جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تولید ۵درصد سیب جهان در ایران

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب: 410029
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه ۴ درصد پرتقال و بیش از ۵ درصد سیب دنیا در ایران تولید می شود، گفت: عده ای وزارت جهاد کشاورزی را به شدت تحت فشار قرار داده اند که واردات میوه انجام دهد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین صفایی در مراسم بازدید از انجام عملیات ذخیره سازی میوه شب عید در یکی از سردخانه های استان تهران در جمع خبرنگاران اظهارداشت: پُرمصرف ترین میوه شب عید سیب است که در کنار آن میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، و کیوی نیز قرار دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد سبد میوه شب عید مردم مربوط به دو محصول سیب و پرتقال است افزود: عملیات ذخیره سازی بر روی این دو محصول متمرکز است و ما در استانهای تولید کننده، این محصولات را خریداری کردیم و تا روزهای آخر بهمن این میوه ها را در همان مبادی نگاه داشتیم ضمن اینکه از اواخر بهمن ماه شروع به حمل آنها به شهرها و استانهایی کردیم که قرار است این میوه ها در آن نقاط توزیع شود.

صفایی با بیان اینکه بین ۱۸ تا ۲۰ درصد میوه شب عید در استان تهران مصرف می شود افزود: به همان نسبت ما در استان تدارک سرخانه دیدیم و سیب و پرتقال رابه این سردخانه ها منتقل می کنیم ضمن اینکه یک سردخانه در جنوب و دو سردخانه در غرب استان تهران تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه پرتقال های ذخیره شده شامل پرتقال تامسون شمال و والنسیای جنوب است افزود: این میوه ها از ۲۲ تا پایان اسفندماه عرضه می شود اما قیمت عرضه هنوز مشخص نیست و گارگروه تنظیم بازار قبل از عملیات توزیع قیمت را مشخص خواهد کرد. ستاد تنظیم بازار در مورد تعیین قیمت فروش تصمیم گیرنده است.

وی با بیان اینکه عده ای، وزارت جهاد کشاورزی را به شدت تحت فشار قرار داده اند که واردات انجام دهد افزود: به اعتقاد ما منطقی وجود ندارد که ارز محدود کشور صرف واردات میوه شود چرا که ۲ درصد پرتقال جهان در ایران و ۵.۵ درصد سیب دنیا در کشور ما تولید می شود این در حالی است که جمعیت ایران کمتر از یک درصد دنیا است. اگر ما تحت فشار واسطه ها بگوییم تنظیم بازار با واردات انجام شود امر چندان پسندیده ای نیست ضمن اینکه در ۱۰ ماهه امسال۳۲۵ هزار تن سیب از کشور صادر شده و که این میزان دو برابر سال قبل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *