سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

مهم‌ترین نشانه ابتلا به پوکی استخوان

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 387828
یک فوق تخصص غدد، شکستگی استخوان‌ها را مهم‌ترین علامت ابتلا به پوکی استخوان دانست.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، دکتر اکبر سلطانی با تاکید بر اینکه ابتلا به پوکی استخوان منجر به کاهش توده و شکننده شدن استخوان‌ها می شود، افزود: ابتلا به پوکی استخوان می‌تواند منجر به افزایش بی‌رویه تخریب استخوان‌های بدن شود، بنابراین امکان تغییر کمیت بافت‌های استخوانی وجود دارد.

این فوق تخصص غدد اظهار کرد: افرادی که داروهای گلوکوکورتیکوئیدی مصرف می‌کنند یا مبتلا به آرتروز التهابی هستند، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

وی با تاکید بر اینکه استئوپروز شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است، تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی، پوکی استخوان، سرطان، سکته قلبی و مغزی را به عنوان مهم‌ترین عوامل تهدید جامعه بشری معرفی کرده است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: شکستگی استخوان‌ها مهم‌ترین علامت ابتلا به پوکی استخوان است.

سلطانی با اشاره به اینکه احتمال کاهش توده استخوانی در افرادی که در دهه چهارم از عمر هستند وجود دارد، گفت: یک سوم توده‌های استخوانی زنان در زمان ۵ تا ۱۰ سال پس از یائسگی تخریب می‌شوند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: عوامل ارثی، نژاد آسیایی، کمبود کلسیم، استخوان‌بندی ظریف، مصرف سیگار و الکل می‌تواند در ابتلا به پوکی استخوان موثر باشد.

سلطانی با اشاره به اینکه احتمال ابتلای افرادی که دارای استخوان‌های محکم هستند کمتر است، اظهار کرد: با انتخاب شیوه سالم زندگی می‌توان از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کرد یا موجب کاهش سرعت ابتلا به آن شد.

وی تصریح کرد: ورزش موجب حفظ استحکام توده‌های استخوانی می‌شود. بنابراین استفاده از وزنه‌های ورزشی می‌تواند منجر به تقویت استخوان‌های افراد بالغ یا حفظ توده‌های استخوانی میانسالان شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم روزانه برای نوجوانان و زنان باردار الزامی است، گفت: دریافت کافی کلسیم برای زنان زیر ۳۵ سال بسیار حائز اهمیت است اما اغلب زنان دچار کمبود کلسیم هستند.

این فوق تخصص غدد افزود: رژیم غذایی سرشار از کلسیم، دریافت ویتامین D، تمرینات منظم ورزشی، ترک کردن سیگار و تنظیم وزن بدن می‌تواند موجب پیشگیری از استئوپروز و عوارض آن شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *