سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

لایحه بیمه زنان خانه دار در حال تدوین

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 355905
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و آغاز بزرگداشت مقام روز زن و مادر به اهمیت نقش زن در خانواده اشاره کرد و گفت: همواره این موضوع مورد تاکید بزرگان دین بوده است.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، خانم مولاوردی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: مهم ترین تاکید مقام معظم رهبری بحث اهمیت و اعتبار نهاد خانواده و جایگاه زن در این نهاد است زیرا خانواده همیشه به عنوان سنگ زیربنای جامعه در آموزه های دینی ما مطرح بوده است.

مولاوردی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره تشکیل مرکز مطالعاتی و کاری برای تدوین راهبردی صحیح در حوزه زنان و خانواده افزود: مرکزی عالی و فراقوه ای مد نظر مقام معظم رهبری است تا به امر مطالعه و کاری در حوزه زنان و خانواده بپردازد.

وی گفت:‌با توجه به چالش های پیش روی حوزه زنان از جمله تعدد متولیان امر، مراکز تصمیم گیری وتصمیم سازی و چندگانگی طیف ها و گروههای زنان این ضرورت ایجاب می کند که این مرکز وجود داشته باشد و فراقوه ای عمل کند تا تاثیرات لازم را در حوزه زنان و خانواده داشته باشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در خصوص این مرکز به نظر می رسد مرکز پژوهش های مجلس در حال بررسی این موضوع است .

مولاوردی با اشاره به اینکه هر کدام از قوای سه گانه برای خودشان مرکز و ساختار امور زنان و خانواده دارند گفت:‌ با این حال هم گرایی و هم افزایی میان این مراکز نمی بینیم یا خیلی کم رنگ است و چنانچه این مرکز وجود داشته باشد و نظارت و هدایت و سیاست گذاری در سطح کلان را بر عهده داشته باشد قطعا می توان امیداوار بود که هم گرایی و هماهنگی لازم در این حوزه انجام پذیرد.

وی به ارزش گذاری کار خانگی زنان به عنوان دیگر موضوع موردتاکید رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: این موضوع بدان معناست که نقش پنهان زنان خانه دار در اقتصاد خانواده و جامعه باید در حساب های ملی محاسبه شود و چنانچه این اتفاق بیافتد نهایت تاثیرگذاری و احساس موثر بودن را به این گروه ۱۸ میلیونی زنان خانه دار ایرانی خواهد داشت.

مولاوردی گفت: از نظر تئوری و مطالعه،کارهای زیادی انجام شده و آماده اجراست اما آسیب شناسی لازم دارد که چرا این همه حجم بالای مطالعات مکتوبات و آثار نتیجه ای نداده است.

وی در ادامه افزود: ما در آغاز کارمان از دستگاههای اجرایی گزارشاتی در این زمینه گرفتیم به این معنا که مثلا در خصوص بسته های اجرایی برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده گزارش هایی گرفته شد اما تقریبا می توان گفت که هیچ کدام از برنامه ها در بسته های اجرایی دستگاهها اجرا نشده بود.

مولاوردی گفت: شش تفاهم نامه با شش وزارتخانه در مباحث مختلف از جمله حمایت از زنان سرپرست خانوار، زنان بهبود یافته و توزیع بسته های بهداشتی میان دختران دانش آموز در مناطق محروم به امضا رساندیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این تفاهم نامه ها ملی است و در سطح ملی نتیجه خواهد داد افزود: سازمان های مردم نهاد را در حوزه خانواده شناسایی و با آنها ارتباط برقرار می کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه لایحه بیمه زنان خانه دار در حال تدوین است گفت: پیش نویس این لایحه برای ارائه به دولت اماده شده است.

مولاوردی درخصوص افزایش مرخصی زایمان نیز افزود: با مجموعه پیگیریها به این نتیجه رسیدیم که در این خصوص نیاز به قانون جدید نیست زیرا مصوبه به اندازه کافی وجود دارد و انچه نیاز است بحث اعتبار بودجه بود که نهایتا قرار شد تامین اجتماعی در اینده نزدیک اعتبار لازم برای اجرای ان را اختصاص دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *