جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

صفار:جنگ نرم در كمين دولت است

سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 120102
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: توپخانه‌هاي جنگ نرم هنوز فعال و در حال تلاش براي يارگيري از درون انقلاب است يعني جنگ نرم زير پوست افراد حزب‌اللهي و اصولگرا هم مي‌تواند رخنه كند و اكنون نيز در كمين اين دولت اصولگرا هم مي‌تواند باشد.

محمدحسين صفارهرندي در بخش دوم گفتگو با خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس «توانا»، با اشاره به موضوع جنگ نرم از زاويه ديگري به اين موضوع پرداخت و عنوان كرد كه در صورت عدم عبرت از رفتار گذشتگان جنگ نرم در كمين دولت اصولگرا هم مي‌تواند باشد.

* نگرش باستان گرايانه اي كه اخيرا مطرح مي‌شود شبهه انگيز است

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي متذكرشد: دولت احمدي‌نژاد علي‌رغم همه خوبي‌ها و امتياز‌هايي كه در بخش عملكردها و انگيزه‌ها بر دولت‌هاي پيشين دارد اما در برخي عملكردها به ويژه در موضوعات فرهنگي نمي‌توان آنها را به يكي از آرمان‌هاي مبنا پيوند داد.
وي بر همين اساس به نوعي باستان‌گرايي كه در بعضي مواقع از آن صحبت مي‌شود، اشاره كرد و يادآور شد: اين نوع باستان‌گرايي با آرمان‌هايي كه قبلا از آن سخن گفته شده مطابقت نمي‌كند و جدا از بحث ايران‌دوستي و افتخار به مفاخر گذشته ايران حتي قبل از اسلام است.
صفارهرندي در عين‌حال به سخن مقام معظم رهبري مبني بر اينكه ما به هنر صنعتگران، هنرمندان و معماران خود و مردمي كه همت كرده و بناهاي عظيم تاريخي را ساختند افتخار مي‌كنيم و تخت جمشيد را از اين زاويه نيز تحسين كردند، اشاره و افزود: اگر كسي بخواهد نگرش و تمدني را كه محصول تفكر شاهانه و در ماجراي 2500 سال پيش بوده مبناي افتخارات جديد براي كشور قرار دهد طبيعي است اين باستان‌‌گرايي همان راهي بود كه رژيم شاه مي‌خواست برود و ناكام ماند.
وي با تأكيد بر اينكه بعضي موارد در اين دولت جاي شبهه دارد، اضافه‌كرد: اين شبهه نشانگر نوعي نابساماني است و بايد مرتفع شود.

*عده‌اي با خلاء «افراد با غيرت كامل روي مباني اعتقادي و انقلابي» عقايد خود را به كرسي مي‌نشانند

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه عده‌اي با توجه به خلاء حضور «افراد با غيرت كامل روي مباني اعتقادي ديني و انقلابي»، عقايد خود را به كرسي مي‌نشانند، گفت: اين موضوع نشان مي‌دهد كه با وجود انگيزه‌هاي ابتدايي، در ميانه راه دچار تحير و سرگشتگي شده‌ايم و نتيجه اين سرگشتگي در دولت سازندگي، دولت اصلاحات يا دولت عدالت‌پيشه يكي بوده و تفاوتي نمي‌كند.
وي با اشاره به اينكه وقتي به يك اثر هنري مجوز ظهور و بروز داده نمي‌شود بايد براي آن حجت داشت و حجت ما اين است كه اين اثر از چارچوب‌هاي قانوني عدول كرده است، اظهار داشت: اين به معناي مجازات كردن نيست بلكه با محدود كردن آن به ديگران پيام مي‌دهيم كه اگر مدل اقتباسي چنين اثري باشد هيچ‌گاه جواز پيدا نخواهد كرد؛ با جلوگيري از ظهور يك اثر از يك ناروايي جلوگيري مي‌شود اما اگر به وي امتياز داده شده و مسامحه شود با اين تصور كه مردم عاقل هستند و خود متوجه ناروايي مي‌شوند در واقع اين پيام را مي‌دهيم كه دوره‌اي كه در پيش است دوره مسامحه و آسان‌گيري است و در واقع ترويج يك نوع اباهه‌گري بوده و راه جديدي باز مي‌شود.

* احمدي‌نژاد شعار عدالت، استقلال‌خواهي و استقلال طلبي را در كشور محقق كرد

صفارهرندي با بيان اينكه گشوده شدن بعضي از انحراف‌ها خطرناك‌ است، گفت: البته بحث من شخص رييس جمهور نيست چراكه مباني فكري رئيس دولت نسبت به گذشته عوض نشده و وي بارها مطرح مي‌كند كه موضعش همان موضع سابق است و منظور برخي از افراد در اطراف رئيس جمهور هستند.
وي با اشاره به اينكه احمدي‌نژاد در دوره نخست رياست جمهوري خود يعني 4 سال اول، توانست عدالت نسبي را محقق كند و اكنون به مردم ثابت شده كه دولت به دنبال تحقق عدالت است، اظهار داشت: عملكردي كه دولت در مسايل بين‌المللي و منطقه‌اي داشته نشانگر تحقق شعار استقلال و عزت كشور است و براي مردم به خوبي روشن شد كه اين دولت به دنبال استقلال‌خواهي و استقلال‌طلبي است.

*برخي حركت مانند ملاقات با فلان هنرپيشه براي دادن پيام به جامعه است

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي بر همين اساس يكي از شعارهاي مهم انقلاب و نظام را آزادي دانست و تصريح‌كرد: شعار مردم استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي بود كه اصلاح‌طلبان شعار آزادي را به نفع خود مصادره كردند و اين سؤال براي عده اي مطرح شد كه چرا شعار آزادي به نفع جريان اصولگرايان كه اكنون احمدي‌نژاد جلو دار آن است مصادره نشود؟
صفارهرندي با اشاره به اينكه بعضي از عملكرد‌هايي كه در حوزه فرهنگي ديده مي‌شود كدهايي است كه مي‌خواهد نشان ‌دهد اين دولت در شعار آزادي نيز جلودار و پيشتاز است، متذكرشد: گاهي مخالفت‌هايي از جلوگيري از ناهنجاري‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود كه اگر دولت اين مخالفت‌ها را نكند به ضد آزادي بودن متهم مي‌شود براي مثال وقتي يك مقام مسئول جلسات متعددي با هنر پيشه‌ها و هنرمندان مي‌گذارد و رابطه خوبي با آنها برقرار كرده و به هنرمندان كمك مي‌كند اين پيام را مي‌دهد كه دور تازه‌اي به وجود آمده و حصارها شكسته شده و آزادي‌ها بيشتر از گذشته است.
وي با تأكيد بر اينكه اين نوع آزادي‌ها نقاط تناقضي نيز پيدا مي‌كند، يادآورشد: وقتي به بعضي از فيلم‌ها مجوز داده مي‌شود و نسبت به آنها سخت‌گيري نمي‌شود اين آزادي بايد در همه عرصه‌ها تعقيب شود و عرصه‌هاي ديگر مثل مطبوعات نيز خواهان آن هستند كه با اين نگاه بايد اين آزادي در اين عرصه نيز وجود داشته باشد.

*در حوزه سياسي مرزبندي‌ها آنقدر سخت شده كه گاهي تحمل ياران ديروز هم تحمل نمي‌شوند

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه در بعضي عرصه‌ها در حوزه هنر براي به دست آوردن دل جماعتي از هنرمندان اين راه سخاوتمندانه‌تر پيموده مي‌شود، يادآورشد: در حوزه سياسي مرزبندي‌ها محدود‌تر و سخت‌تر مي‌شود و حتي در برخي مواقع تحمل ياران ديروز هم سخت مي‌شود و افرادي كه با يكديگر راهي را رفته‌اند براي يكديگر ناخالص مي‌شوند.
وي با بيان اينكه يكي از مقامات دولتي گفته بود ما در انتخابات شوراها با هيچ كس مشاركت نمي‌كنيم، افزود: اين رويه با اين موضوع كه ديگران نيز بايد در عرصه حضور داشته باشند منافات دارد.
صفارهرندي با تأكيد بر اينكه در عرصه هنر آزادي‌هاي بسياري براي افراد صورت مي‌گيرد اما در حوزه قدرت اينطور مي‌گويند كه فقط بايد خودمان باشيم، اضافه‌كرد: اين تناقض بايد حل شود و مسئله بايد عكس اين موضوع باشد يعني ما بايد در اصول و مباني فكري و فرهنگي خط‌كشي‌ها را سفت بگذاريم و از اين مباني عدول نكنيم و در واقع راه جنگ نرم دشمن را در آنجا سد كنيم.
وي با اشاره به اينكه اگر هر كس در چارچوب مباني انقلاب در عرصه فرهنگي عمل كند حتي اگر نظري خلاف ما را هم داشته باشد، ايرادي ندارد رويكردي كاملاً صحيح است اما عكس اين قضيه خطاي استراتژيك و بزرگي است، اظهارداشت: وقتي سخت‌گيري‌ها در عرصه فرهنگي كنار گذاشته شود اما در صحنه كسب قدرت و سياست اين رقابت‌ها محدودتر شود در نهايت فقط بايد با خودمان رقابت كنيم و اين پديده نامناسبي است و زمينه‌ساز جنگ نرم دشمن مي‌شود.

*نيروي انتظامي در صورت عدم انجام وظيفه ساير دستگاه‌ها درباره حجاب و عفاف نمي‌تواند بيكار بماند

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر اينكه وقتي فقط خود در عرصه قدرت باقي بمانيم به جاي اينكه قدرت تصرف دل‌هاي ديگران را داشته باشيم فقط دل خود را شاد مي‌كنيم، تصريح‌كرد: در اين صورت ما طعمه‌هاي خوبي هستيم كه توسط غير يارگيري شده و به راحتي طعمه‌اي براي ديگران مي‌شويم.
وي با اشاره به اينكه در طرح ترويج فرهنگ حجاب و عفاف بيش از بيست دستگاه در انجام آن ماموريت و مسئوليت داشتند كه يكي از آنها نيروي انتظامي بود، گفت: يكي از 20 وظيفه‌اي كه كه نيروي انتظامي در خصوص طرح عفاف و حجاب انجام داد، ايجاد گشت‌هايي به نام گشت ارشاد بود و براي اينكه طرح عفاف و حجاب را بكوبند اين طرح را در گشت ارشاد كه ممكن است در جاهايي هم خطا داشته است، خلاصه مي‌كنند.
صفارهرندي با تأكيد بر اينكه وقتي ساير دستگاه‌ها وظايف خود را در اين خصوص انجام نداده‌اند، نيروي انتظامي نمي‌تواند بيكار بماند، اظهار داشت: سيماي ظاهري جامعه وقتي به سمتي مي‌رود كه عناصري به صورت نظام يافته و برنامه‌ريزي شده مي‌خواهند سامانه‌هاي فرهنگي را مورد تعرض قرار دهند طبيعي است كه نيروي انتظامي وارد صحنه مي‌شود.

*نبايد با باندهاي سازمان يافته و افراد ناآگاه به يك شكل برخورد شود

وي با اشاره به اينكه شايد در مواجهه و طبقه بندي جرم و مجرمان رعايت درستي نشده و با افراد از صدر تا ذيل به يك شكل برخورد نشده باشد، تصريح‌كرد: كسي كه با دريافت حقوق اداي مانكن‌ها را در خيابان در آورده و فقط كار روزمره‌اش اين بوده است با كسي كه از روي خطاي فرهنگي و نداشتن پشتوانه‌هاي عميق فرهنگي و اعتقادي با ظاهر ناهنجار در خيابان آمده و گناهي ندارد به يك شكل برخورد مي‌شود بازتاب‌هاي خوبي ندارد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اشلامي با تأكيد بر اينكه اگر دولت و نظام مي‌خواهد با يك عارضه برخورد كند عارضه اصلي اين است كه سيماي معنوي، اخلاقي، اعتقادي جامعه دستخوش تهاجم شده و اين را بايد اصلاح كرد، يادآور شد: ممكن است در روش‌هاي اصلاحي خطاهايي صورت گرفته باشد اما بايد اصل را حفظ كرد و خطاها را به نفع يك راه درست‌تر اصلاح كرد.
وي با تأكيد بر اينكه اصل تهيه طرح عفاف و حجاب به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد دولت نهم با كمك دستگاه‌هاي ديگر بوده است، افزود: شوراي فرهنگي عمومي 17 جلسه با مسئوليت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت گذاشت كه طرح جامع حجاب و عفاف نهايي شد و در شوراي انقلاب اسلامي به تصويب رسيد.
صفارهرندي با اشاره به اينكه اين طرح با امضاي رئيس جمهور به دستگاه‌هاي مختلف ابلاغ شد، گفت: بر حسب يك ابلاغيه ضمانت اجرايي اين طرح به ما سپرده شد البته بعدها معلوم شد كه اين ابلاغ اشتباه بوده و نبايد آن را به وزارت ارشاد مي‌سپردند و بعدها به درستي به وزارت كشور منتقل شد.
وي با تأكيد بر اينكه مرحله اجرا و ضمانت به وجود آوردن براي اين طرح در جايي كه از موضع اقتدار نه لزوماً اقتدار پليسي بلكه اقتداري كه مديريت اجرايي كشور در آن نقطه باشد خود را بيشتر مي‌تواند پيدا كند، اظهارداشت: وزير كشور مسئول همه استانداران كشور است و براي اينكه حرفي مستقر شود آنها ايادي وي در سراسر كشور هستند.

*با انگيزه هايي طرح حجاب و عفاف همان گشت ارشاد عنوان شد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه وقتي اين طرح كه مقام معظم رهبري در آن دخالت جدي داشتند به وزارت كشور منتقل شد همزمان با يك تجديدنظر در نحوه مواجهه با گشت ارشاد يا عمل نيروي انتظامي بود، تصريح‌كرد: متاسفانه طرح ترويج فرهنگ به نوعي متوقف شد و در عمل پيوند وسيعي بين گشت ارشاد و طرح حجاب و عفاف برقرار شد تا به نوعي با محكوم كردن گشت ارشاد، طرح حجاب محكوم گردد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين مساله را عمدي مي‌دانيد ياخير متذكر شد: قطعا رئيس دولت اصلا انگيزه‌هايش از اين جنس نيست و افرادي هم كه در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف مسئوليتي داشتند فكرشان به اين شكل نبوده است.
صفارهرندي در عين حال به نشريه‌اي كه چند ماه پيش منتشر و پس از چند شماره متوقف شد اشاره كرد و افزود: يك نشريه‌اي «گشت ارشاد در دانشگاه‌ها» را بعنوان تيتر اول خود انتخاب كرده بود و در آن بنده را به عنوان سنبل وزارت ارشاد مطرح كرده و سفرهايي كه بنده به استان‌ها داشتم و در دانشگاه‌ها عليه جريان فتنه صحبت مي‌كردم را مطرح كرده بود.
وي افزود: اين نشريه بدون هيچ ربطي نام اين سفرها را گشت ارشاد گذاشته بود و عكس بنده را به عنوان عكس روي جلد گذاشته بودند.

*خطر جنگ نرم اين است كه برخي با ظاهر موجه زيرآب آدمهاي موجه نظام را مي‌زنند

وي با اشاره به اينكه در متن مجله وقتي دقت مي‌شد مشكل گشت ارشاد در خيابان‌ها نبوده بلكه همان حرفي كه زماني مهاجراني مي‌گفت كه به فرهنگ بدون ارشاد معتقد است اينها نيز معتقد اند كه مقوله ارشاد بايد ريشه كن شود، تصريح‌كرد: اين افراد برخورد ارشادي كردن با جامعه را قبول نداشته و معتقد هستند هر فرد به هر شكلي كه دلش خواست عمل كند كه در واقع اين يك نوع اباهه‌گري است.
صفارهرندي با بيان اينكه نويسندگان آن مقالات در آن نشريه هيچ فاصله‌اي از نظر فرهنگي با جريان اصلاح‌طلب نداشتند و مباني فكري آنها با اصلاح‌طلبان يكي بود و اصلا بعضي از آنها اصلاح‌طلباني بودند كه اسم‌هاي مستعار داشتند، متذكرشد: آنها زير آب مباني فكري دولت احمدي‌نژاد را به نام وي و طرفداري از او مي‌زنند.
وي با تأكيد بر اينكه اگر هر كس كه با گشت ارشاد مخالف بوده دشمن عدالت و انقلاب معرفي شود و نيروي انتظامي به دليل اينكه اجراي بخشي از مقررات و قوانين مربوط به حجاب و عفاف را داشته دشمن مردم نشان داده شود، راه به گمراهي بردن است، يادآور شد: اصل قضيه اين است كه افرادي با رخنه كردن در زير جلد جريانات موجه نظام مي‌خواهند زير آب اعتقادات يكديگر و آدم‌هاي موجه نظام را بزنند و خطر جنگ نرم در اين موارد است.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه در اينجا اين سؤال مطرح مي‌شود كه افرادي كه زير پوست اصلاح‌طلبان نفوذ كرده و آنها را تحريك كردند كه پرچم مقابله با جمهوري اسلامي را بلند كرده و موجب شد دست به دست دشمنان دهند چه كساني هستند، افزود: اصلاح‌طلبان بقاياي وفاداران به انقلاب اسلامي در دهه 60 هستند و بسياري از آنها در دهه 70 در تمام سوابق نوراني نظام دخيل بودند و مشاركت داشتند اما چه مي شود كه اكنون به افرادي عليه نظام و انقلاب تبديل مي‌شوند و عليه خدا راهپيمايي مي‌كنند، در پاسخ بايد گفت جنگ نرم اثر خود را گذاشته است.

*جنگ نرم در كمين اين دولت اصولگرا هم مي‌تواند باشد

وي با اشاره به اينكه رخنه عناصر خارج از نظام و مجاورت ناپسنديده اصلاح‌طلبان با آنها، هم‌نشيني دوست و دشمن، كار كردن ضدانقلاب و انقلابي با يكديگر و اختلاط آنها موجب مي‌شود كه آقايي بگويد كه حتي عليه خدا هم مي‌توان راهپيمايي كرد، گفت: برخي از ياران ديروز امام (ره) اكنون مي‌گويند مگر ما محكوم به حفظ مباني گذشته انقلاب هستيم؟
وي عاملي را كه موجب شد بخشي از نيروهاي انقلاب از آن جدا شده يا رو در روي انقلاب قرار گيرند، جنگ نرم دانست و خاطرنشان‌كرد: توپخانه‌هاي جنگ نرم هنوز فعال است و همچنان در حال تلاش براي يارگيري از درون انقلاب بوده و مي‌خواهد نيروهاي انقلابي را از انقلاب جدا كند.
صفار هرندي ادامه داد: جنگ نرم در زير پوست افراد حزب‌اللهي و اصولگرا هم مي‌تواند رخنه كند و اكنون نيز در كمين اين دولت اصولگرا هم مي‌تواند باشد.

*اگر بخواهيم دل همه را بدست آوريم به همان سرنوشت اصلاح طلبان دچار مي‌شويم

وي با اشاره به اينكه در دوره اصلاحات براي بدست آوردن راي بيشتر تلاش مي‌كردند دل همه گروه‌ها را به دست آورند، گفت: اين فرمول اگر بخواهد در ميان اصولگرايان نيز جريان پيدا كند نتيجه‌اي مشابه آنها خواهد داشت و با توجه به فرموده خداوند حمايت‌هاي الهي از كسي كه اينگونه محاسبه كند دريغ خواهد شد، حتي اگر پيغمبر خدا هم باشد.
صفارهرندي در خصوص قضاوت در مورد اقدامات خود زماني كه تصدي كار وزارت‌خانه را برعهده داشته است، افزود: ما سعي مي‌كرديم رخنه‌گاه‌هاي جريان جنگ نرم را ببنديم بنده معتقدم اين خواسته خيلي محقق نشد اما مسير اين مسير بوده و به همين دليل صداي بسياري كه اهالي اين جنگ بودند، درآمد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برخي از مخالفان خود در جبهه اصولگرايي در زمان وزارتش، اضافه‌كرد: اين مخالفان معتقد بودند كه فيلم‌ و كتاب‌هاي بدي وجود دارد و از اين وضعيت ناراضي بودند آنها حق داشتند و آرماني مثل ما داشتند اما روش‌هايشان فرق مي‌كرد و معتقد بودند كه از فرداي روزي كه ما در وزارتخانه مستقر شديم بايد هيچ فيلم بد و هيچ اثر مشكل‌دار فرهنگي ظاهر نشود كه اين خلاف واقع است.
وي با اشاره به اينكه وقتي در اوايل وزارت خود گزارشي را خدمت مقام معظم رهبري ارائه دادم، تصريح‌كرد: مقام معظم رهبري فرمودند فكر نكنيد اين اقدامات در مدت كوتاهي انجام شدني است و آنچه بيش از 20 سال بدون تغيير بوده در مدت كوتاهي نمي‌توان آن را عوض كرد و شايد 10 سال طول بكشد تا بعضي از اين موارد اصلاح شود اما شما سرعت را در تعقيب اهداف درست خود بايد داشته باشيد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه ما وقتي فيلمي قابل مجوز دادن نبود از فيلم‌ساز مي‌خواستيم كه با كمك ما شروع به ساخت فيلم جديدي با معيارهاي قانوني كند كه در بسياري از مواقع هم اين كار جواب مي‌داد و فيلم‌ساز با ما همكاري مي‌كرد، تصريح‌كرد: وقتي فرد ديگري به عنوان مدير سينمايي روي كار مي‌آيد با اين تفكر كه در دوره قبل ‌سخت‌گيري‌ها بي‌دليل بوده و نبايد جلوي فيلم‌ها گرفته شود و من آن فيلم را آزاد مي‌كنم فقط آن فيلم آزاد نشده بلكه ده‌ها فيلم مثل آن از اين به بعد آزاد مي‌شود و همه به آن شكل فيلم مي‌سازند و جاي پا براي انحراف‌هاي بعدي درست مي‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *