چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
۹
بی تدبیری"دولت رکود"، در بحث دلار هم عیان شد؛

جهش قیمت دلار در سایه سکوت مسئولان/ جو "برجام" هم نبض افزایشی دلار را کند نکرد

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 455606
کاهش نرخ سود بانکی و خروج دارایی های مردم از بانک ها، می توانست سرمایه های مردم را بیشتر در بازار سرمایه به گردش اندازد و به افزایش قیمت دلار کمک کند، ولی وتوی آن باعث شد سرمایه های مردم برای امیدی که به بهره بانکی منابع خود داشتند، کما فی السابق در بانک ها بماند و مسئولین اقتصادی دولت را بیشتر به حفظ قیمت دلار در کانال قبلی بیاندازد.
جهش قیمت دلار در سایه سکوت مسئولان/ جو  "برجام" هم نبض افزایشی دلار را کند نکرد
گروه اقتصادی "جهان نيوز" ـ  با وجود ارائه بسته "خروج از رکود" از سوی دولت، شاخص های بازارپول در کشور حکایت از افزایش قیمت ارز و نقدینگی داشته به طوری که قیمت دلار در هفته جاری ۳۵۶۵ تومان را تجربه کرده تا بر نگرانی های مردم در خصوص افزایش آن تا سقف ۴ هزارتومان بیافزاید.

هفته قبل روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۳۵۶۵ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. این شروع افزایشی، برخی معامله‌گران را به ادامه روند رو به رشد دلار بدبین نمود. دلار روزهای شنبه و یکشنبه به افزایش ۴۰تومانی رشد را تجربه کرد و به قیمت ۳۵۹۵ تومان رسید.

این افزایش موجب شده بودند که شاخص بازار ارز به بالاترین قیمت خود از ۹ دی سال ۹۳ برسد، اما شروع افزایشی شنبه برخلاف انتظار برخی از معامله‌گران در جا نزد و در بازار روز یکشنبه قیمتی نزدیک به ۳۶۰۰ تومان را تجربه کرد.

به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روز شنبه این هفته معامله‌گران ارزی با بالا بردن خریدهای آتی پشت خطی و برخی معاملات هماهنگ صوری قیمت را تا ۳۶۰۰ تومان بالا بردند، که ادامه این روند و عدم خروجی قبال توجه اقتصاد کشور از برجام، روزهایی با قیمت دلار بالا را برای کشور رقم خواهد زد.

در همین حال قیمت دلار در پایان معاملات روز گذشته به ۳۶۰۰ تومان رسید؛ رقمی که اگر چه تنها افزایش ۵۰ تومانی از ابتدای هفته را تجربه می کند اما نگرانی ها را در مورد افزایش این روند بیش از پیش برجسته می کند.

افزایش نقدینگی و نسبت مستقیم آن با افزایش قیمت دلار

در همین حال حجم پول در بازار نیز کماکان رو به افزایش است و مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی از افزایش نقدینگی به ۸۷۲ هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه امسال خبر داده است. ابوالفضل اکرمی در این باره گفت: "نقدینگی با رشد ۱۱.۵ درصدی در شهریور ماه نسبت به اسفند سال گذشته به ۸۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان نقدینگی شهریور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳.۵ درصد تغییر دارد. پایه پولی در شهریور ماه با رشد ۴.۸ درصدی در مقایسه با اسفند به ۱۳۷.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است".

آن طور که اکرمی عنوان کرده میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز در پایان شهریور به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی همچنین به رشد بدهی دولت به بانک مرکزی اشاره کرده و افزوده: "بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان شهریور ماه رشد ۵.۶ درصدی داشته و به ۷۳.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است که این افزایش به دلیل تن خواهی است که بانک مرکزی براساس قانون بودجه در اختیار دولت قرار می‌دهد که تا پایان سال نیز تسویه خواهد شد".

شاخص های رو به رشد قیمت ارز و نقدینگی به درستی راه را برای انتقادات منطقی مخالفین بسته "خروج از رکود" باز نموده است.

در بهترین حالت سیاست های اقتصادی دولت موجب افزایش ۲۰۶ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در اقتصاد ایران خواهد شد و همه تحلیل گران به خوبی می دانند افزایش سرسام آور مقدار نقدینگی می تواند اثرات تورمی شدید را در آینده دور به بار آورد. این در حالی بوده که تمامی تدبیرهای دولت تنها برای راهبری ۱۶هزار میلیارد تومان از این مبلغ به بخش های تولیدی در قالب وام های کم سود خلاصه شده است. اما مابقی این مقدار نقدینگی که مبلغ ۱۹۰هزار میلیارد تومان می باشد در اختیار بانک مرکزی و زیر مجموعه های آن قرار می گیرد. البته باید توجه داشت همین بخش محدود از نقدینگی هم برخلاف انتظار مسئولان تنها در بخش تولید به گردش در نخواهد آمد. نیاز است در شرایط کنونی تیم و مشاوران اقتصادی روحانی بسته را با بعدهای گوناگون نیازهای تجاری جامعه تهیه کنند که کارکرد فرا بخشی داشته باشد و نه فقط با تزریق نقدینگی و افزایش تقاضای صرف در زمینه خودرو و صنایع وابسته، فکری برای خالی نمودن پارکینگ خودروسازان کند.

وقتی لغو طرح "کاهش نرخ سود" هم جلوی افزایش قیمت دلار را نمی تواند بگیرد

کاهش نرخ سود بانکی و خروج دارایی های مردم از بانک ها، می توانست سرمایه های مردم را بیشتر در بازار سرمایه به گردش اندازد و به افزایش قیمت دلار کمک کند، ولی وتوی آن باعث شد سرمایه های مردم برای امیدی که به بهره بانکی منابع خود داشتند، کما فی السابق در بانک ها بماند و مسئولین اقتصادی دولت را بیشتر به حفظ قیمت دلار در کانال قبلی بیاندازد. ولی توقف "کاهش نرخ سود بانک" هم نتوانست کاری از پیش ببرد و دلار به قیمت ۳۶۰۰ رسید. این موضوع موجب شد که از رفتارهای هیجانی معامله‌گران کاسته شود و بازار روز نسبتا آرامی را تجربه کند. ولی در همین بازار آرام هم با توجه به اینکه بازار روی خوشی به برجام تا به حال نداشته، بازار کنش صعودی را در مورد قیمت دلار داشته است.

بی تدبیری "دولت تدبیر" در برخورد با صرافی ها


دولت طی روزهای گذشته شروع به برخورد نا متوازن با صرافی های متخلف در حوزه دلار و ارز نموده که به دلیل اینکه این برخورد در یک زمان مشخص صورت نگرفته، مابقی صرافی هایی که از برخورد مصون مانده اند ، اقدام به تبدیل دارایی های خود به دلار و دیگر ارزهای پرمصرف کنند.

رئیس انجمن سکه و صراف تهران در همین مورد بیان کرد: افزایش تقاضا، کاهش منابع قابل عرضه به بازار از سوی دولت، افزایش نرخ ارز تنظیم بازار دولت، جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار برای تجدید نظر در نرخ سود و تهدید بانک مرکزی به پلمپ ۵۰ صرافی از جمله دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر است.

مسعودی ادامه داد: صرافی‌هایی که واحد صنفی خود را در معرض پلمپ شدن می‌بینند، در حال تبدیل دارایی‌های خود به ارز (به ویژه درهم و دلار) هستند و این موجب افزایش تقاضا در بازار و رشد نرخ ارز شده است.

دلارهایی که برای ویزای عراق هزینه می شود


ایام نزدیک به اربعین سالار شهیدان، موسم مهیا شدن بسیاری از هم وطنان ما برای سفر به عراق برای حضور در مراسم این روز است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اعلام کرد:" طبق قوانین قبلی، ویزا به مبلغ ۴۳ دلار بود که طبق مصوبه‌ ستاد اربعین کشور و موافقتی که طرف عراقی اعلام کرده، مقرر شده برای زائران ایرانی، ویزا با نرخ ۳۰ دلار صادر شود. این مصوبه هنوز اجرایی نشده و احتمال ۹۹ درصد، ظرف سه یا چهار روز آینده ابلاغ می‌شود."
این میزان دلار برای هر ایرانی که کشور را برای زیارت روز اربعین به قصد کربلا، نجف و دیگر شهرهای عراق ترک می کنند بوده، البته برای ویزاهای گروهی کمتر بوده ولی با توجه به اینکه نزدیک به سه میلیون ایرانی عازم عراق می شوند، ارز قابل توجهی از کشور خارج می شود. عدم پیش بینی درست فشار ارزی وارده به کشور در زمان ایام اربعین سالار شهیدان، می تواند افزایش قیمت را اگر چه محدود و کوتاه مدت رقم بزند.
به این هزینه می توان خروج نزدیک به 100دلاری ارز توسط هر ایرانی برای این سفر را نیز به حساب آورد. در بالاترین سناریوی محتمل برای سفر اربعین، هزینه نیم میلادر دلاری خروج ارز از کشور را به حساب آورد.

نتیجه گیری

با توجه به نکات ذکر شده و روند کند و فرسوده دولت در اصلاح سیاست های اقتصادی کلان کشور، عدم خروجی مناسب از کنار مذاکرات هسته ای برای چرخه تولید و عدم آزاد سازی دارایی های ارزی ایران توسط طرف غربی، روند افزایش خزشی قیمت ارز هم چنان ادامه دارد و باید طی روزهای آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت ارز بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آرش
اوضاع این سال های دلار همانند مغازه های پوشاکی شده که قیمت کالا هایشان را چند برابر میگن اونوقت پشت مغازه هاشونو پر از تخفیفات 50 درصدی میکنن حالا دلار هم همینطوره انقدر تو این روزها بیدلیل قیمتشو بالا میبرند که بعد از رفع تحریم هم از قیمت قبلی بالاتر باشه مقصر اصلی و پشت پرده هم خود دولته .
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم یا لا مچکریم؟
میلاد
Iran, Islamic Republic of
خب هی بلدم بلدم دولت این بود؟ این نرخ که زمان احمدی نژاد هم بود
اون زمان رکود نبود چرخ کار مردم همراه با چرخ زندگیشون می چرخید چرخ سانتریفیوژ ها هم می چرخید . کارخونمونو داریم میبندیم از دست حسن
احمدی نژاد در ۶ماه آخر دلار را ۲۸۵۰ تحویل روحانی داد
تابلوی آن ایام بانک مرکزی را ببینید!
Iran, Islamic Republic of
زمان احمدی نژاد دلار حداقل 4200 تومان بود
بهنام
بعد حداکثر چه قدر بود ؟!!!! لطفا
ساده
پسا برجام چـــــــــــــــــه شد؟ خدا دروغگویان را رسوا می کند .انشاا...
کسی که یکبار به سفر کربلا مشرف میشود کافی است بعضی ها هر سال میروند وارز مملکت را خارج مکنند باعث گرانی ودلار بالا میرود وصدمه به قشر ضیف جامعه وارد می شود این باید توسط جا معه مبلغین دینی فرهنگ سازی شود