر برسد تا آنها از آن استفاده کنند اما در کمال تعجب دیدم که اتفاقی نیفتاد و قصه غربت این کتاب ادامه یافت.
 
سخنرانی معصومه سپهری نویسنده کتاب لشکر خوبان


سپهری ادامه داد: زمانی که دومین کتابم «نورالدین پسر ایران» منتشر شد هر کجا که از من دعوت می شد درباره این کتاب صحبت کنم از لشگر خوبان هم صحبت کردم و امروز خیلی خوشحالم که کاری که با صداقت و عشق نوشته شد توانسته من را سربلندکند.
 
وی در پایان سخنان خود خطاب به شهید مهدی باکری اظهار داشت: آقامهدی اگر از شما تنها چند تکه پاره ماند در هر مجلسی که بچه های شما باشند شما هم هستید و نمی دانم چه رازی است که خون خالص یک شهید را چنین عزیز می کند. من خدا را شاکرم که این کتاب نام شهدا را زنده کرد و به قلم های جسور و جوانی که در آینده خاطرات لشگرهای خوبان را به دور از نگاههای سیاسی نقل خواهم کرد و رگه های طلای موجود در آن را به تصویر خواهند کشید بسیار امیدوارم.
 
رهبر انقلاب این ایثارگری ها را از خشت های محکم ایجاد کننده انقلاب در جهان می دانند
در ادامه این مراسم علیرضا مختارپور رئیس موسسه انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به موسسه حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای سخنرانی کرد.
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون 55 قطعه از یادداشت های مقام معظم رهبری در کتابهای مختلف منتشر شده است گفت: این 55 قطعه جدایی از حواشی است که ایشان بر لابه لای کتابهای مختلف نوشته اند. از این تعداد 40 یادداشت صرفا به موضوع دفاع مقدس اختصاص دارد که برخی از آنها شفاهی و برخی از آنها کتبی است.
 
مختارپور ادامه داد: یاداشت نویسی از  عادات مقام معظم رهبری است و بر همین اساس در اواخر هفته کتاب همزمان با روزهای پایانی آبان در مراسمی از تمامی نویسندگان کتابهای دفاع مقدس که ایشان بر کتابهایشان یادداشت نوشته اند تجلیل خواهد شد.
 
مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب لشکر خوبان


وی در ادامه با اشاره به دیدار ظهر امروز مقام معظم رهبری با راوی و تدوینگر کتاب لشگر خوبان گفت: ایشان در این مراسم عنوان کردند که کار خانم سپهری و آقای رضایی جهاد فی سبیل الله است و تاکید کردند که کار ناشران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس فعالیتی است که دشمن خواهان آن نیست و دوست ندارد چنین اسنادی منتشر شود.
 
رئیس موسسه انتشارات انقلاب اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری از سال 69 به بعد یادداشت های متعددی راجع به کتابها دارند که معمولا راجع به کتابهای قصه و رمانی است که از سوی دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری منتشر شده و بارها گفته اند که تقریبا همه آثار این دفتر را خوانده اند و مشتری پروپا قرص آن هستند اما با گذر زمان و افزوده شدن متخصصان بیشتری به جمع مولفان متن تقریظ های ایشان نیز با نکات دیگری همراه شد تا جایی که در سال 1390 که کتاب نورالدین پسر ایران چاپ شد ایشان پس از مطالعه کتاب عنوان داشتند که تحت تاثیر آن قرار گرفتند و یادداشت بلندی بر آن نوشتند که به اذن خودشان در مراسمی به راوی و نویسنده این کتاب اهدا شد و مراسم امروز نیز به اذن ایشان برگزار می شود.
 
مختارپور ادامه داد: مقام معظم رهبری دفاع مقدس را معدنی از طلا می دانند که این خاطرات به تعبیر آنها رگه هایی است که از آن سر باز کرده است. ایشان بارها تاکید کردند که آثار هنری در کشور باید بر اساس این منابع تعریف و تولید شود چرا که این ایثارگری ها را از خشت های محکم ایجاد کننده انقلاب در جهان می دانند.

برخی انقلابیون فرسوده به انقلاب شک کرده اند
در این مراسم حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی با طرح  این سئوال که چرا رمان نویسان ایرانی نمی توانند سهم خود از انقلاب اسلامی را ادا کرده و حق مطلب را در مورد آن ایفا کنند گفت: من در 25 سال گذشته هیچ یک از کتابهای خاطرات برادران رزمنده را کامل نخوانده ام شاید به این خاطر که برخی از آنها را قبلا می دیدم و حس می کردم جاذبه هنری در آن وجود نداشته است و با خودم می گفتم که اگر زمان و مکان و اشخاص هر کدام از این کتابها را تغییر دهیم شبیه هم می شوند اما دو موضوع در ادامه من را به خواندن برخی از این کتابها علاقه مند کرد نخست شمارگان بالای برخی از این آثار بود که می دیدم گاه تا 150 نوبت تجدید چاپ شدند و حسم می گفت که در این کتابها واقعیتی است که ما از آن غافل هستیم.
 
