چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تهران، روزنه امید سوریه برای حل بحران

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 437102
تهران برای حل بحران سوریه دست به کار شده و ابتکار ۴ ماده‌ای را مطرح کرده است؛ روز گذشته وزیر خارجه سوریه و معاون وزیر خارجه روسیه برای بحث در این مورد به تهران آمدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سه‌شنبه (دیروز) «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه و «میخائیل بوگدانوف» نماینده ولادیمر پوتین وارد تهران شدند و درباره طرح ۴ ماد‌ه‌ای ایران برای صلح و‌آتش بس در سوریه با «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر خارجه ایران گفت‌و‌گو و رایزنی کردند.

به گزارش روزنامه «الوطن» سوریه، دمشق روز گذشته هرگونه ابتکاری برای حل بحران ۴.۵ ساله سوریه را به هماهنگی با رهبران و مسئولان سوریه مربوط دانست و این مسأله زمانی رخ می‌دهد که تهران ابتکار تعدیل شده خود را اعلام کرده است.

بنا به این گزارش در سفر روز گذشته «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه به تهران، وی با «حسین امیر عبداللهیان» معاون عربی آفریقایی ایران دیدار کرد و دو طرف در مورد روابط دو جانبه و تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و آخریبن تحولات منطقه گفت‌و گو کردند.

وزیر خارجه سوریه در این دیدار گفت: «در مورد موضوعاتی که نیازمند تلاش مشترک است؛ بحث کردیم و نقطه نظرات در مورد مسائل مورد بحث مشترک بود... هر ابتکاری باید در هماهنگی با رهبری و مسئولان سوریه هماهنگ شود».

از سوی دیگر نیز «عبداللهیان» تأکید کرد: هر گونه ابتکاری از جانب ایران در رابطه با بحران سوریه در هماهنگی و مشورت کامل با مسئولان سوریه پیش خواهد رفت تا زمانی که این تلاش‌ها و گفت‌و‌گوها به اتمام رسیده و به اطلاع مردم و دبیرکل سازمان ملل برسد.

معاون عربی آفریقایی ایران ادامه داد: این ابتکار به نفع سوریه است و نظر مردم سوریه و تمام جریان‌های مؤثر در این کشور را منعکس می‌کند.

در همین زمان «ولید معلم» و «عبدالللهیان» با «میخائیل بوگدانوف» نماینده رئیس‌جمهور روسیه و معاون وزیر خارجه این کشور در تهران گفت‌و گو کردند.

در مورد محتوای پیشنهاد ایران نیز باید گفت، طبق گفته یک مسئول ایرانی به شبکه المیادین، این ابتکار، موضوع آتش بس، تشکیل دولت وحدت ملی، تعدیل قانون اساسی با توافق گروه‌های مختلف سوری و در نهایت اجرای انتخابات تحت اشراف ناظران بین‌المللی را با خود به همراه دارد.

این مسئول ایرانی توضیح داد: این ابتکار با ترکیه، قطر، مصر و کشورهای عضو شورای امنیت به مشورت گذاشته شده است.

نماینده ولادیمر پوتین نیز روز گذشته پس از دیدار با «عبداللهیان» تأکید کرد: موضع مسکو در قبال سوریه هیچ زمانی تغییر نکرده و نخواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *