جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آمار مرگ و میر دیابتی‌های بد کنترل

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 371528
متخصص قلب و عروق گفت: ۶۵ درصد مبتلایان به دیابت که بیماری خود را کنترل و اصول پیشگیری را رعایت نمی کنند، در اثر بیماری های قلبی یا مغزی جان خود را از دست می دهند.
به گزارش جهان؛ دکتر مسعود اسلامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مبتلایان به دیابت لازم است تحت نظر پزشک باشند و به صورت دوره ای آزمایش های ضروری شامل معاینه و نوار قلب را برای بررسی وضعیت قلبی خود انجام دهند.

وی افزود: برای پیشگیری از بروز بیماری قلبی، کنترل دقیق قند و فشار خون و استعمال نکردن دخانیات نقش مهمی دارد به گونه ای که می تواند بیش از ۶۰ درصد از بروز عوارض و بیماری های قلبی پیشگیری کند.

اسلامی گفت: بیماری های قلبی عروقی، گرفتگی یا تنگی عروق کرونر، قلب، مغز یا تنگی در عروق اندام ها از مهمترین عوارض دیابت به شمار می رود و شیوع این مشکلات در دیابتی ها دو تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد است.

وی با بیان اینکه علایم گرفتگی عروق قلب و سکته های قلبی در دیابتی ها با دیگر بیماران متفاوت است، افزود: علامت شایع گرفتگی عروق قلب، درد سینه هنگام راه رفتن و یا نشستن است ولی افراد دیابتی هنگام گرفتن عروق این علایم را ندارند و ممکن است هیچگونه دردی را احساس نکنند و فقط تنگی نفس داشته باشند.

اسلامی گفت: علامت دیگر خستگی زودرس است؛ بیماران دیابتی زمانی که دچار گرفتگی عروق می شوند، زودتر از معمول خسته می شوند بنابراین با مشاهده بروز خستگی و یا تنگی نفس باید به پزشک مراجعه کرد.

وی خاطرنشان کرد: احتمال ابتلای افراد دیابتی به بیماری های قلبی و عروقی بسیار بالا است اما زمان آن مشخص نیست بنابراین برای عقب انداختن زمان ابتلا و یا پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها باید به اصل پیشگیری توجه ویژه کرد.

اسلامی افزود: کنترل چربی خون، فشار خون و پرهیز از مصرف دخانیات می تواند بروز عوارض قلبی را در بیماران دیابتی به تاخیر اندازد.

وی گفت: ۷۵ درصد افراد دیابتی دچار پرفشاری خون و اختلال در میزان چربی های خون مانند بالا بودن کلسترول (دیس لیپیدمی) هستند.

متخصص قلب و عروق اظهار کرد: در صورتی که کنترل قندخون به درستی انجام شود و میزان HBA۱C به مقدار کمتر از ۶.۵ تا ۷ درصد برسد، می توان علاوه بر پیشگیری از بروز عوارض چشمی (رتینوپاتی) و عوارض کلیوی (نفروپاتی) از عوارض قلبی (ماکروواسکولار) نیز پیشگیری کرد.

اسلامی گفت: نگه داشتن کلسترول خون در میزان کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر، تری گلیسیرید کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر و چربی خوب (کلسترول HDL) در مردان بیشتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر و در زنان بیشتر از ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر از دیگر مواردی است که باید مورد توجه بیماران باشد.

وی کاهش چربی بد (کلسترول LDL) را از دیگر موارد ضروری برای کنترل عوارض دیابت عنوان کرد و افزود: این نوع از کلسترول در افراد دیابتی که بیماری قلبی ندارند و چربی خون آنها بالا نیست باید کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر و در افراد با سابقه بیماری قلبی باید کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

فوق تخصص بیماری های قلبی در مورد مصرف آسپرین در دیابتی های مبتلا به بیماری های قلبی گفت: افراد دیابتی باید در مورد مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنند و خودسرانه هیچ نوع دارویی را مصرف نکنند اما به طور کلی دیابتی های مبتلا به بیماری های قلبی باید آسپرین مصرف کنند.

اسلامی افزود: دیابتی هایی که بیماری و مشکل قلبی ندارند، در صورت نبود سایر عوامل خطر مانند چربی بالا، فشارخون، استعمال دخانیات و سن بالای ۵۰ سال، لازم است روزانه یک آسپرین ۸۰ میلی گرمی مصرف کنند.

وی به دیابتی هایی که در معرض عوامل خطر هستند، توصیه کرد: پس از ۳۰ سالگی مصرف روزانه ۱ عدد آسپرین ۸۰ میلی گرمی را شروع کنند تا از بروز سکته قلبی و مغزی پیشگیری شود.
https://jahannews.com/vdcdxf0sjyt05k6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdxf0sjyt05k6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *