چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۲۰
آيت الله سيد احمد خاتمي در گفتگوي ويژه خبري؛

جناب آقاي احمدي نژاد، عزيز من! يعني حجاب معروف نيست؟!

پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 120509
جوانفكر: بهتر است در مورد اين خانمها به جاي لفظ بدحجابي، از بي توجهي و غفلت نسبت به امر حجاب، استفاده كرد؛ اين خانم ها همگي دلهايشان پاك است؛ نماز مي خوانند؛ روزه مي گيرند و همگي اهل و عيال جمهوري اسلامي هستند.

به گزارش سرويس فرهنگي جهان، شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما، پس از واكنش هاي مختلف در قبال سخنان رئيس جمهور درباره بد حجابي، "علي اكبر جوانفكر"، "سيد محمد جواد ابطحي" و نهايتاً "آيت الله سيد احمد خاتمي" به عنوان ميهمانان اين برنامه نيز در اين باره به ابراز نظر پرداختند.

جوانفكر كه در كنار مسؤوليت خبرگزاري دولت، عنوان مشاور رئيس جمهور را نيز با خود به همراه دارد، در آغاز سخن خود به جاي پرداختن به موضوع حجاب و پديده بدحجابي، به رعايت عفت و حيا در اشكال مختلف اشاره نمود و در همان ابتدا رسانه ها، مطبوعات و به ويژه سايت هاي خبري را به عدم عفت كلام متهم نمود!

وي سپس نيروي انتظامي را متهم به اين ساخت كه به دختر خانمهاي بدحجاب - يا به تعبير دقيق تر او، خانمهاي بي توجه به امر حجاب - فشار وارد مي كند اما در خصوص برخورد قاطع و درست نسبت به باندهاي فساد و فحشاء در اين چند سال، كار چنداني انجام نداده است؛ لذا اين باندها به صورت هدفمند به تأثير بر روي جامعه مشغولند كه در اين مورد از خانمهاي آرايش كرده و مزدبگير براي تردد با وضع نامناسب در خيابان ها ياد كرد.

سيد محمد جواد ابطحي، نماينده مردم خميني شهر در مجلس نيز ضمن ابراز احترام به احمدي نژاد به عنوان فردي دغدغه مند و متدين، ضمن قبول "فرض" تقدم كار فرهنگي بر كار اجرايي و مسؤوليت بيست و چند دستگاه در اين امر، به طرح اين پرسش پرداخت كه به فرض آن، دستگاه هاي متعدد دولتي در اين پنج سال چه كار فرهنگي مناسبي در خصوص حجاب و مبارزه با بدحجابي انجام داده است؟ 

وي در اين باره افزود: كار فرهنگي در جاي خود، در خصوص حكم خدا در قرآن چه بايد كرد؟ پس بايد دزد مرتكب به سرقت را هم پس از ارتكاب جرم نصيحت فرهنگي نمود؟ يا بايد حكم خدا را درباره او اجرا نمود؟ مگر نه اين است كه بي حجاب و بدحجاب علاوه بر كار فرهنگي به واسطه تخلف از حكم خدا نياز به برخورد درست دارند؟

پس از آن جوانفكر با ابراز سخناني توأم با تسامح ابراز داشت: بهتر است در مورد اين خانمها به جاي لفظ بدحجابي، از بي توجهي و غفلت نسبت به امر حجاب، استفاده كرد؛ اين خانمها همگي دلهايشان پاك است؛ نماز مي خوانند، روزه مي گيرند و همگي اهل و عيال جمهوري اسلامي هستند.

سپس وي مسؤوليت اصلي پاسخگويي در خصوص كار فرهنگي را حوزه هاي علميه، سازمان تبليغات، فرهنگسراها و ائمه جمعه و جماعات ذكر نمود و افزود كه چرا بايد امر به معروف و نهي از منكر را محدود به نيروي انتظامي كنيم كه دائم با سارق و قاتل و مجرم سر و كار دارد كه حال بخواهد با دختر خانم دانشجويي برخورد كند. اين افراد همان هايي هستند كه در راهپيمايي 22 بهمن مي آيند و خود صدا و سيما با آنها مصاحبه مي كند!

ابطحي نيز در ادامه، به قانون مصوب سال 72 در جلوگيري از تخلفات اداري و بندي از آن در خصوص بدحجابي و گزينش ها و ... اشاره كرد و درباره عمل به آن در ادارات دولتي توضيح خواست كه جوانفكر در اين باره پاسخي نگفت!

سپس آيت الله خاتمي به عنوان ميهمان تلفني در مورد وضع بدحجابي موجود بيان داشت: «اينكه چه كسي اين بدحجابي را به وجود آورده مهم نيست؛ الآن گاهي در تهران ديگر دارد كشف حجاب صورت مي گيرد.  آقا به داد بدحجابي برسيد! به دنبال مجرم يا مچ گيري نباشيد؛ چراغ سبز به بدحجاب ها نشان ندهيد!»

وی ضمن تأكيد بر تدين رئيس جمهور و اعتقاد ايشان به حجاب و رعايت آن در مورد خانواده و فرزندان، از احمدي نژاد خواست طوري صحبت نكند كه بد حجاب ها بگويند ديگر كسي با ما كار ندارد.

آیت الله خاتمی با اشاره به لزوم همزماني كار فرهنگي و اجرايي اعلام داشت: ما اگر به متن اسلام عمل كنيم، مشكلي نخواهيم داشت.

وی با ظلم شمردن تفسير امر به معروف و نهي از منكر به مشت و لگد در عين حال با درست ندانستن پرسش در خصوص نسبت افراد با هم در خيابان، به اين نكته هم اشاره كرد كه: «جناب آقاي احمدي نژاد! مي فرماييد معروف بايد در جامعه معروف شود؛ عزيز من! يعني حجاب معروف نيست؟!»

سپس آيت الله خاتمي با ذكر اينكه هر خانم بدحجاب را نمي توان توطئه گر دانست، تأكيد كرد: «اما بدحجابي و بي عفتي توطئه اي حساب شده از طرف استكبار است كه هدفمند براي جمهوري اسلامي تجويز گشته است.»

پس از سخنان ايشان، جوانفكر مشاور رئيس جمهور و رئيس خبرگزاري ايرنا با وجود خطاب هاي اعتراضي آيت الله خاتمي به سخنان احمدي نژاد، ابراز داشت كه جناب آقاي خاتمي عزيز هم سخنان رئيس جمهور را تأييد كردند(!) و سپس ضمن تكرار سخنان ابتدائي خود درباره عدم رعايت عفت، ناجوانمردي و ابهام آفريني رسانه ها، مطبوعات، سايت ها و افراد، بر اين نكته تأكيد نمود كه اين وضعيت موجود بدحجابي، نتيجه برخورد هاي عملي در اين خصوص است و اينكه اگر برخورد نمي شد و كار فرهنگي اتفاق مي افتاد، چنين نمي شد.

وي در پاسخ به سؤال مجري برنامه در اين مورد كه «چرا نيروي انتظامي كه تابع وزارت كشور و زير نظر دولت است، چيزي مي گويد و دولت حرف ديگري را در اين خصوص مي زند؟» گفت: نيروي انتظامي در مسير سياست هاي دولت عمل نمي كند؛ همه چيز در اختيار دولت نيست. وي در ادامه از توضيح بيشتر در اين مورد خودداري نمود!

جوانفكر سپس بخشي از مسؤوليت بدحجابي موجود را متوجه توليدات صدا و سيما دانست كه مجري برنامه نيز در اين خصوص به فيلم هاي سينما كه با نظارت ارشاد ساخته شده است و وضع بسيار بد و تأثير مخرب آن بر بدحجابي جامعه پرسيد كه متأسفانه جوانفكر اعلام كرد هيچ فيلمي در دولت نهم و دهم با اين وضعيت ساخته نشده است(!) كه در پاسخ وي مجري تأكيد كرد بله در همين دو سه سال فيلم هايي آنچناني ساخته شده است كه جوانفكر باز هم قاطعانه ادعاي وي را رد نمود!

