جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
مشروح سخنان بشار اسد خطاب به مخالفانش:

دوره امتياز‌دهي به رژيم صهيونيستي به پايان رسيده است

پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 160928
دوره امتياز‌دهي به رژيم صهيونيستي به پايان رسيده است
رئيس‌جمهوري سوريه با اشاره به طرح فتنه‌گران در سوريه براي تضعيف مقاومت در قبال رژيم صهيونيستي، تاكيد كرد كه زمان امتيازدهي به اين رژيم به پايان رسيده است.

به گزارش جهان به نقل از فارس، خبرگزاري رسمي سوريه "سانا " متن كامل سخنراني دیروز  بشار اسد در مقابل پارلمان سوريه را درباره ناآرامي‌هاي اخير در سوريه منتشر كرد. پيش از اين اعلام شده بود كه قرار است  وي سخنراني مهمي را براي مردم كشورش ايراد كند.

مشروح سخنان رئيس‌جمهوري سوريه به شرح زير است:
بشار اسد در سخنراني  خود در پارلمان سوريه گفت: من از طريق شما تمام فرزندان عزيز سوريه را مورد خطاب قرار مي‌دهم. سوريه در قلب همه ما مي‌تپد و همه ما عاشق وطن عزيزمان هستيم. سوريه قلعه مستحكمي است و داراي افتخارات والايي است كه در هر استان، شهر و روستايي نمودار است.
وي افزود: من اكنون در يك لحظه استثنايي با شما صحبت مي‌كنم و تحولات و حوادث كنوني به منزله يك امتحان درباره ميزان وحدت و غيرت ماست. اين حوادث امتحاناتي هستند كه در شرايط مختلف با انجام توطئه‌هاي پياپي عليه وطنمان تكرار مي‌شوند. اما خواست و اراده ما و نيز همبستگي و اراده الهي بر اين بوده كه هر بار در مقابله با اين توطئه‌ها پيروز شويم و اين امر توان و ميزان مصونيت ما را افزايش داده است.

* كسي كه طرف مردم سوريه باشد همواره سرش بالا است

رئيس‌جمهوري سوريه افزود كه هر كسي طرف مردم سوريه باشد، همواره سرش بالا خواهد بود و به اين امر مفتخر خواهد ماند.
وي گفت:من با شما با قلبي سرشار از افتخار بدليل وابستگي‌ام به اين ملت سخن مي‌گويم..و با احساسي از غم، اندوه و تاسف به دليل حوادثي كه روي داده و موجب قرباني شدن برادران و فرزندانمان شده در مقابل شما ايستاده‌ام و در حال حاضر من همچنان مسئول تامين امنيت اين وطن و تضمين ثبات و امنيت آن هستم.

* دشمنان سوريه همواره به فكر ضربه وارد كردن به امنيت سوريه بوده‌اند

اسد تصريح كرد كه آنچه در كشورهاي عربي روي داده است، موجب شده تا رويكرد سوريه از يك نظر بسيار تقويت و تحكيم شود و آن اجماع ملي است. زماني كه اجماع ملي عنوان مي‌شود ما بايد آن را بپذيريم چه با آن موافق باشيم و چه با برخي از موارد اين توافق و اجماع نظر مخالف باشيم.
وي افزود: من به خوبي مي‌دانم كه مردم سوريه از هفته پيش منتظر اين سخنراني بودند اما من بطور عمد اين سخنراني را به تاخير انداختم تا همه چيز در ذهن من تكميل و تثبيت شود يا دست‌كم بندها و عناوين اساسي اين سخنراني را آماده كنم تا سخنراني امروز صرفا يك خطاب عاطفي نباشد كه صرفا خيال مردم را آسوده كند و در شرايط كنوني تاثيري بر اقدامات دشمنان ما كه بطور منظم، هميشگي و كاملا علمي براي هدف قرار دادن ثبات و امنيت سوريه برنامه‌ريزي مي‌كنند، نداشته باشد.

* حماقت دشمنان سوريه در وارد كردن ملت سوريه در توطئه‌هاي خود

اسد گفت: ما در مقابل شما به زكاوت آنها (دشمنان سوريه) در استفاده از راهكارهاي پيشرفته و متعدد اعتراف مي‌كنيم اما همچنين به حماقت و ناداني آنها بدليل انتخاب اشتباه و استفاده نادرست از وطن و ملتمان اقرار مي‌كنيم زيرا چنين توطئه‌هايي موفق نخواهند بود.

* پيامدهاي تحولات منطقه بر سوريه

رئيس‌جمهوري سوريه تاكيد كرد: تحولات بزرگي كه در منطقه ما از چند ماه پيش روي داد، تحولات بزرگ و مهمي بودند و پيامدهايي نيز براي تمام منطقه از جمله دولتهاي عربي بدون استثناء خواهد داشت و اين به آن معناست كه پيامدهاي اين تحولات بر سوريه نيز كه جزء همين كشورهاست تاثير خواهد گذاشت...سوريه يك كشور منزوي نيست كه تحت تاثير تحولات جهان عرب نباشد. ما كشوري هستيم كه بخشي از اين منطقه به شمار مي‌آييم. ما در منطقه تاثيرگذار و همچنين تاثيرپذير هستيم. اما در عين حال نمي‌توانيم بگوييم كه ما نسخه ديگري از [فلان] كشور عربي هستيم. ما در سوريه داراي ويژگي‌هاي خاص خود هستيم و چه بسا كه با ساير كشورهاي عربي از نظر امور داخلي و خارجي تفاوت داشته باشيم.

* نقطه اشتراك سياست‌هاي داخلي و خارجي سوريه رضايت مردم آن است

وي افزود: در سطح داخلي، صرف‌نظر از نقاط مثبت يا منفي ما سياست خود را بر داشتن يك رويكرد باز سياسي و ارتباط مستقيم با ملت و شهروندان پايه نهاديم. من از اصول كلي موجود سخن مي‌گويم و از دستاوردها و ناكامي‌هاي اين روند سخني نمي‌گويم. اما بطور كلي اصول اصلي سياست داخلي ما بر اين اساس بوده است.
اما در بخش سياست خارجي بايد بگويم كه سياست خارجي سوريه بر اساس پايبندي به حقوق ملي و توسل به حقوق ملي و استقلال‌ راي و حمايت از مقاومت‌هاي عربي در برابر اشغالگري بوده است و رابط ميان دو سياست داخلي و خارجي ما همواره شهروندان بوده‌اند.

* وحدت ملي پشتيبان هميشگي سوريه بوده است

بشار اسد در ادامه سخنان خود افزود: سياست داخلي و خارجي سوريه حالتي از وحدت ملي بي‌سابقه‌اي در سوريه ايجاد كرد و اين وحدت ملي كه بوجود آمد دليل، نيرو يا پشتيبان اساسي براي سوريه در مراحل گذشته بخصوص در سال‌هاي گذشته بوده است. زماني فشارها بر سوريه آغاز شد اما از اين فشارها توانستيم توطئه‌هاي بزرگي كه سوريه با آن مواجه بود را خنثي كنيم و از اين طريق توانستيم از موقعيت محوري سوريه محافظت كنيم.
رئيس جمهور سوريه در ادامه سخنراني خود گفت: ايستادگي سوريه بر رويكردهاي خود كه مورد قبول ديگران نبود، ‌سبب شد تا دشمنان با شيوه‌هاي ديگري به تضعيف آن بپردازند.

*بايد خود را در برابر توطئه‌ها محافظت كنيم

بشار اسد اضافه كرد: بعد از هر موفقيت ضروري است كه با سختكوشي از اين موفقيت محافظت كرده و خود را در برابر هر توطئه‌اي كه از خارج كشور مي‌آيد محافظت كنيم.

*توطئه‌ها عليه سوريه از كشورهاي دور و نزديك شكل مي‌گيرد

رئيس جمهور سوريه به توطئه‌اي كه عليه سوريه در حال شكل‌گيري است اشاره كرد و گفت: امروز سوريه در معرض توطئه‌اي بزرگ است كه سرنخ‌هاي اين توطئه تا كشورهاي دور و نزديك امتداد دارد و برخي از سرنخ‌هاي اين توطئه در داخل كشور است. زمان‌بندي اين توطئه به رويدادهايي كه در كشورهاي عربي در حال روي دادن است اتكا دارد.
وي اضافه كرد: امروز درگيري جديدي وجود دارد كه [از نظر دشمنان] انقلاب است اما ما اين نام را براي آن نمي‌گذاريم بلكه اين امر رويدادي مردمي است.

*ضرورت ايجاد اصلاحات و برآورده كرده نيازهاي مردم سوريه

رئيس جمهور سوريه گفت كه توطئه‌گران عليه سوريه كم هستند و اين امري بديهي است و تاكيد كرد كه ما با اصلاحات و برآورده كردن نيازهاي مردم موافق هستيم و اين وظيفه دولت است اما امكان ندارد كه با فتنه باشيم و زماني كه ملت سوريه با درك مردمي و ملي خود از آن چيزي كه در حال روي دادن است آگاه شد، امور آسانتر شد و بعد از آن نيز واكنش مردم به فتنه از واكنش دولت بيشتر بود.
بشار اسد ادامه داد: دولت پاسخ به فتنه‌گران را به شهروندان سوري واگذار كرد و همين امر موجب ايجاد راهكاري مسالمت‌آميز، امن و ملي براي حوادت اخير شد و وحدت ملي را سريع به سوريه بازگرداند.

* زمان امتياز‌دهي به صهيونيست‌ها پايان يافته است

بشار اسد در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: تحولات اخير منطقه بر روند مسئله فلسطين تاثير خواهد گذاشت و آن را تغيير خواهد داد و روند پايبندي به حقوق ملت فلسطين، جايگزين روند امتيازدهي خواهد شد.
وي با بيان اينكه توطئه گران هميشه در اقليت هستند، گفت: ادعاي اصلاحات و تخريب اماكن عمومي قابل جمع نيستند، برخي از رسانه‌ها يك ساعت قبل از تخريب برخي از اماكن عمومي ، خبر تخريب آنها را مي دادند و اين مسئله بيش از يك بار اتفاق افتاد، سئوال اين است كه چگونه چنين اتفاقاتي را پيش‌بيني مي‌كردند؟

*هدف فتنه‌گران، تضعيف سوريه در مقابل اسرائيل است

رئيس جمهور سوريه هدف اصلي و پاياني فتنه گران را تضعيف سوريه و از هم گسستن وحدت آن و برچيده شدن آخرين مانع از مقابل توطئه هاي اسراييل دانست.

*فتنه‌گران با تحريك مردم فعاليت خود را آغاز كردند

رئيس جمهور سوريه به رفتار فتنه‌گران اشاره كرد و گفت گه توطئه‌گران اول با تحريك شروع كردند و اين تحريك‌ها چند هفته پيش از آغاز آشوب‌ها در سوريه و از طريق ماهواره‌ها و اينترنت آغاز شد اما اين كارها هيچ دستاوري براي آنها به همراه نداشت بعد از اين فتنه، به جعل فيلم، صوت و تصوير و هرچيزي پرداختند و شيوه ديگري كه آنها به آن پرداختند تحريك طائفه‌گري است و از طريق ارسال پيام‌هاي كوتاه به يك طائفه به آنها هشدار مي‌دادند كه از فلان طائفه برحذر باشيد كه آنها به شما حمله مي‌كنند و به آن طائفه هشدار مي‌دهد كه طائفه اولي به شما حمله خواهد كرد و براي آنكه گمانه زني حمله طائفه‌ها به يكديگر را تقويت كنند، مزدوراني را به خانه‌هاي مردم فرستادند تا آنها را تحريك كنند كه فلان طائفه حمله كرده و در خيابان‌ها هستند تا با اين حربه بتوانند مردم را به خيابان‌ها بكشند اما ما از طريق فعاليت‌هاي خود توانستيم فتنه را دفع كنيم اما توطئه‌گران به سلاح روي آوردند و كشتارهاي بي‌هدفي را آغاز كردند كه از اين طريق و به كمك خونريزي مردم را تحريك كنند.

*بيداري ملت سوريه ضامن حفظ امنيت سوريه است

رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد كه هنوز تمام بنيان توطئه را كشف نكرده‌ايم، قسمتي از اين توطئه كشف شد. در چندين استان و در خارج از سوريه گروه‌هايي براي حمايت از اين توطئه وجود دارند، همچنين گروهي از رسانه‌ها و گروه‌هايي براي جعل وجود دارد كه از پيش سازماندهي شده بودند.
بشار اسد افزود كه ما توطئه اين گروه‌ها را كه از سال ۲۰۰۵ برنامه‌ريزي شده بود با آگاهي مردم شكست داديم اما امروز وضعيت مشكل‌تر است چون گستردگي اينترنت بيشتر شده و ابرازهاي آنها پيشرفته‌تر شده است اما در همين زمان نيز هوشياري مردم كه ما در اين مرحله ديديم براي دفع سريع اين توطئه‌ها كافي بود و ضروري است كه هوشياري ملي و مردمي را تقويت كنيم چون اين امر همواره ضامن حمايت از ثبات و امنيت سوريه بوده است.
بشار اسد ادامه داد: روابط بين دولت‌ها و ملت‌ها رابطه فشار نيست و بر اساس فشار بنا نهاده نمي‌شود بلكه بر اساس نيازهاي گروه‌ها ايجاد مي‌شود و ضروري است كه هر دولتي به اين نيازها و برآورده كردن آنها گوش دهد.
رئيس جمهور سوريه ادامه داد: اهالي شهر درعا مسئول آن چيزي كه در آن شهر روي داد، نيستند اما آنها به همراه ما مسئول دفع فتنه بوده و تمامي شهروندان سوريه با آنها هستند.
بشار اسد تاكيد كرد: مردم شهر درعا مردمي وطن‌دوست و صادق هستند. آنها مردمي سربلند و با شهامت و كرامت هستند و آنها كساني خواهند بود كه گروه كمي كه درصدد ايجاد تخريب و ناآرامي‌بودند بيرون مي‌كنند.

* ضرورت محاكمه عاملان خونريزي در درعا

بشار اسد در پايان سخنان خود در پارلمان سوريه گفت: خون‌هايي كه در رويدادهاي اخير ريخته شد، خون‌هاي مردم سوريه بود و همه در قبال اين خون‌هاي ريخته شده مسئول هستيم چون اين خون‌ها متعلق به ماست چون قربانيان حوادث اخير برادران و خانواده‌هاي ما هستند و ضروري است كه مسببان اين رويدادها را محاكمه كنيم.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *