جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نرخ تعادلی دلار 1400 تا 1450 تومان

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 228509
معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز کار ساده‌ای نیست اما بانک مرکزی می‌تواند با اعمال برخی سیاست‌ها نرخ بازار و نرخ مرجع به هم نزدیک کرده و حتی فاصله این دو نرخ را به صفر برساند
به گزارش جهان، سید کمال سیدعلی در گفت‌وگو با فارس، در مورد علل نوسانات چند روز اخیر نرخ دلار اظهار داشت: این افزایش قیمت بیشتر به دلیل تاثیرات برخی مسائل سیاسی است و پس از مدتی این التهاب فروکش خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قیمت ارز به سمت کاهش در حال حرکت است، افزود: نتیجه مذاکرات بغداد موجب افزایش نرخ ارز و به ویژه دلار شد ولی به نظر می‌رسد تاثیر این مذاکرات بر نرخ ارز موقتی باشد و به تدریج به نرخ قبل آن برگردد.

معاون سابق ارزی بانک مرکزی با اشاره به ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: هم‌اکنون سیستم ارز تک نرخی وجود ندارد و یک قیمت در بازار ارز وجود دارد و یک نرخ هم ارز مرجع بانک مرکزی است؛ به همین دلیل باید بانک مرکزی و بازار نرخ تعادلی برای ارز انتخاب کنند.

سیدعلی ادامه داد: یکسان‌سازی نرخ ارز کار ساده‌ای نیست اما بانک مرکزی می‌تواند با اعمال برخی سیاست‌ها نرخ بازار و نرخ مرجع را به هم نزدیک کرده و حتی فاصله این دو نرخ را به صفر برساند.

وی با بیان اینکه برای کنترل و یکسان‌‌سازی نرخ ارز باید مجموعه عوامل تاثیرگذار را در نظر گرفت، اظهار داشت: برای یکسان‌سازی نرخ ارز باید در ابتدا مقررات زائد در این بخش حذف شده و در مراحل بعدی ارز حاصل از صادرات را آزاد گذاشته و نرخ سود آن را افزایش داد.

 

*می‌توان دوباره ارز را تک نرخی کرد

این کارشناس مسائل ارزی تصریح کرد: با توجه به منابع ارزی مناسب کشور و افزایش صادرات غیر نفتی به نظر می‌رسد باز هم بتوان ارز را تک نرخی کرد، البته در کنار عوامل یاد شده باید مسئولان از مصاحبه‌های بی‌مورد و غیر کارشناسی که به التهاب در بازار دامن می‌زند، خودداری کرده تا بازار ارز به سمت تعادل حرکت کند.

وی تاکید کرد: اجرای چندین مولفه در کنار هم موجب به وجود آمدن تعادل و ایجاد ارز تک نرخی خواهد شد.

سیدعلی با بیان اینکه شرایط سیاسی رو به بهبود است، گفت: به نظر می‌رسد، التهابات و افزایش قیمت ناشی از مسائل سیاسی در چند روز آینده از بین برود.

 

*نرخ تعادلی دلار 1400 تا 1450 تومان است

معاون سابق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که به نظر شما هم‌اکنون نر تعادلی ارز چقدر است، گفت: البته نرخ ارز را بازار باید تعیین کند، اما براساس محاسبات علمی و منابع و مصارف ارزی و بدون در نظر گرفتن تحریم، نرخ تعادلی ارز هم‌اکنون 1400 تا 1450 تومان است.

وی در خصوص تاثیرات منفی ارز دو نرخی، بیان‌کرد: ارز دو نرخی منشأ فساد است قطعا باید بازار ارز به سمت ارز تک نرخی هدایت شود، اما نباید بازار ارزی را از بین برد بلکه بانک مرکزی در شرایط بروز عدم تعادل، می‌تواند به بازار وارد شده و با افزایش عرضه تعادل به بازار را برگرداند.

 

*پرتال ارزی راهکاری مناسب است اما مشکلات ارز چند نرخی را از بین نمی‌برد

سید علی در پاسخ به این سوال که آیا با راه‌اندازی پرتال ارزی، اثرات منفی چند نرخی بودن ارز کاهش خواهد یافت، گفت: وقتی از اینگونه روش‌ها برای پرداخت ارز ایجاد می‌شود، به معنای وجود محدودیت ارزی است و با این اقدامات ارز تک نرخی نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود سیستم ارز چند نرخی از ابتدای انقلاب تا سال 81، گفت: در برخی مواقع فاصله ارز مرجع و بازار دو تا سه برابر بود که علت اصلی آن وجود محدودیت در منابع ارزی کشور بوده است.

این کارشناس ارزی ادامه داد: این راهکارها مناسب است و به کنترل بازار کمک می‌کند اما تاثیر آن در کوتاه مدت مشخص نمی‌شود.

سیدعلی تصریح کرد: در بخش ارزی سرفصل‌های 36 گانه و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد و در کنار آن وجود درآمد ارزی ناشی از قاچاق کالا کارایی این سامانه را با تردید مواجه می‌کند.

وی تاکید کرد:  پرتال ارزی مشکلات ناشی از وجود ارز چند نرخی را از بین نمی‌برد بلکه تنها راهکار مناسبی برای کنترل و مدیریت عرضه ارز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *