پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نگاهی به انتخاب علی سعیدلو به ریاست سازمان تربیت بدنی

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 63212
با حکم محمود احمدی نژاد، علی سعیدلو ، برای یک دوره چهار ساله رئیس سازمان تربیت بدنی شد.این حکم در شرایطی صادر می شود که از مدتها پیش شانس سعیدلو برای جانشینی محمد علی آبادی در سازمان ورزش ، بیش از دیگرانی به نظر می رسید که نام آنها در میان نامزدهای احتمالی این سمت دیده می شد.
نگاهی به انتخاب علی سعیدلو به ریاست سازمان تربیت بدنی
به گزارش سرویس ورزشی جهان ، در حکم احمدی نژاد به سعیدلو که خبرگزاریها به نقل از دفتر امور رسانه های ریاست جمهوری منتشر کرده اند، ضمن تاکید بر آنچه تجربه ، تعهد و شایستگی های رئیس جدید سازمان تربیت بدنی خوانده شده ، آمده است:

"در دولت نهم تلاش‌های بسیار ارزشمند و موفقی جهت توسعه تأسیسات ورزشی و همچنین زیرساخت‌های ورزشی در رشته‌های گوناگون به عمل آمده است و در نتیجه شاهد شكوفایی جوانان و نوجوانان و قهرمانانمان در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی هستیم."

این حکم می افزاید: "این خدمات باید با سرعت هر چه تمام‌تر ادامه یابد و با رفع كاستی‌ها و ایجاد هماهنگی كامل بین بخش‌های گوناگون و رفع كلیه موانع و حواشی آسیب‌رسان و با اتكاء به استعداد شگرف فرزندان پاك و ایمانی، ورزش این سرزمین در قله‌های شایسته قرار گیرد."

به گزارش بی بی سی ، سعیدلو ، یکی از مردان نزدیک به محمود احمدی نژاد است .او در ابتدای دولت نهم پس از آنکه نتوانست از نمایندگان مجلس برای اداره وزارت نفت رای اعتماد بگیرد، معاون اجرایی رئیس جمهور شد. ریاست بر هیات مدیره باشگاه دولتی پرسپولیس در هنگام قهرمانی این تیم در لیگ برتر فوتبال ایران ، تنها سابقه فعالیت سعیدلو در ورزش است.

سایت خبری فارس  ،در تشریح سوابق رئیس جدید سازمان تربیت بدنی ، او را تحصیلکرده رشته زمین شناسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز رشته مدیریت استراتژیک در مقطع دکتری معرفی کرده است.

معترضان ورزشی

انتخاب سعیدلو پاسخی منفی از سوی احمدی نژاد به افراد و گروههایی است که در هفته های اخیر از او خواسته بودند مدیری ورزشی برای اداره سازمان تربیت بدنی انتخاب کند.

در یکی از تازه ترین اظهار نظرها پیش از انتخاب سعیدلو، علیرضا دبیر، قهرمان کشتی ایران در المپیک 2000 سیدنی پیش بینی کرده بود که رئیس سازمان تربیت بدنی از میان افرادی انتخاب خواهد شد که نخواهند توانست اعتماد مجلس برای اداره یک وزارتخانه را به دست بیاورند.

انتقاد به شیوه انتخاب معاون رئیس جمهوری در ورزش، چهار سال پیش به اوج رسید؛ هنگامی که علی رغم مشورت با تعدادی از قهرمانان و افراد شناخته شده در این حوزه، احمدی نژاد تصمیم گرفت محمد علی آبادی را رئیس سازمان تربیت بدنی کند.

برخی کارشناسان معتقد بودند این انتخاب به نوعی تسویه حساب با رسول خادم ، قهرمان اسبق کشتی المپیک بود که به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران در انتخاب شهردار پایتخت به محمد باقر قالیباف ،رقیب علی آبادی رای داد.

با رای خادم ، قالیباف برخلاف علاقه احمدی نژاد تنها با یک رای بیشتر از علی آبادی، شهردار تهران شد.

تحقیق و تفحص اولین دغدغه سعیدلو

سعیدلو پیش از آنکه فرصتی برای برنامه ریزی در ورزش داشته باشد، باید به تبعات احتمالی تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سازمان تربیت بدنی بیاندیشد .

طرح تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی در آخرین روزهای مدیریت علی آبادی به پیشنهاد مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان و با رای مثبت 143 نماینده مجلس تصویب شد.

جلال یحیی زاده، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح دلایل تصویب این طرح به ایسنا گفت:"اصل طرح به علت ناكامی تیم ایران در بازی‌های المپیك 2008 علی‌رغم افزایش هزینه‌ها مطرح شد و موارد دیگری نیز در این مورد وجود داشتند كه عبارتند از ضعف بسیاری از فدراسیون‌ها به ویژه فدراسیون فوتبال با وجود آن كه هزینه‌ها اضافه‌تر شده است، عدم پیگیری برای اخذ حق پخش تلویزیونی، كوشش برای تصدی پست ریاست كمیته‌ی ملی المپیك از سوی علی‌آبادی و در نهایت تصدی این پست و عدم رسیدگی جدی به هیات‌های ورزشی استانی و عدم اجرای مصوبات سفر اول رییس جمهوری در مورد ورزش."

تغییرات احتمالی در فوتبال

کسی به روشنی از شیوه مدیریت سعیدلو اطلاع دقیقی ندارد با این حال برخی آگاهان معتقدند که او یکی از منتقدان مدیریت فعلی فدراسیون فوتبال است.

اظهار نظرهای غیر رسمی حاکی از آن است که سعیدلو از هفته ها پیش وعده داده چنانچه رئیس سازمان تربیت بدنی شود ، اداره فدراسیون فوتبال را به محمد دادکان خواهد سپرد.

دادکان پس از جام جهانی 2006 در آلمان با حکم محمد علی آبادی برکنار شد.از آن زمان تاکنون تغییراتی زیادی در شیوه مدیریت فدراسیون فوتبال ایران ایجاد شده است.

اساسنامه جدید این فدراسیون توانایی عزل و نصب رئیس فدراسیون را از بالاترین مقام ورزشی صلب کرده و به مجمع این فدراسیون داده است.
https://jahannews.com/vdcdxx09.yt0sf6a22y.html
jahannews.com/vdcdxx09.yt0sf6a22y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *