سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۲

اهمیت برپایی نماز جماعت در ادارات

سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 294821
هر چند تاکید بسیار زیادی بر روی اقامه نماز جماعت صورت گرفته است و بسیاری از مسئولان نیز به این موضوع واقف هستند ولی در برخی از ادارات به خاطر عواملی چون نبود فضای مناسب برای اقامه نماز، عدم برپایی نماز جماعت و یا عدم توجه کارکنان به اهمیت نماز، شاهد بی‌توجهی به این موضوع هستیم که لازم است با تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان، شاهد برپایی نماز جماعت در همه ادارات و دستگاه‌ها باشیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در آیات و روایت بسیار زیادی به اهمیت برپایی نماز اول وقت و به‌ویژه نماز جماعت تاکید شده است و همواره نیز این موضوع مورد توجه بوده است که کار نباید مانعی برای تاخیر در برپایی نماز باشد.

در آیه سوم سوره بقره آمده است: "الـَّذيْنَ يُؤمِنـُونَ بـِالـْغـَيْبِ وَيُقِيمُونَ الـصَّـلوةَ وَ مِمّا رَزَقـْناهـُم يُنـْفِقـُون"، "كساني كه (متقين) به جهان غيب ايمان دارند و نماز را برپا مي دارند، و از آنچه روزيشان كرديم انفاق ميكنند اهل تقوى هستند و توسط قرآن هدايت مي‌شود"؛ این آیه بیانگر اهمیت نماز است.

نماز بهترین وسیله ارتباطی انسان با خداوند متعال است و در توصیف جمال نماز علاوه بر روشنایی بخش بر جان پیامبر(ص) به‌عنوان سایه رو سفیدی اهل ایمان، طهارت روح عموم مردمان نیز از آن یاد شده است بلکه نماز بازدارنده گناه، عصیان و پوشاننده خطا و اشتباه دانسته‌اند.

اهمیت نماز جماعت و نماز اول وقت

آیات بسیاری نیز در وصف نماز جماعت و نماز اول وقت آمده است؛ غير از آثار فردي و اجتماعي نماز جماعت، پاداش‏‌هاي عظيمي براي آن بيان شده است. از رسول خدا(ص)نقل شده که "من سمع النداء فلم يجبه من غيرعلة فلا صلاة له‏" نماز کسي که صداي اذان را بشنود و بي‌دليل، در نماز جماعت ‏مسلمانان شرکت نکند، ارزشي ندارد.

پیامبر اکرم(ص) در اهمیت نماز جماعت فرموده است که "هر گاه تعداد افرادی که در نماز جماعت حضور دارند، از ۱۰ نفر تجاوز کند، اگر دریاها مرکب شود و همه درختان دنیا قلم شود و جن و انس و فرشتگان همه نویسنده شوند، قدرت ندارند ثواب یک رکعت آن را بنویسند". همچنین آن حضرت به ابن مسعود فرمود که "اگر تکبیر نماز جماعت از تو فوت شود و تمام روی زمین را در برابرش صدقه بدهی، فضیلتی را که از دست داده‌ای جبران نخواهی کرد".

"ابن بطال" در بیان اهمیت نماز اول وقت می‌گوید: خواندن نماز در اول وقتش بهتر از به تأخیر انداختن آن است، زیرا در حدیث از محبوب‌ترین عمل سوال شده و آن هم نمازی است که تمام ارکان، واجبات و سنت‌ها در آن رعایت شده باشد و آن نماز از حیث رعایت سنت، در اول وقت خوانده شود. پس نمازی که در اول وقت خوانده نشود، محبوب‌ترین عمل نزد خداوند نیست.

ابن حجر العسقلانی(رح) نیز می‌گوید: در حدیث (الصلاه علی وقتها) لفظ (علی) دلالت بر استعلاء – در بر گرفتن تمام وقت نماز – می‌کند و اولویت اولیه و اصلیش بر خواندن در اول وقت است.

کم‌کاری برخی دستگاه‌ها و یا کارکنان در اقامه نماز جماعت

در برخی از ادارات به خاطر عواملی چون نبود فضای مناسب برای اقامه نماز، عدم برپایی نماز جماعت و یا عدم توجه کارکنان به اهمیت نماز، شاهد بی‌توجهی به این موضوع هستیم و این در حالی است که همواره بر لزوم توجه ادارات و نهادها به اقامه نماز جماعت تاکید شده است.

برخی از ادارات به علت نداشتن فضای کافی برای برپایی نماز، مشکلاتی در این زمینه دارند که این موضوع کار را برای کارکنان این ادارات و حتی ارباب رجوع که می‌خواهند نماز اول وقت بخوانند مشکل کرده است.

در برخی دیگر از دستگاه‌ها نیز با وجود اینکه فضای لازم برای اقامه نماز در اختیار است ولی در هنگام اذان شاهدیم که تعداد زیادی از کارکنان در اتاق خود هستند و برای اقامه نماز جماعت مراجعه نمی‌کنند و انجام کار مردم بهانه‌ای برای این عدم حضور بیان می‌شود.

حضور مدیران و روسای ادارات و سازمان‌ها در نماز جماعت و تاکید بیشتر آنها برای حضور کارکنان در نماز جماعت می‌تواند باعث رونق بخشیدن و حضور گسترده کارکنان در صفوف نماز جماعت شود.

در مجموع با نگاهی به فعالیت‌های اقامه نماز جماعت در دستگاه‌های اجرایی می‌توان اذعان داشت که هر چند کارکنان به اقامه نماز مقید هستند ولی بعضا اقامه نماز را بعد از تعطیلی اداره و بهتر بگویم در وقت استراحت موکول می‌کنند که این مهم برخی از کارکنان علت موکول کردن ادای فریضه الهی به منزل را نبود امکانات لازم از جمله نبود مکان مناسب برای ادای این فریضه در دستگاه‌های اجرایی می‌دانند.

لزوم ایجاد نمازخانه مجهز در ادارات


معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار بوشهر در بیان اهمیت نماز جماعت در ادارات، با تاکید بر لزوم استفاده از ابزار تشویقی در دستگاه‌های اجرایی، گفت: تشکیل کمیته‌ای برای سرکشی به ادارات و مشخص شدن ادارات فعال در امر اقامه نماز جماعت و تشویق مسئولان و فعالان امر اقامه نماز دستگاه‌ها امری ضروری است.

محمد حسین زارع با بیان اینکه برخی از ادارات مهم نمازخانه آنان در بیرون از اداره است، افزود: این ادارات باید با شناخت جایگاه اقامه نماز جماعت در اداره نسبت به ایجاد نمازخانه مجهز اقدام کنند.

وی تصریح کرد: تجلیل از فعالان نماز دستگاه‌های اجرایی، برگزاری مسابقه اذان بین کارکنان اداره‌ها و صدور گواهینامه تشویقی و درج در پرونده پرسنلی کارکنان به عنوان تشویق کسانی که به‌طور مستمر در نماز جماعت شرکت می‌کنند، از جمله برنامه‌های ما برای گسترش فرهنگ نماز جماعت است.

بسترسازی اشاعه فرهنگ نماز در ادارات

دبیر ستاد اقامه نماز استان بوشهر نیز گفت: در بررسی و ارزیابی فعالیت‌های اقامه نماز جماعت در ۸۰ دستگاه اجرایی در سال ۹۱ نشان می‌دهد که پنج دستگاه اجرایی نیاز به تذکر دارد، پنج دستگاه قابل تقدیر ویژه هستند، ۳۰ دستگاه در حد تقدیر هستند و ۴۵ دستگاه اجرایی عملکردی قابل قبولی داشتند.

عباس خشنوند با بیان اینکه عملکرد اقامه نماز در ادارات توسط هیات‌های داوران انتخاب می شوند افزود: در بیش از ۹۵ درصد ادارات برای اشاعه فرهنگ نماز جماعت بستر سازی شده است.

وی اجرای ۱۶ برنامه مهم فرهنگی در ادارات را متذکر شد و بیان کرد: برای اجرای این برنامه‌ها در سال گذشته نیاز به اعتبارات بود که ستاد مرکزی اقامه نماز کشور به دلیل کمبود اعتبارات ستاد نتوانست اعتبارات لازم را تامین کند که به همت مهندس حسنوند استاندار و منطقه ویژه اقتصادی پارس اعتبارات مورد نیاز تامین و برنامه‌های مورد نظر با شکوه هرچه تمامتر اجرا که آثار قابل توجهی در برداشت.

با این اوصاف می‌توان اذعان داشت توجه به فرائض دینی و مذهبی از جمله نماز زمینه موفقیت و رشد و کمال انسان‌ها را فراهم کند که لازم است کارکنان و سایر قشرهای مردم به آن توجه جدی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
چي ميشد اينقدر كه در ادارات به نماز تاكيد ميشد به درستكاري و خدمت به مردم هم تاكيد و عمل ميشد
نظرتون در کل درسته اما اینو هم به خاطر داشته باشید که هر چیزی جای خودش
به نظر من اگر نیم ساعت وقت بذارن ده تا برای نماز و بیست تا برای ناهار خیلی عالیه. البته اینکه کارمردم درست راه نمی افته مشکل از نماز یا تاکید بر نماز نیست مشکل از اخلاق زشتی به نام از زیر کار در رفتنه که ما ایرانی ها دراین مساله پروفسورا داریم و نماز و غیره بهانه است.