پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

پایان ۹۰ درصد عمليات ساخت ضريح امام حسين(ع)

سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 154420
 
خبرگزاري فارس: دبير هيئت امناي ساخت ضريح امام حسين گفت: كمتر از ۱۰ درصد از عمليات ساخت اين ضريح كه بيشتر شامل مونتاژ بخش‌هاي مختلف است، باقي مانده است.

به گزارش خبرگزاري فارس از قم، محمود پارچه‌باف پيش از ظهر امروز در حاشيه بازگشايي درب‌هاي كارگاه ساخت ضريح امام حسين(ع) در يك نشست خبري در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تاريخچه شكل‌گيري ساخت ضريح جديد براي بارگاه ملكوتي امام حسين(ع) اظهار داشت: در چهاردهم خرداد ۸۷ پيكره چوبي ضريح مطهر برپا شد و كارهاي جانبي ساخت ضريح مطهر آغاز شد.
وي با اشاره به اينكه بعد از بررسي‌هاي فراوان طرح استاد فرشچيان به تصويب اعضاي اهيئت امنا رسيد، گفت: در زمينه ساخت ضريح از هنرمنداني كه در اين امر تبحر داشتند و سابقه كار ساخت ضريح علي بن موسي الرضا را داشتند دعوت به همكاري كرديم.
دبير هيئت امناي ساخت ضريح امام حسين(ع) گفت: ساخت اين ضريح ضمن اينكه كاري هنري و سنتي است ولي هگام با روش‌هاي سنتي و هنري كار علمي انجام مي‌دهيم و گروهي از مهندسي جوان و عاشق مشغول كار در اين پروژه هستند.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي مختلف در كارگاه‌هاي نجاري، ريخته‌گري طلاكاري و تراشكاري استيل در قم گفت: در اصفهان نيز كارگاه مونتاژ گوي و ماسوره و در شيراز نيز چهار گاركاه خاتم كاري، گره‌بندي و... مشغول فعاليت هستند.
پارچه‌باف با بيان اينكه در اين پروژه مقدس ۴۰ نفر مشغول كار هستند، گفت: بنابر به توصيه‌هاي مراجع و مقام معظم رهبري از همه مردم و نيروها در اين پروژه استفاده مي‌كنيم و ما در اين زمينه از هيچگونه دريغ همكاري نداشته‌ايم.
وي بيان داشت: در حال حاضر تزيين و زيبارسازي داخل ضريح مطهر در شيراز در حال انجام است كه ۷۰ درصد كار انجام شده است.
دبير هيئت امناي ساخت ضريح امام حسين(ع) با بيان اينكه اين ضريح به نوبه خود منحصر به فرد است، يادآور شد: ما براي گوي و ماسوره از نقره ۹۵ درصد استفاده كرده‌ايم و دوام اين ماسوره‌ها بيش از ۳۰۰ سال است و در اثر زيارت مردم در سال‌هاي متمادي ساييده نخواهد شد.
وي با اشاره به اينكه در ساخت اين ضريح از ۴ هزار و ۸۰۵ كيلوگرم نقره، ۲ هزار كيلو مس، ۷۰۰ كليوگرم برنج و ۶۵۰ كيلو تسمه‌هاي استيل استفاده كرده‌ايم، بيان داشت: چوبي كه در پيكره ضريح مطهر به كار رفته چوب ساج و كمپا است و طبق ارزيابي گروه كارشناسي دانشگاه تهران اين چوب‌ها بيش از ۳۰۰ سال و به قولي هزار سال دوام دارند.
پارچه‌باف ادامه داد: در اين ضريح بهترين روش نورپردازي با طراحي مهندسين با سابقه به كار گرفته شده است و نورپردازي اين ضريح نيز منحصر به فرد خواهد بود.
وي در خصوص اهداي كمك‌هاي مردمي بيان داشت: تاكنون ۴ ميليارد و ۲۱۰ ميليون تومان كمك‌هاي نقدي مردم جمع‌آوري شده است و همچنين مردم عاشق و ولايتمدار ايران اسلامي همچنين ۱۳۲ كيلوگرم طلا براي ساخت ضريح امام حسين(ع) اهدا شده است كه ۱۲۰ كيلوگرم آن ذوب شده و به صورت مستقيم در ضريح مطهر استفاده مي‌شود.
دبير هيئت امناي ساخت ضريح امام حسين(ع) گفت: همچنين بسياري فرش‌هاي ابريشم قيمتي، ظروف عتيقه و ظروف مسي نيز براي ساخت ضريح اهدا شده كه در پايان اينها را در نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار مي‌دهيم و سپس به فروش مي‌رسانيم.
وي با اعلام شماره حساب ۰۱۰۶۲۲۵۵۳۶۰۰۲ بانك ملي ايران گفت: در موقع انتقال ضريح به كربلا پيش بيني مي‌كنيم مردم هداياي بسياري را اهدا كنند و بنابر اين در حال حاضر نسبت به اعلام اهداي كمك اقدام نمي‌كنيم.
وي با اشاره به اينكه در احداث اين ضريح طلا با عيار ۲۱ عيار به كار گرفته مي‌شود، گفت: بنابه قولي كه پيمانكار داده بود قرار بود كه اربعين امسال كار ساخت ضريح به اتمام برسد ولي اين امر ميسر نشد و در حال حاضر كمتر از ۱۰ درصد كار ساخت ضريح باقي مانده است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *