پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جزئیات ساخت سدهای نسل جدید

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 442402
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه طرح استفاده از فناوری نانو برای جلوگیری از تبخیر میلیاردی ذخایر آب سدها در دست مطالعه قرار دارد، گفت: بررسی امکان ساخت سدهای زیرزمینی آغاز شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا رضازاده با بیان اینکه طرح گسترش پوشش های نانو که در سطح دریاچه سدها در حال مطالعه است، به شرط تغییر ندادن کیفیت آب محقق خواهد شد، گفت: نانو به کمک دریاچه سدهای کشور می آید.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: تبخیر از سطح دریاچه سدهای کشور به حدود ۳ میلیارد مترمکعب در سال رسیده است که با استفاده از فناوری نانو کاهش خواهد می یابد. وی تصریح کرد: نتیجه این مطالعات تا یک سال آینده مشخص می شود.

وی همچنین ساخت سدهای زیرزمینی را نیز مانع تبخیر آب در دریاچه ها دانست و گفت: ساخت سد کوه دشت در حال مطالعه است. رضازاده قسمت های شرقی و شمال غرب کشور را دارای ظرفیت احداث این نوع سد اعلام کرد و افزود: تفاوت جنس لایه های مختلف زیرزمینی و جنس زمین تعیین کننده امکان احداث این نوع سد است.

رضازاده با اشاره به اینکه ساخت این سدها بدون نیاز به صرف هزینه های سنگین برای احداث کانال امکانپذیر است، تصریح کرد: در نقاطی که امکان احداث این سد فراهم شود با حفر یک چاه آن منطقه تبدیل به یک نقطه بهره برداری می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در کشور ما که بارش در زمان مناسب با نیاز مصرف اتفاق نمی افتد، می توان سیلاب ها را با تغذیه مصنوعی به سفره های آب زیرزمینی منتقل و در آنجا نگهداری کرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه امکان بهره برداری از این سدها در حجم های خیلی بزرگ امکانپذیر نیست، افزود: پس از حفاری، دیواره هایی در زمین ایجاد می شود و آب درحال جریان را در زمین حبس می کنیم که این روش حفظ سفره های آب زیرزمینی را بدون تبخیر آن محقق می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *