پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

منفعت مذاکرات برای ایران از نظر CNN

چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب: 415105
یک شبکه خبری آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که چه توافق هسته‌ای حاصل شود یا توافقی به دست نیاید قدرت ایران افزایش می‌یابد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، "استیفن کولینسون" طی مقاله‌ای که شبکه خبری سی‌ان‌ان در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده نوشت که چه توافق هسته‌ای حاصل شود و چه توافقی به دست نیاید، قدرت ایران افزایش می‌یابد.

در این مقاله آمده است: مطمئناً تحریم‌های بین المللی و آمریکا تأثیرهای مخربی بر اقتصاد ایران داشته و دشمن دیرینه آمریکا را برای پیوستن به گفت‌وگوهایی با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش متقاعد کرده است.

اما فقط بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران نیست که توجه همگان را جلب کرده بلکه این واقعیت که مقامات ایرانی در حال مذاکره با قدرتمندترین کشورهای جهان هستند، جایگاه بین المللی ایران را ارتقا داده است.

سی‌ان‌ان در این مقاله آورده است: دستیابی به بمب نقش منطقه‌ای و حتی جهانی ایران را چند برابر خواهد کرد اما تهران همچنین در حال ایجاد تحرکات جدید در بازی بزرگ ژئوپولیتیک خاورمیانه بوده و در حال به چالش کشاندن تأثیر و جایگاه آمریکا و ترساندن متحدان واشنگتن در منطقه است.

این شبکه خبری در مقاله خود نوشت: در حالی که ایران درگیر مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود است از اختلافات به‌وجود آمده در پی بهار عربی و خلأ آمریکا در درگیری‌های منطقه بهره برده است. این کشور حتی از اولویت‌بخشی ایالات متحده به یک توافق هسته‌ای در مقابل محدود کردن نفوذ گروه‌های تحت حمایت تهران که می‌توانست به شکست مذاکرات بینجامد بهره‌برداری کرده است.

به‌نوشته سی‌ان‌ان: نتیجه اینکه ایران ــ از طریق گروه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کند ــ به یک بازیگر کلیدی در نزاع‌های جاری در کشورهای همسایه آن تا کرانه دریای مدیترانه تبدیل شده است. مسیر ایران به‌سوی تفوق و برتری منطقه‌ای به یک مشکل فزاینده برای دولت اوباما تبدیل شده است، آن هم در شرایطی که واشنگتن در اندیشه دستیابی به یک توافق هسته‌ای است، امری که تا کنون موجب شک و تردید قابل توجه مخالفان حاضر در کنگره و متحدان بیمناک آن همچون عربستان سعودی و اسرائیل شده است، کسانی که از نزدیک شاهد افزایش تحرکات و مانور ایران هستند.

این شبکه در ادامه گزارش داد: منتقدان، رئیس جمهوری اوباما را متهم می‌کنند که به‌قیمت ادامه تلاش‌ها برای تضمین دستیابی به توافقی هسته‌ای به‌عنوان میراث دوران ریاست جمهوری‌اش، چشم خود را به‌روی نیت‌های شرورانه ایران و جنگ‌های نیابتی آن در خاورمیانه بسته است. آن‌ها از این واهمه دارند که تهران نه‌تنها با استفاده از توافقی که زیرساخت‌های هسته‌ای آن را دست‌نخورده باقی گذاشته است، بلکه با فریب‌دادن آمریکا، از این مذاکرات برای محافظت از جاه‌طلبی‌های هژمونیک خود در خاورمیانه استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *