سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

رقابت مانکن های ایرانی و عرب در فشن شو اسلامی

يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 48670
در این جشنواره‌ ها علاوه بر پيدا کردن انواع لباس‌هاي سنتي و ملي و اسلامي، مي‌توانيد از يک «شو لباس زنده» با حضور مانکن‌هاي ايراني ديدن کنيد و همین امر به پاشنه آشیل این فعالیت ها تبدیل شده که اعتراضات گسترده در داخل به همراه داشته است .
رقابت مانکن های ایرانی و عرب در فشن شو اسلامی
پدیده ای در حال حاضر در حال شکل گیری است که تلاش دارد نوعی پوشش برای هم مصرف داخلی و هم برای دختران و زنان مسلمان در غرب طراحی و تولید کند و این موضوع به رقابت میان ایران و چند کشور عربی و مسلمان دیگر تبدیل شده است تا خود را به عنوان کانون و مرکز این کار معرفی کنند . اما لباس‌هاي اسلامي در این کشورها بویژه ترکیه و مالزی داراي کيفيتي پايين ارزيابي مي‌شود.

پس از اقدام چند سال اخیر  کشورمان برای طراحی لباس و مد اسلامی و برگزاری چندین نمایشگاه با همین رویکرد که البته انتقاداتی را هم در داخل در پی داشت، اخیراً کشورهای عربی دست به کار شدند و برخی از طراحان لباس در این کشورها به ویژه مصر و عربستان در حال تولید لباسهایی با با پوشش کامل اسلامی برای زنان غربی هستند.

در همین حال یک طراح عربستانی لباسی را با پوشش اسلامی طراحی کرده که تمام بدن پوشیده شده و مدل لباس کاملاً امروزی محسوب می شود و حتی روسری ای که پوشیده می شود جزیی از لباس به نظر می آید.

در سه سال اخیر در ایران نیز جشنواره ملی مد و لباس با محوریت معرفی نمادها و الگوهای لباس ایرانی – اسلامی برگزار شده است که طراحان شاخص هایی چون زیبایی، پوشیدگی و قیمت مناسب را برای تولیدات خود لحاظ کردند که چادر ملی یکی از دست آوردهای همین کار فرهنگی محسوب می شود.

این درحالی است که در این جشنواره‌ ها علاوه بر پيدا کردن انواع لباس‌هاي سنتي و ملي و اسلامي، مي‌توانيد از يک «شو لباس زنده» با حضور مانکن‌هاي ايراني ديدن کنيد و همین امر به پاشنه آشیل این فعالیت ها تبدیل شده که اعتراضات گسترده در داخل به همراه داشته است .

کشورهای رقیب مثل مالزی با برگزاری 6 جشنواره مدل و لباس اسلامی با حضور بیش از 40 کشور فعالیت هایی را در دست اجرا دارند تا از این قافله عقب نمانند. مالزی تلاش دارد خود را به عنوان کانونی برای طراحی لباس های اسلامی در بین کشورهای مسلمان مطرح کند و جای ترکیه را بگیرد .

هر ساله علاوه بر جشنواره مد و لباس اسلامی تهران و مالزی مدتی است امارات هم در این زمینه فعال شده و همزمان با این دو کشور  جشنواره ای مشابه در دبی برگزار می کند تا خود را به عنوان مرکز این فعالیت ها معرفی کند.

با این حال کارشناسان معتقدند ایران می تواند به جهت قابلیت ها و ظرفیت های خود به مرکز طراحی و ساماندهی مد و لباس در میان کشورهای اسلامی تبدیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *