پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

چرایی رشد پی در پی بورس

يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 297521
آنطور که به نظر می‌آید بخش گسترده‌ای از رشد شاخص بورس در روزهای گذشته به دلیل برآورده شدن انتظارات روانی سرمایه‌گذاران بازار بورس است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رشد مثبت شاخص بازار سرمایه در روزهای گذشته و همچنین رکوردشکنی دیروز، که در پی آن شاخص بورس با افزایش ۱۵۵۴ واحدی روبه‌رو و به بیش از ۵۴ هزار واحد رسید ضرورت بررسی دلایل این رشدهای مثبت را بیش از پیش می‌کند. به بیان بهتر زمانی که ما بتوانیم معادلات بازار و روند طی طریق آن را متوجه شویم می‌توانیم هم پیش‌بینی درستی از آینده داشته باشیم و هم شرایط فعلی را تحلیل کنیم. آنطور که به نظر می‌آید بخش گسترده‌ای از رشد شاخص بورس در روزهای گذشته به دلیل برآورده شدن انتظارات روانی سرمایه‌گذاران بازار بورس است.

عامل روانی که برآیندی از فضای اقتصادی و سیاسی کشور است در هر حال تاثیر بسیاری بر بازار سرمایه دارد. به‌طوری که اگر سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شفاف و روشنی از بازار سرمایه داشته باشند انتظارات روانی آنها برطرف می‌شود و در پی آن شاخص بورس هم رشد خواهد داشت و اگر انتظارات روانی سرمایه‌گذاران به تحقق نرسد شاخص بورس با نزول مواجه خواهد شد. از سوی دیگر ثبات سیاسی در داخل کشور را هم نباید دست کم گرفت. ما شاهد بودیم که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و حصول نتیجه مورد نظر که همانا «حماسه سیاسی» بود، آرامشی در فضای سیاسی کشور به‌وجود آمد که بستر ثبات اقتصادی در کشور را فراهم کرد.

کاهش نرخ ارز و طلا را هم تحت همین عامل می‌توان تحلیل و توجیه کرد. آنچنان دور از ذهن نیست که بروز چنین جو مثبتی در داخل کشور بر بازار سرمایه‌ هم تاثیرگذار بوده و موجب رشد شاخص‌ها و ارزش سهام شرکت‌های مختلف شده است. عامل دیگر رشد شاخص بورس را باید در معادلات بین‌المللی و روابط خارجی جست‌وجو کرد. چرا که احتمال کند شدن لبه تیز تحریم‌ها در دولت آینده بیشتر از پیش شده است و انتظار می‌رود که در دولت یازدهم روابط بین‌الملل کشورمان با دیگر کشورهای جهان، از جمله قدرت‌های خارجی بهتر شود. نباید فراموش کرد که روابط خارجی تمام کشورها تاثیری بیش‌وکم بر بازار سرمایه آنها دارد و بورس می‌تواند از چگونگی این روابط تاثیر بپذیرد. تداوم چنین فضای آرام و مثبتی موجب می‌شود که شرکت‌ها هم بتوانند پیش‌بینی درستی از میزان سودشان داشته باشند و سرمایه‌گذاران هم بستر سود موردنظر خود را راحت‌تر بیابند.

از این گذشته این سوال پیش می‌آید که آیا وضعیت خوشایند بازار بورس تداوم خواهد داشت و در آینده باز هم شاهد رشد شاخص بورس هستیم یا خیر؟ پاسخ این سوال را باید پس از عملکرد دولت یازدهم و به دست گرفتن سکان کشور توسط رئیس‌جمهور منتخب داد. زیرا تداوم رشد شاخص بورس ارتباط مستقیمی با عملکرد دولت یازدهم دارد. به بیان بهتر اگر دولت آینده همانطور که سرمایه‌گذاران بورس انتظار دارند فضای سیاسی داخلی و خارجی را آرام نگه دارد و به وعده‌های اقتصادی مطرح شده هم عمل کند قطعا بورس روزهای خوشی را در پیش خواهد داشت. درغیر این صورت باز هم بازار سرمایه وضعیت دیگری پیدا خواهد کرد و شاید چالش‌های گوناگونی را هم از سر بگذراند. باید منتظر آینده ماند تا دید بازار بورس بر چه ریلی به حرکت در خواهد آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غلمرزو
آيا ممكن نيست كه اين رشد شاخص يك توطئه براي بورس باشد .كساني كه ابزار ثروت در دستشان است ومنافع ملي برايشان مهم نيست فعلا به بورس روي آورده اند تا در موقع لازم با كشيدن يكباره سرمايه هايشان بورس را هم مثل بازار ارز وسكه متزلزل كنند وبه تبع آن به اقتصاد ضربه بزنند .