بدين ترتيب به نظر مي رسد گويا رئيس محترم خبرگزاري دولت - كه خود نماينده اطلاع رساني دولت و از اهالي رسانه به حساب مي آيد - تنها آمده بود تا تمام انتقاد هاي صاحب نظران، مراجع، علما و منتقدان نسبت به رويكرد دولت و سخنان رئيس جمهور درباره بدحجابي را رد نمايد و همه را ابهام آفريني، عدم رعايت عفت كلام، ناجوانمردي و ... تلقي نمايد كه به نظر غير منطقي مي رسد و ناخواسته دولت متدين و معتقد را در اذهان مردم تخريب مي كند.             
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من نمی دونم این مجری چرا از 2 منتقد عزیز نپرسید کجا و چگونه کار فرهنگی و اعتقادی باز زور و اجبار جواب داده که این یکی جواب دهد!
((جناب آقاي احمدي نژاد، عزيز من! يعني حجاب معروف نيست؟!))

الان در بین بعضی خانواده های حجاب آن ارزش و اعتبار سابق را ندارد و حتی از آن با عناوین بدی نیز یاد می شود.شما می خواهید با گشت ارشاد بفهمانید که اتفاقا خیلی هم خوب است؟
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا حجاب معروفه ولي بعضي دخترا و زنهاي ما اونو به عنوان معروف نمي شناسن.آقاي احمدي ن‍ژاد گفت اول معروف رو به مردم بشناسونيم بعد امر به اون كنيم.تو اين سي سال آموزش و پرورش و مراكز ديني چه قدر در مورد فلسفه حجاب كار فرهنگي كردن.وقت گفتن مو هاتو بكن تو ولي نگفتن چرا بايد حجاب رعايت بشه.اول معروفو تعريف كنين و جا بندازين بعد امر به اون كنين
Iran, Islamic Republic of
مشکل بد حجابی در اصل تحریک جامعه است...
در کشورهای غربی بندرت زنها با چنین ارایش هایی در ملع عام دیده می شوند...
یا اینکه این افراد از این موضوع آگاه نیستند که خودشان را مثل زنهای تن فروش نشان میدهند.
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر کمی در سخن بزرگان دین کنکاش کنیم به این مطلب می رسیم که عبارتهایی از قبیل دلت پاک باشد، آدم باید باطنش درست باشد و...وسوسه شیطان و مطلبی خالی از واقعیت است که برای نمونه میتوان به درسهای اخلاق حاج آقا مجتبی تهرانی در سلسله مباحث غیرت مومن اشاره نمود. این آقایان از اول هم اعتقادی به این حکم الهی نداشته اند و به قولی با کلمات زیبای دهن پرکن کارهای فرهنگی و... میخواهند از زیر بار مسئولیت ذاتی خود شانه خالی کنند. نشانه درستی این مطلب این است که این آقایان در این قریب 5 سال کدام کار فرهنگی را در رابطه با مسایل حجاب و عفاف انجام داده اند. خاک خوردن چندین ساله مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با کدام توجیه انجام شده است. اصولا کسانی که به آقای احمدی نژاد در این دو دوره رای داده اند آیا برای ایجاد ساخت و ساز و شهر سازی رای دادند یا اینکه برای پیاده کردن و زمینه سازی برای اجرای احکام نورانی اسلام؟ ایشان که دائما از عبارت زیبای عدالت در سخنان خود استفاده می نماید چه تصوری از این واژه دارند؟ آیا اصولا زمینه اصلی برقراری عدالت در تمامی مشتقات آن غیر از اجرای احکام الهی در صورت ظاهری و قابل مشاهده آن در جامعه است؟ تمامی اهل معرفت می فرمایند که کسی که ظاهری خراب دارد حاکی از باطن خراب او می باشد و این آفایان که ادعای کذایی آنها گوش فلک را کر کرده است این گفنارهای زیبا ولی بی پایه را از چه کسی فرا گرفته اند؟ اصولا این باطن گرایان چگونه برای اثبات نظریه های خود به اعمالی مانند نماز و روزه و... که نمود ظاهری دارند تمسک می جویند؟ چرا کار به اینجا رسیده است که دولت سعودی به خاطر عدم رعایت حجاب توسط عده ای توریست زائر نما بارها به ایران تذکر شفاهی و کتبی بدهد؟ هر چند اعتقاد دارم که این طرز تفکر یادگار زمان سازندگی و اصلاحات است ولی مگر غیر از این است که مردم به دلیل نفرت از این سیاست تسامح و تساهل و احساس عدم امنیت و آسایش و سلامت ارکان خانواده و جامعه، با امید به تغییر و بازگشت به مسیر اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه به سمت اصول گرایی گرایش خود را ابراز نمودند؟ شما را چه شده است که گزینشی با خواسته های مردم برخورد می کنید هر جا با فکر و سیاست شما سازگاری داشت از آن بهره برداری شخصی می نمایید و هرجا که ایرادی بنیادی و برگرفته از آموزه های مکتب به شما وارد نمایند با انواع سفسطه و مغالطه کاری آنها را به هیچ می انگارید! آقای رئیس جمهور و دیگر مشاوران وی به این نکته فکر نمایند که همینطور که این 5 سال از عمر دولتشان مانند برق و باد گذشت زمان باقی مانده نیز خواهد گذشت و در پیشگاه حضرت حق باید جوابگوی اعمال خود باشند جایی که دیگر نمی توان برای آن توجیه و بهانه های آنچنانی را بر زبان آورد. و آخر اینکه چرا کار را به اینجا می کشانیم که در بین آحاد مردم مومن این تصور پیش بیاید که فقط و فقط با یک عذاب الهی این مشکل قابل حل می باشد که البته سخن گزافی نیست و داستانهای قرآن قصه های خیالی نبوده و خدا با هیچ قومی عهد نبسته است.
Iran, Islamic Republic of
همیشه همین است
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج محمود بی غل و غش
Iran, Islamic Republic of
از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی میخواهیم (و این درخواست را پیگیری میکنیم) تا علاوه بر جامعه یه نظارت جدی در مورد وضعیت فرهنگی دولتمردان از رییش جمهور تا این اقای سخنگو و مشاوران رئیس جمهور داشته باشند. ظاهرا آقایون کمر به نابودی فرهنگ بستن با توجیهات مسخره و بی تفاوتی هاشون
Iran, Islamic Republic of
مشکل ما اینست که کسانی که از دین سر در نمی آورند خود را کارشناس موضوعات دینی میدانند مثل اینکه یک دامپزشک نسخه ای برای یک بیمار سرطانی تجویز میکند!!!!
Iran, Islamic Republic of
مساله حجاب بیشتر مساله ای داخلی است و دلیل مطرح شدن آن در این زمان مشغول کردن ذهن ها و تقابل مردم با دولت برای فراموش کردن قضایایی مثل مفاسد اقتصادی است.
توجه داشته باشد که امام حسین (ع) فرمودند که اکثر مردم در تقابل دین و دنیا، دینشان را میفروشند و دین لقلقه زبانشان است.
تا به مفاسد اقتصادی، ربا و رشوه موجود در سیستم مالی کشور رسیدگی نشود، حجاب که هیچ مسائل دیگر هم حل نخواهد شد.
بجای این بی تدبیری ها، مبارزه با مفاسد اقتصادی را مساله اول کنید.
متاسفانه مردم چیزی را که می بینند باور میکنند، عدالت اقتصادی شاه کلید این معماست،
وگرنه برخورد عملی منحرف کردن قضایاست.
Iran, Islamic Republic of
عهد و عیال یا اهل و عیال؟!
Iran, Islamic Republic of
حجاب با کار پلیسی حل نمیشه
Iran, Islamic Republic of
ترس ما از اين است كه پس فردا مشروبات الكلي و هزاران موضوع ديگر كه صراحتا از نظر اسلام حرام معرفي شده در جامعه معروف شناخته نشود، در آنصورت پس از معروف شناخته شدن(كه معلوم نيست كي از آن به عنوان معروف ياد مي شود، زيرا يك موضوع كلي است) بايد اول معروف را به مردم بشناسانيم بعد با آن برخورد كنيم، به فرموده امير المومنين بهتر است اول حق را بشناسيم بعد اهل آن را!!
در فرهنگ اسلام ملاك حق است هر كه با آن تطابق داشت اهل حق است وگرنه مسلمين براي هيچكس چك سفيد امضا صادر نكرده اند...
Iran, Islamic Republic of
سایت شما خیلی ظریف خط مخالفت با دولت را تعقیب می کند و هرنظری که دردفاع از دولت باشد بازتاب نمی دهد
Iran, Islamic Republic of
نمره دولت تو کار فرهنگی اصلا نمره ی خوبی نیست.از نظر فرهنگی تو این 4 و 5 سال ما اصلا پیشرفت نداشته ایم.
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
شبكه سيماي قرآن ظاهرا پنج شنبه شب بود كه ميزبان يك خانم ايراني استاد دانشگاه در انگليس و البته خانم مومن و ارزشي.
بسيار برنامه خوبي بود و ايشان با حضور در جامعه غربي ارزش حجاب و ضرورت آنرا بخوبي تشريح مي نمود ولي مگر چند نفر از چنين برنامه اي اصلا اطلاع دارند يا در آن ساعت و شب آنرا مي بينند؟؟
در حالي كه چنين برنامه ها و چنين افرادي كه درك درستي از حجاب و دين دارند بايد محور كار تشويق زنان به حجاب باشند ...
Iran, Islamic Republic of
مشکل یک چیز است: ما متولی فرهنگی و استراتژی فرهنگی نداریم. همین!!
Iran, Islamic Republic of
سلام بهتره به جای این همه نظر دادن هر کسی در حد توان و موقعیت خودش دست به کار بشه...
موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
با سلام : با مراجعه به وجدان و ذهن ، این سوال پیش می آید که : مگر هدف از برقراری جمهوری اسلامی در ایران پیاده کردن اسلام نبود؟ آیا مسئله حجاب با این درجه از اهمیت نیاز به حکم حکومتی دارد یا ندارد؟!!
Iran, Islamic Republic of
این مساله قانونه و تکلیف همه روشنه به حکم حکومتی نیاز نداره
انقدر مسئولین در کارها سست عمل کردن که ملت مظلوم ما منتظرن رهبری عزیز حتی برای واضحات هم حکم حکومتی بدن
اگر قرار باشه اقا برای هر مساله ای وارد بشه پس چرا این همه مسئول انتخاب و انتصاب می شن
حکم حکومتی برای بن بست هاست نه برای راههایی که از رفتنش ابا میشه
از اینها گذشته علما و مردم اونقدر حساسیت دارن سر این موضوع که نیاز به تذکر رهبری نباشه هرچند اینا انقدر حرف مردم و علما رو زمین میذارن که بعید نیست رهبری شخصا وارد عرصه بشه مثل خیلی برخی دیگه که رهبری مجبوره کم کاری ها رو جبران کنه
Iran, Islamic Republic of
یک بخش اعظمی از بد حجابیها ناشی از مشکل ازدواج آقایان و خانم ها است؟ در این مورد هم فکری کرده اید؟!
نمی گویم بدحجابی مجاز است، اما آیا شرایط سخت کاری و معضل سربازی و قیمت سرسام آور مسکن، به چشم مسئولان نمی آید؟ آیا شرایط ازدواج به موقع که برای آقایان تا23 سال و برای خانم ها تا 20 سال است، در حال حاضرمهیاست؟
علت را بیابید نه معلول را.