پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

هیئت‌های مذهبی لیدرهای جامعه اسلامی

پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب: 409724
مسئول موسسه روایت سیره شهدا گفت: هیئت‌های مذهبی لیدر جامعه اسلامی هستند و در روز قیامت جلودار این مردم خواهند بود به همین علت باید در حرکت‌های فرهنگی خود بسیار به معیارهای اسلامی توجه کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری ظهر امروز در مرحله اول برگزاری همایش ملی هیئت‌های محوری و برگزیده کشوری در سالن همایش غدیر مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) با تاکید بر اینکه هیچ حرکت فرهنگی به اندازه هیئت قدمت تاریخی ندارد، بیان کرد: اکنون دشمن می‌خواهد هیئت‌ها را بزند و این نشان از ضربه خوردن از هیئت‌ها است.

وی اضافه کرد: با خلوص، با دوام و توسعه‌دارتر از هیئت‌های مذهبی در تاریخ نداریم ‌زیرا هیچ تشکلی مردمی‌تر از هیئت‌های مذهبی نیست اما باید مواظب باشیم خودمان به این هیئت ضربه نزنیم زیرا آموزه‌های اصلی فرهنگ اسلامی در این هیئت‌ها به افراد انتقال داده می‌شود.

مسئول موسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه هیئت باید ویژگی‌های بسیاری داشته باشد، ابراز کرد: نیت و ارتباط عناصر اصلی و سازنده هیئت هستند که بر اثر ناقص بودن این عناصر در برخی از هیئت‌ها نمی‌توان نتایج گسترده‌ای داشته باشیم.

وی به علت‌های کم‌رنگ بودن برخی از مراسم‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر در برگزاری مراسم‌های فرهنگی به این ویژگی توجه کنیم که هیئت‌های مذهبی توسط ائمه اطهار (ع) اداره می‌شود نیت خالصی خواهیم داشت.

ماندگاری با بیان اینکه برخی از هیئت‌ها به دنبال گرایش‌های دنیوی هستند، مطرح کرد: هیئت‌ها باید در افزایش خلوص مخاطبان با یکدیگر رقابت کنند تا بتوانند در حرکت گروهی خود سبب تعالی جامعه مخاطبان هیئت‌ها شوند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دستگاه و نهادی بر خرج‌های هیئت‌های مذهبی نظارت ندارد، ادامه داد: این مجموعه‌های فرهنگی به صورت مستقیم زیر نظر نمایندگان الهی نظارت می‌شوند و اگر جا‌بجایی کوچکی در هزینه‌هایشان انجام شود باید در روز قیامت نسبت به اعمال خود به بسیاری از افراد جوابگو باشند.

ماندگاری بر باور کردن مخاطبین غیبی در مراسم‌های عزاداری تاکید کرد و افزود: ائمه اطهار(ع) در روضه‌خوانی‌ها حضور دارند به همین علت باید به شعرها و بیانات خود در روضه‌ها توجه زیادی داشته باشیم.

وی هیئت‌ها را پایگاه شور و شعور خواند و عنوان کرد: افرادی که در هیئت فعالیت دارند باید بدانند این مجموعه فرهنگی مدرسه تعلیم فرمول‌های عالم غیب و معارف مکتب آل محمد (ص) است.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه در روز عاشورا مردم از هر قشری در مراسم عزاداری امام حسین (ع) حضور خواهند داشت، تصریح کرد: اگر مردم دنیا دست به دست هم بدهند نمی‌توانند روز دیگر را همانند عاشورا خلق کنند حتی روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نمی‌تواند عاشورایی شود زیرا خداوند و ائمه اطهار (ع) می‌خواهند که امام حسین (ع) در میان همه بی‌نظیر باشد.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که از رحمت الهی اهل بیت (ع) فقط برای پاک کردن گناهان خود استفاده می‌کنند سودی زیادی نبرده‌اند، ابراز کرد:‌ نقش هیئت‌ها در جهت‌دهی بسیار مهم است و ما می‌توانیم به شیوه‌ای که مورد نظر است تعریف‌های عاشورا را برای مردم تشریح کنیم.

ماندگاری اعتدال و ایمان به غیب را یکی از ویژگی‌های هیئت‌های برجسته کشور دانست و اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی لیدر جامعه اسلامی هستند و در روز قیامت جلودار این مردم خواهند بود به همین علت باید در حرکت‌های فرهنگی خود بسیار به معیارهای اسلامی توجه کنیم.

وی یادآور شد: هیئت‌ها نیازمند تلاش حداکثری هستند و افراد در هر جایگاهی‌ فعالیت می‌کنند باید به گمنامی خود هم توجه کنند زیرا این ویژگی می‌تواند افراد را به جایگاه‌های والای معنوی برساند.

ماندگاری با بیان اینکه توسل‌های هشت‌گانه به نماز، روزه، قرآن، صدقه، دعا، استغفار، ذکر و روضه باید از ویژگی‌های خادمان هیئت‌های مذهبی باشد، مطرح کرد: افرادی که در مجموعه‌های فرهنگی آماده ظهور امام زمان (عج) هستند باید برای ایجاد بسترهای ظهور تلاش کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *