پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

آخرین‌خبر از وام ۸۰میلیونی و افزایش‌وام‌خودرو

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 404008
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که این بانک برای تامین مالی بازار سرمایه ورود نخواهد کرد، اعلام کرد که گزارش وام مسکن ۸۰ میلیونی هنوز به شورای پول و اعتبار ارائه نشده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در حالی که در هفته گذشته مسوولان سازمان بورس خواهان ورود بانک‌ها برای تامین نقدینگی بازار سرمایه و خروج آن از وضعیت فعلی شدند، ولی‌الله سیف در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک عنوان کرد که بانک مرکزی در این رابطه نقشی نداشته و تنها منابع نظام بانکی تا حدودی که مجوز آن صادر شده برای انجام این کار قابل موافقت است.

او گفت: پول پرفشار و پرقدرت بانک مرکزی برای استفاده در مواردی همچون بازار سرمایه قابل استفاده نیست و همواره دولت مقید به ایجاد انضباط پولی و بانکی در کشور است.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره‌ی آخرین وضعیت بررسی وام ۸۰ میلیونی در شورای پول و اعتبار گفت: در مورد این موضوع هنوز گزارشی به شورای پول و اعتبار داده نشده و ممکن است در آینده نزدیک این اقدام انجام شود.

اما در حالی که اخیرا مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد که رییس کل بانک مرکزی در مورد پیشنهاد افزایش وام خودرو ملاحظاتی داشته‌اند، او در این مورد توضیح داد: این پیشنهاد به زودی در اولین یا دومین جلسه شورای پول و اعتبار و بسته به اولویت‌های موجود بررسی می‌شود.

او درباره میزان افزایش آن نیز گفت: بعد از موافقت اعضای شورا و بحث‌هایی که در این مورد انجام می‌شود درباره میزان افزایش آن تصمیم‌گیری خواهد شد و این موضوع نظر مستقل شخص من نیست.
سیف در ادامه به روند تغییرات تورم در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان تورم کاهش یافته در دی‌ماه در صورتی که شرایط به همین روال ادامه پیدا کند تورم تا انتهای سال به زیر ۱۶ درصد خواهد رسید.

رییس کل بانک مرکزی همچنین درآمدهای ناشی از ارائه خدمات بانکی در کشور را نسبت به سایر نقاط جهان بسیار پایین عنوان کرد و گفت: این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و سنگینی است تا بانک ها به روز شده و بتوانند با استفاده از فناوری های نوین و خدمات جدید هزینه کمتری را تقبل کرده و درآمد بیشتری را از این طریق تامین کنند، چرا که هم اکنون هزینه سنگین آن ها از طریق فعالیت های واسطه گری ایجاد می‌شود که عواقب ناشی از آن روشن است.

سیف گفت: باید بار تامین هزینه بانک ها به تدریج از درآمد ناشی از واسطه گری به سمت درآمدهای حاصل از ارائه خدمات بانکی فناورانه حرکت کنند.

او توسعه ارائه خدمات فناوری در شبکه بانکی را چندان هم پایین ندانست و گفت: نگاهی به حجم اسکناس و مسکوک در نقدینگی کشور نشان می دهد که این نسبت که در سال های گذشته حدود ۱۳ درصد بود به ۴.۵ درصد رسیده که بیانگر نفوذ فناوری و استفاده از ابزارهای نوین بانکی در این نظام است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *