پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

محدود کردن مدیران و حذف خبرنگاران در آزادراه تهران شمال

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 436509
روابط عمومی بنیاد به عنوان شریک دولت در آزادراه تهران-شمال نه تنها اعتقادی به اطلاع‌رسانی متناوب و دقیق درباره آزادراه تهران-شمال ندارد، بلکه مانع از اطلاع‌رسانی جامع درباره این پروژه می‌شود طوری که اگر خبرنگاری در این باره اطلاع رسانی کند بایکوت می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در طرح کالبدى منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شوراى عالى معمارى و شهرسازى رسید‌، بر ساخت یک راه ارتباطى سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شد‌.

در مطالعات اولیه پروژه آزادراه تهران - شمال، قرار بود این آزادراه به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالى و مرکزى کشور و سهولت ارتباط با کشورهاى همسایه شمالى اجرا ‌شود.

مطالعات ساخت این آزادراه برای نخستین بار با وعده پنج ساله برای ساخت در سال ۱۳۵۶ به تصویب رسید و هزینه آن طبق نظر فرانسوی‌هایی که داوطلب اجرای آن بودند تا پایان زمان ۱۰ ساله پس از بهره‌برداری حدود ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود، اما در نهایت کلنگ آن در سال ۱۳۷۵ به زمین خورد و قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان با برآورد دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و سهم‌الشراکه وزارت راه به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه‌های تکمیل و بهره‌برداری توسط بنیاد منعقد شد و این آغاز مشکلات آزادراه تهران-شمال بود؛ ورود ارگانی غیر تخصصی به مسأله ساخت آزادراهی پر پیچ و خم و فنی.

به هر حال حدود ۲۰ سال است مشارکت بنیاد و دولت در آزادراه تهران-شمال ادامه دارد و این دیگ شریکی هنوز به جوش نیامده است؛ در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، اجرای چنین زیرساخت‌های عمرانی نظیر مسیر‌های آزادراهی و ریلی، حتماً با احراز صلاحیت و اهلیت فنیِ سرمایه‌گذار و پیمانکار انجام می‌شود، اما متأسفانه در قرارداد اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال، از همان روز اول موضوع صلاحیت فنی و تخصصی در مشارکت‌ مورد بی‌توجهی قرار گرفت و به هر حال پروژه به امروزِ خود رسید؛ پروژه‌ای با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۴۰ درصد در ۲۰ الی ۲۵ سال؛

غیر از افزایش هزینه‌های‌‌ اجرای این آزادراه که در ۲۵ سال اخیر بر پروژه تحمیل و موجب هدر رفت بیت‌المال شد‌، مزایای اجرای چنین پروژه آزادراهی نظیر کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی، کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش ترافیک محورهای منتهی به شمال، عملیاتی نشد تا کماکان مردم در تعطیلات و سفر به استان‌‌های شمالی کشور ساعت‌ها پشت ترافیک بمانند و این چیزی نیست جز اتلاف وقت و سوخت که با احتساب نفرساعت و نفرکیلومتر، ارقام هزینه‌‌های مترتب به کشور بابت ساخته نشدن این آزادراه، به هزاران میلیارد تومان می‌رسد؛ در همین تعطیلات عید سعید فطر بود که بسیاری از مسافران ساعت‌‌ها به دلیل بروز سیلاب در جاده کندوان پشت ترافیک ماندند و عده‌ای بیگناه در آن ‌شرایط بحرانی ‌جان خود را از دست داند.

‌به هر حال بنا به ادعای بنیاد، این ارگان در قرارداد اولیه، شریک دولت در آزادراه تهران-شمال است و به هیچ وجه بنیاد قصد ترک مشارکت را ندارد؛ حالا باید تاوان این قرارداد مدیران اسبق وزارت راه را مردم بدهند.

با همه مشکلات این آزادراه، موضع بسته روابط عمومی بنیاد در اطلاع‌‌رسانی در‌ اجرای این پروژه آزادراهی، جای تأمل دارد؛ با رصد اخبار رسانه‌ها در ۲۰ سال اخیر درباره آزادراه تهران-شمال، متوجه می‌شوید اگر اطلاع‌رسانی هم در این‌باره وجود داشته، اغلب (حدود ۹۰ درصد) از سوی دولت بوده است و بنیاد در اطلاع‌رسانی دقیق‌ این پروژه خوب عمل نکرده است.

قطعاً این حق مردم است که از وضعیت پروژه آگاه باشند، اما ظاهراً روابط عمومی بنیاد اطلاع رسانی در چارچوب های خود را قابل قبول می‌داند.

در تأیید این ادعا می‌توان به اطلاع‌‌رسانی قطره‌چکانی و گزینشی بنیاد درباره این آزادراه اشاره کرد؛ از آنجا که خبرگزاری فارس آگاهی مردم و تنویر افکار عمومی را وظیفه خود می داند، تلاش کرده است با وجود ممانعت‌‌ها، آخرین اخبار و دقیق‌ترین اطلاعات را درباره چنین پروژه‌ای منتشر کند و حال آنکه این اطلاع‌رسانی مقبول روابط عمومی واقع نشده است.

به عنوان مثال پس از آنکه خبرگزاری فارس با عدم همکاری روابط عمومی بنیاد در اطلاع‌رسانی درباره آزادراه تهران-شمال‌ و دریافت عوارضی از مردم مواجه شد، خود با مدیران این مجموعه ارتباط برقرار کرد و و حتی شاهد استقبال زیاد این مدیران در اطلاع‌رسانی درباره‌ آزادراه شد؛ اما به محض اطلاع‌ روابط عمومی بنیاد از ‌انجام مصاحبه‌ مدیران این ارگان درباره آزادراه تهران‌-شمال، در تماسی تلفنی ضمن ابراز نارضایتی کامل از انجام این مصاحبه و تنویر افکار عمومی، حتی ادعا کردند که شخص مصاحبه شونده‌ توبیخ خواهد شد! نکته جالب اینجاست که مدیران این ارگان خود با استقبال زیاد، مایل به اطلاع‌رسانی هستند اما روابط عمومی در موضعی بالاتر از مدیران قرار گرفته و اعلام می‌کند که نباید مصاحبه می‌کردند.

روابط عمومی بنیاد همچنین در اقدامی دیگر هم تلاش کرد خبرنگار فارس را از بازدید امروز آزادراه تهران-شمال حذف کند غافل از اینکه این رسانه در راستای تنویر افکار عمومی پیش از برگزاری این بازدید، در گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال (از مدیران اصلی بنیاد) گزارش جامع و کاملی درباره پیشرفت فیزیکی کل قطعات این آزادراهی در اولین ساعات امروز‌ منتشر کرده است.

به هر حال خبرگزاری فارس در راستای اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای خود و تنویر افکار عمومی، اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و جامع را در دستور کار خود قرار داده است؛ ‌این حق مردم است که از اخبار مربوط به خود آگاه باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
آقایون این‌کاره نیستن!. و سالانه میلیون‌‌ها لیتر سوخت و ... در این جاده هدر میره!.
با کمال احترام به کارگران وطنی!) 5هزار کارگر افغانی با بیل و کلنگ بریزن اونجا، ببینن چطور این جاده ظرف یکسال ساخته میشه!!!