وی ادامه داد: موضوع بعدی که من را به خواندن این کتابها علاقه مند کرد حساسیت در حد وسواس مقام معظم رهبری در باب جدیت نشان دادن برای انتشار این کتابها بود . ایشان از دوران ریاست جمهوری شان در مورد لزوم تولید و خلق رمان و سینمای انقلاب پرپر زده بودند و 25 سال قبل در نقل قولی عنوان کردند که بدون رمان نمی توان به آینده انقلاب فکر کرد. من بر این باورم امروز هم اگر خاطرات دفاع مقدس را ننویسم تاریخ آنها را با باد خواهد برد و نسل های بعد باید برای آشنایی با این موضوع از نو شروع کنند و حتی خاطرات کسانی را بخوانند که در دفاع مقدس نبوده اند و یا خاطراتشان بوی ضدیت با جنگ را می دهد.
 
سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب لشکر خوبان


رحیم پور ازغدی افزود: خاطره گویان و خاطره نویسان مقتل خوانان دفاع مقدس اند و باید به یاد داشته باشند که اگر حرفی نزنند و چیزی ننویسند این بخش از تاریخ تمام می شود. جهاد بزرگ از نظر من ماندنی کردن این حرفها در تاریخ است. کشورهای دیگر که در جنگ جهانی دوم حضور داشته اند از قهرمانان دروغی خود قصه ها و افسانه های زیادی می سازند اما ما کماکان دچار فقر شدید در حوزه فیلم و رمان و خاطرات شفاهی هستیم. من تاسف می خورم برای هزاران کتابی که می شد به سبک لشگر خوبان نوشته شود ولی نشد و یا رمان هایی که می شد به قصد عرضه جهانی شان آنها را نوشت اما نوشته نشد و بر این باورم که انقلاب از این جهت بدشانسی آورد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته خبرهای خوشی را هم می شود شنید همانطور که ما در حوزه های اقتصادی و نظامی در حین دفاع مقدس و پس از آن رکورد شکنی کردیم برخی از کتابها و فیلمهایمان هم رکوردشکنی کرد و این می تواند ما را تحریک کند که در این حوزه ها دائم در حال تجربه باشیم تا شاید مخاطبان داخلی و خارجی خود را بهتر بشناسیم. خواندن کتابهای مرتبط با دفاع مقدس زمانی مهم می شود که بدانیم تصویری که بعد از جنگ عده ای خواستند از آن و امام ایجاد کنند چه بوده است. تصویری که برخی از دشمنان حرفه ای داخلی و خارجی و برخی متحجران دیندار مفت خور عافیت طلب ایجاد کرده اند این بود که انقلاب دینی به آن شکلی که در کشور ما رخ داده معنا ندارد.
 
ازغدی افزود: عده ای از انقلابیون فرسوده که قبلا هم در ایجاد انقلاب نقش داشته اند و دارند کم کم خسته شدند و به انقلاب شک کردند و به این اندیشیدند که آیا این همه سختی تحمل کردن در راه انقلاب ارزش دارد یا نه. به همین خاطر بود که بعد از پذیرش قطعنامه فضایی در روزنامه ها ایجاد شد که در آن بچه های دفاع مقدس بدهکار شدند فضایی که در آن توقع می رفت آنها بگویند غلط کردیم رفتیم جبهه. در چنین فضایی بود که جبهه رفته ها مشتی انسان نفهم روی دست انقلاب مانده معرفی شدند که در جنگ نمردند و دفاع مقدس برایشان نوستالوژی شد. آدمهایی که عقده های روانی دارند نامتعادل و بی سواد و خیال بافند و دوره‌شان گذشته است.
 
انگار بچه های ما بودند که تقصیر کار بودند نه دشمن
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: در روزنامه هایشان نوشتند آدمهای دهه 60 آدمهای ساده لوح و منجمد و بی دست و پایی برای جامعه هستند مشتی آدم نسل سوخته و البته بعضی از آنها هم طلب کارانی معرفی کرده اند که آمده اند از مردم طلبشان را بگیرند، آدمهایی فاسد، بیمار و پرخاشگر.

وی ادامه داد: این تصویری است که آنها از مجاهدانی ارائه داده اند که امام (ره) می گفت به آنها افتخار می کند کتاب لشگر خوبان پادزهری است بر چنین تفکراتی که معتقد است دوره ای بوده و این حرفها را زدیم و درگیر شدیم و دیگر نمی خواهیم چنین هزینه ای بکنیم. انگار بچه های ما بودند که تقصیر کار بودند نه دشمن و حالا هم باید ساکت شوند چرا که بسیجی خوب بسیجی مرده است همه اینها در حالی رخ داد که امام در وصیت نامه خود می گوید هیچ کدام از اتفاقات گذشته بر انقلاب سوء تفاهم نبوده است.
 
تنها مسئول نظام که به رمان و داستان حساس بوده اند مقام معظم رهبری است
ازغذی گفت: در تمام سالهای گذشته تنها مسئول نظام که به رمان و داستان حساس بوده اند مقام معظم رهبری است حتی یک روحانی مسئول هم نداریم که در مورد این موضوعات کاری کرده باشد ایشان با همه مسئولیت‌هایشان کتابها را خط به خط می خوانند و اعلام می کنند که کجای خاکریز انقلاب خراب شده است چرا که باور دارند خاکریز امروز انقلاب سینما و رمان است.
 
در عرصه رمان در حال لال بازی هستیم
وی افزود: در غرب از یک رمان دروغ چند برابر می کنند اما ما نمی توانیم حتی برای یک حقیقتمان فیلم بسازیم. فیلم های جنگی ما جز یکی دوتا بویی از جنگ ندارد. امروز در حالی که قدرت انقلاب ما منطقه ای شده در عرصه رمان در حال لال بازی هستیم همه اینها در حالی است که رهبری نگران وضعیت ترجمه کتاب در ایران است و تعبیر انقلاب کم کار در عرصه رمان به کار می برد.

سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب لشکر خوبان


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تغییر این وضعیت با پول و بخشنامه ممکن نیست باید این حوزه را درست شناخت باید آدمی را شناخت که کار کند باید رفت و دید که آدمهایی می توانند در این حوزه کار کنند امروز چه مشکلاتی در کار و زندگی دارند به نظر من باید امروز 200 رمان نویس و بیش از 200 فیلم ساز می داشتیم که با انقلاب اسلام و مفاهیم آن آشنا می بود اما نداریم باید کسی را پیدا کنیم که حرفی برای گفتن در عرصه داشته و عشقی را برای نوشته داشته باشد نه اینکه جایی را درست کنیم که آنهایی که نمی توانند بنویسند در آن بر کسانی که می خواهند بنویسند مدیریت کنند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تصریح کرد: روشنفکر ما 30 سال است که می گوید رمان و فیلم انقلاب باید تولید شود روحانی ما هم همین طور همه تنها باید و نباید می کنند اما در این میان امثال آقای رضایی و خانم سپهری سهمشان را پرداختند و امروز دیگر نوبت ماست.
 
رهبری ما را شرمنده کردند
در ادامه این مراسم و پس از شعرخوانی حجت الاسلام و المسلمین محمد زمانی، مهدی قلی رضایی، راوی این کتاب در سخنان کوتاهی اظهار داشت: از الطاف رهبری و توجه ایشان به کتابم سپاسگزارم ایشان ما را شرمنده کردند و خوشحالم که مورد توجه ایشان هستیم.
 
سخنرانی مهدی قلی رضایی از واحد اطلاعات عملیات لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس به عنوان راوی


رضایی افزود: امشب من را با لقب سردار صدا کردند. بنده یک بسیجی 15 ساله بودم که به جبهه رفتم و همیشه در حسرت داشتن آرم سپاه بر روی لباس مانده بودم چه برسد که بخواهند به من بگویند سردار.
 
گفتی است در این مراسم حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام واحدی از معاونت فرهنگی ارتش، حجت الاسلام سالک نماینده مجلس شورای اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده، مدیر عامل انتشارات سوره مهر و گل‌علی بابایی رئیس سازمان ادبی و هنری بنیاد نیز حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام و درود خدا بر رزمندگان باغیرتی که رفتند و جنگیدند و جان دادند تا امروز آسایش و امنیت داشته باشیم.
محمد_ت
دروبرایران بزرگ ودرودبرشمابرادرقدرشناس.
United States
استاد خوش سخن به این می گن
واقعا استفاده کردم
م.ل.اراکی از سوئد
Sweden
باسلام.

کشورهای متجاوزی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه هزاران کتاب در وصف نیروهای پلید و آدم کش خود نوشته اند و با تولید صدها فیلم اشغالگری خود را توجیح کرده اند و از آدم کشان تجلیل میکنند و آنها را قهرمان میخوانند. ولی ما چی؟ چه دستهایی در کار است که ما حتی نتوانسته ایم از مدافعین خاک خود تشکر کنیم؟ پس این فیلم سازان و نویسندگان ما کجایند؟ آیا از تاریخ خجالت نمی کشند که اینطور سکوت کرده اند؟ نکند که منتظر جایزه اسکارند؟//
کتاب رو از کجا گیر بیاریم ؟. بابا یک خرید آنلاینی ، چیزی .